حکم دادگاه حریری اهمیتی ندارد

۱۱ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۴۲۵۹ سرخط اخبار
رئیس مجلس با اشاره به حکم یک دادگاه علیه برخی نیروهای حزب‌الله لبنان گفت: حکم یک "دادگاه سیاسی بی‌آبرو " که توسط آمریکائی‌ها هدایت می‌شود، اهمیتی ندارد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به جمهوری آذربایجان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه باحضور در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو پاسخ داد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت که سفرش به جمهوری آذربایجان بر اساس دعوت رسمی رئیس پارلمان این کشور انجام شده است.

رئیس مجلس تصریح کرد: در 2 روزی که در آذربایجان حضور داشتیم دیدار و مذاکراتی با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور داشته و پیرامون مسائل مختلف گفت‌وگو کردیم.

لاریجانی ادامه داد: کشور آذربایجان کشور دوست، برادر، هم‌زبان و هم‌دین با ایران است و روابط بسیار نزدیکی بین ایران و آذربایجان در مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: روابط ایران و آذربایجان روابط درازمدتی است و به هیچ وجه این روابط از جنس روابط تاکتیکی و موقتی نیست. بلکه ریشه در عمق تاریخ دارد و در واقع روابط ایران و آذربایجان ظرفیت مهمی بین دو ملت است.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه در سفر به باکو مذاکرات بسیار خوبی با مقامات آذربایجانی داشتیم، موضوع بخش‌هایی از مذاکرات خود را پارلمانی عنوان کرد و گفت: ایران و آذربایجان از تجربیات یکدیگر در مسائلی همچون قانونگذاری استفاده خواهند کرد؛ از طرفی پارلمان‌های دو کشور عضو بین‌المجالس اسلامی و آسیایی هستند و ما در اینگونه مجامع می‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم.

لاریجانی ادامه داد: ما از فعالیت‌های دیپلماتیک و پارلمانی آذربایجان در مجامع بین‌المللی دفاع می‌کنیم؛ البته بخش دیگری از مذاکرات ما مربوط به مسائل دوجانبه در زمینه‌هایی همانند توسعه روابط اقتصادی بود که در این خصوص نیز بحث‌های طولانی با رئیس‌جمهور و نخست وزیر جمهوری آذربایجان داشتیم.

وی همچنین اظهار داشت: نگاه دو طرف برای گسترش روابط مثبت است و ما در مذاکرات تعیین شده پیرامون مسائل سیاسی و منطقه‌ای هم بحث و گفت‌وگو کردیم چرا که مجموعه حوادث حساسی که در منطقه رخ داده نشان می‌دهد که کشورهای اسلامی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

رئیس مجلس با اشاره به تصمیم رژیم صهیونیستی به تخریب دیواره‌های بیت المقدس تأکید کرد: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی برای تخریب دیواره‌ها و ایجاد فضای سبز مسئله کوچکی نیست و همه مسلمانان باید نسبت به آن حساس باشند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در خصوص شکست مذاکرات سه جانبه آذربایجان، روسیه و ارمنستان و امکان میانجی‌گری ایران برای حل مناقشه قره‌باغ پرسید گفت: ما در این زمینه هم موضوع را با مقامات آذربایجانی در میان گذاشتم اما همواره از تمامیت آ‌ذربایجان در همه راه‌حل‌های مناقشه نیز دفاع کرده‌ایم؛ باتوجه به شرایط امروز منطقه نیز توصیه می‌کنیم که این مسئله با مذاکره حل و فصل شود.

وی افزود: ما اصولاً به رفتار کشورهای بزرگ در منطقه مشکوک هستیم چرا که این کشورها به جای ارائه راه‌حل به بازی با مسئله می‌پردازند و دنبال منافع خود هستند. از این رو معتقدیم که راه‌حل‌های منطقه‌ای برای حل مناقشه قره‌باغ منطقی‌تر است.

رئیس مجلس تصریح کرد: در موارد متعددی هم ما شاهد هستیم که آمریکایی‌ها به جای حل مشکل دردساز بودند همانند رفتاری که آنها در عراق و افغانستان داشته و به جای حل مسئله مشکلات را تشدید کردند.

