آلمان به عربستان 200 تانک می‌فروشد

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۴۲۸۹ سرخط اخبار
 دولت آلمان درحالیکه متهم به فروش سلاح و تجهیزات امنیتی به نظامهای دیکتاتوری وحمایت از این نظام ها درمقابل دمکراسی خواهی ملت هایشان بویژه درشمال آفریقا وخاورمیانه است، قصد فروش 200 تانک جنگی پیشرفته لئوپارد به عربستان را دارد.

به گزارش ایرنا به نقل ازنشریه اشپیگل، برلین با این تصمیم خود خویشتنداری در قبال فروش سلاح های سنگین به کشورهای استبدادی از جمله عربستان را کنار می گذارد.

شورای امنیت فدرال آلمان که در آن صدراعظم، وزیر دفاع و وزیر خارجه نیز عضویت دارند، هفته گذشته بصورت اصولی موافقت خود را با این صادرات اعلام کرد.

عربستان سعودی علاقمند به خرید بیش از200تانک لئوپارد مدل 2a+7 بود، ولی برلین تنها با فروش حدود 200تانک به این کشور موافقت کرده است.

اشپیگل افزود: صنایع تسلیحاتی آلمان امیدوار است که با این معامله تسلیحاتی چند میلیاردی برای فروش تانک های نو و نه مدل های قدیمی و یا کار کرده ، جان تازه ای بگیرد.

ریاض برای دریافت این تانک ها ابتدا با شرکتی متعلق به یک شرکت تسلیحاتی امریکا در اسپانیا که مجور ساخت این تانک ها را دارد، وارد گفت وگوشده بود، ولی اکنون به سراغ سازنده اصلی ان یعنی آلمان امده است.

به نوشته اشپیگل، دولت های قبلی در برلین در چند دهه اخیر چندین بار درخواست ریاض برای خرید این تانک را به عقب می انداختند، زیرا نگران امنیت اسراییل بودند، ولی اکنون به نظر می رسد که اسراییل دیگر این تانک ها را یک تهدید نمی داند.

اشیپگل نوشت: فروش این سلاح ها در حالی صورت می گیرد که شاه عربستان در چند ماه اخیر حضور مسالمت آمیزی درمنطقه نداشته و بهارعربی در بحرین را با کمک های نیروهای خود سرکوب کرد.

در ویدیوی تبلیغاتی این تانک ها، عنوان شده است که تانک لئوپارد می تواند، در معترضان وحشت ایجاد کرده و موانع را از سر راه بردارد.

این تانک یکی از ستاره های صادرات تسلیحاتی آلمان محسوب می شود که مورد حمایت دولت این کشورنیز قرار دارد.

درآلمان حدود 80هزار نفردرصنایع تسلیحاتی و صنایع مرتبط با آن مشغول به کار هستند.شرکتهای تسلیحاتی این کشوروارتش المان نیزنقش پررنگی درمعاملات بین المللی تسلیحاتی با فروش تانک های دسته دوم ومدل های قدیمی دارند.

بنابرگزارش مرکزصلح استکهلم سوئد، بیشترین وارد کنندگان تسلیحات نظامی از آلمان به ترتیب در بین سالهای 2006تا2010 یونان با15درصد، افریقای جنوبی با 11درصد، ترکیه با10درصد، کره جنوبی با9درصد و مالزی با 7درصد بوده اند.

این مرکزافزود: آلمان در بین سالهای 1998تا 2009 با افزایش صادرات تسلیحاتی خود ازمقام پنجم به مقام سوم درجهان صعود کرده است.آمریکا و روسیه در مکان های اول و دوم قرار دارند.این در حالی است که دولت سابق المان در سال 2000 اصول سیاسی جدیدی برای صادرات تسلیحاتی اعمال کرد.بااین وجود صادرات این کشوردر 10سال اخیر دوبرابر شده و سهم آلمان نیزدرصادرات جهانی به حدود 11درصد ازکل صادرات تسلیحاتی رسیده است.

دولت آلمان درباره این گزارش اظهار نظرنکرد و یک سخنگو نیز نشست های شورای فدرال را محرمانه دانست و گفت: نمی تواند در باره محتوای این نشست و توافقات صادراتی آن اطلاعاتی بدهد.


نظر شما :