تأکید هیأتهای مجالس تهران و برلین بر گسترش مناسبات پارلمانی

۱۲ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۴۲۸۶ سرخط اخبار
 رئیس گروه دوستی ایران و آلمان درمجلس شورای اسلامی در پایان سفر پنج روزه این گروه به برلین گفت: یکی از دستاوردهای این سفر، توافق دو طرف بر تداوم تبادل هیأتهای پارلمانی بود.

به گزارش ایرنا، هیأت اعزامی مجلس شورای اسلامی متشکل از سید'علی ادیانی راد' رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان در مجلس شورای اسلامی، 'علی بنایی'، 'قدرت الله علیخانی' و سید'جاسم ساعدی' صبح دوشنبه وارد برلین پایتخت آلمان شده و امروز (شنبه) این کشور را به قصد تهران ترک کرد.

ادیانی راد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره دیدارهای این گروه در طول این سفر پنج روزه در آلمان گفت: در این سفر دیدارهایی با مقامات پارلمانی و وزارت خارجه آلمان درباره تقویت رابطه پارلمانی و دیپلماتیک انجام شد.

وی افزود: افغانستان، عراق، لبنان، حرکتهای مردمی اخیر در شمال آفریقا و خاورمیانه و همچنین مسایل مرتبط با ایران و آلمان از جمله موضوعات مورد بحث در این دیدارها بود.

به گفته ادیانی راد، آلمان ها راجع به موضوع افغانستان بسیار علاقه مند بوده و بر مشارکت کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران در تثبیت صلح و امنیت در این کشور تأکید می کردند.

وی اضافه کرد: ما هم معتقد به همکاری منطقه ایی برای تثبیت امنیت در افغانستان بوده و اعلام کردیم که حضور کشورهای خارجی ضریب ناامنی را از جمله در افغانستان، عراق و بحرین کاهش می دهد.

این نماینده مجلس درباره انتظارات طرفهای آلمانی از ایران گفت: انتظارات و خواسته ها به صورت طرفینی مطرح شد و آنچه که نمایندگان پارلمان و وزارت خارجه آلمان مطرح کردند، بحث تحکیم روابط میان دو کشور در حوزه پارلمانی و دولت بود. نکته دیگر نیز علاقه به همکاری ایران در همکاری منطقه ایی و نقش آفرینی در تثبیت امنیت در خاورمیانه بود.

این نماینده مجلس بااشاره به اینکه طرفهای آلمانی به موضوع حقوق بشر در ایران نیز اشاره کردند،گفت: هیأت ایرانی نیز این موضوع را در آلمان مورد اشاره قرار داد و همچنین به موضوعات دیگری درباره نقاط قوت و ضعف رابطه و اختلافات میان دو کشور در برخی حوزه ها پرداخت.

رییس گروه دوستی ایران و آلمان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هیأت ایرانی نسبت به دخالت ناتو در کشور های دیگر و در سرنوشت ملتها اعتراض شدید داشت و تأکید کرد که این اقدامات، نه تنها امنیت ایجاد نمی کند، بلکه ناامنی به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکل امروز بشر، مشکل حقوق بشر نیست، بلکه استاندارهای دوگانه و برخوردهای گزینشی برخی کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مؤلفه های ارزشمندی مثل حقوق بشر، آزادی و دمکراسی است، یادآور شد: برخورد دوگانه و غیرکارشناسی در حوزه حقوق بشر مشکل جدی نهادهای بین المللی است.

ادیانی راد با اشاره به اینکه سابقه تاریخی مناسبات خوب ایران و آلمان در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می تواند به گسترش رابطه در آینده کمک کند، اظهار داشت: ملت ایران نگاه مثبتی به آلمان دارد و با توجه به نبود سابقه استعماری میان دو کشور و همچنین حضور قدرتمند آلمان در اتحادیه اروپا و ظرفیت بالای ایران در منطقه، این دو کشور می توانند از این ظرفیتها برای گسترش روابط استفاده کنند.

وی درباره علت کاهش تراز تجاری میان ایران و آلمان در چند ماه اخیر گفت: به نظر ما مهمترین دلیل کاهش تراز تجاری دو کشور، رفتارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود آلمانهاست. از زمانی که آلمان رفتار خود را تابعی از رفتار آمریکا قرار داده و خود را مقید به پیروی از این کشور کرده اند، به همان نسبت از منافع ملی دور شده اند.

ادیانی راد با بیان اینکه آلمان و اتحادیه اروپا تحریم هایی فراتر از تحریم های غیرعادلانه و غیرحقوقی سازمان ملل علیه ایران اعمال کرده اند، گفت: این اقدام بیشترین ضرر را به اقتصاد خود آلمان می زند و نخستین گروه بازنده این اقدام، شرکتهای آلمانی خواهند بود؛

مردم ایران برای تهیه کالاهای مورد نیاز منتظر کالاهای آلمانی نمی مانند.

وی درباره مسأله پیش آمده برای هواپیمای آنگلا مرکل در سفر به هند و اشتباه خلبان در ارایه کد صحیح پرواز و معطلی دوساعته این هواپیما برای ورود به آسمان ایران گفت: اگرچه آلمانها ابتدا در این باره جوسازی کردند، اما در این نشست هیچ صحبتی در این باره نشد و این نشان می داد که متوجه واقعیت شده اند.

وی درباره نگاه آلمان ها نسبت به پرونده هسته ایی ایران گفت: این موضوع در این نشست چندین بار با همان محورهای 7 یا 8 سال پیش در باره لزوم شفافت سازی بار دیگر مطرح شد و ما هم گزارشهای آژانس و همچنین اظهارات محمد البرادعی مبنی بر اینکه ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است، را مورد اشاره قرار داده و گفتیم که این اظهارات فاقد کار کارشناسی و حقوقی است و با انگیزه های سیاسی و غیرفنی مطرح می شود.

رییس گروه دوستی ایران و آلمان در مجلس شورای اسلامی افزود: این هیأت در این سفر با وولفگانگ تیرزه معاون رییس پارلمان آلمان، امیلی هابر معاون آینده وزیر خارجه، الکه هوف رییس گروه ایران در پارلمان آلمان و اعضای این گروه، بورن معاون وزیر خارجه، رؤسا و اعضای فراکسیون های سبزها وسوسیال دمکرات ها، نمایندگان منتخب پارلمان در بنیاد نموف، روپرشت پولنتس رییس کمسیون سیاست خارجی و اعضای بنیاد بین المللی ارزشها و تفاهم انسانها دیدار و گفت وگو کردند.


نظر شما :