"آمریکایی‌ها سالهاست که می‌گویند ما می‌خواهیم مشکلات فلسطین را حل کنیم اما امروز می‌بینید که چه وضعی در فلسطین حاکم است؛ ‌مخصوصاً همین سخنان اخیر باراک اوباما بسیار مضحکه شد از این رو جمهوری اسلامی ایران راه‌حل‌های منطقه‌ای را مؤثرتر می‌داند چرا که کشورهای منطقه بهتر می‌توانند مشکلات را حل کنند. "

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی در رابطه با طرح تحریم مقامات آمریکایی پرسید گفت: ما آمریکایی‌ها را در بیشتر مسائل مشکل‌ساز می‌دانیم و به خاطر همین چنین طرحی را آماده کرده‌ایم البته یکی از عواملی که منطقه ما را دچار مسائل مختلف کرده همین رفتارهای آمریکا است و اگر آمریکایی‌ها سیاست‌های فعلی خود را ادامه دهند در کشورهای منطقه با نفرت بیشتری مواجه خواهند شد.

وی همچنین در رابطه با موضوع رژیم حقوقی دریای خزر نیز اظهار داشت: در زمینه دریای خزر نیز می‌توان به نتیجه رسید چرا که دریای خزر ظرفیت‌های مختلفی دارد و باید تمام مؤلفه‌های آن را به بحث گذاشت.

رئیس مجلس در رابطه با دفاع عملی جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان نیز تأکید کرد: کشورها همیشه اختلافات ارضی دارند اگر دوستان آذری فرمت گروه مینسک را پذیرفته‌اند در واقع قصد دارند که غالب وسیع‌تر بین‌المللی را موضوع پیگیری‌های خود قرار دهند به همین دلیل از ما خواستار ایفای نقش نشده‌اند چرا که ما جزو آن گروه نیستیم. اما جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان همواره دفاع کرده است.

لاریجانی به خبرسازی‌های جدید رسانه‌های غربی و اقدامات اخیر آمریکا برای مخدوش جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان نیز اشاره کرد و گفت که شاید این اقدامات به خاطر یک نوع عقب افتادگی‌‌ای باشد که آمریکایی ها در حوادث منطقه‌ای پیدا کرده‌اند. نهضت‌های دموکراسی خواهی که امروز در منطقه شکل گرفته حرکات جدیدی است و عقربه‌های ساعت این نهضتها سریعتر از واکنش آمریکایی‌ها می‌گذرد.

وی افزود: برخی رفتارهای متناقض آمریکایی‌ها نشان می‌دهد که آنها دچار سرگیجه‌های سیاسی شده‌اند؛ ‌رفتار آنها در موضوع مصر و لیبی و همچنین برخوردشان در رابطه با موضوع بحرین را اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که چگونه با نهضت‌ها برخورد می‌کنند.

رئیس مجلس ادامه داد: آمریکایی‌ها مستمراً اعلام می‌کنند که ما از دموکراسی دفاع می‌کنیم اما به برخی کشورها سیگنال داده‌اند که به بحرین لشگرکشی کنید. آنها تلاش می‌کنند که نهضت های دموکراسی خواهی منطقه موفق نشدند لذا عصبانی هستند.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها دنبال این بودند که با فشار ایران را از دستیابی به فناوری هسته‌ای منصرف کنند اما ما استقامت کردیم چرا که دوره زورگویی آمریکا تمام شده است و باید برای فناوری هسته‌ای یک نظام حقوقی حاکم باشد نه اینکه برای کشورها نظام حقوقی خاصی توسط قدرتها اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم که اگر ایران در برابر رفتارهای آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و مسئله هسته‌ای مقاومت نمی‌کرد دنیا دچار یک نوع دیکتاتوری بین‌المللی می‌شد.

خبرنگاری از رئیس مجلس این گونه پرسید که شما از نهضت‌های منطقه‌ای صحبت کردید اما از سوریه و خون‌های ریخته شده یاد نکردید آیا نمی‌خواهید به عنوان یک نماینده کشور بزرگ و قدرتمند در مورد سوریه هم صحبت کنید، پاسخ داد: من همه کشورها را نام نبردم اما نهضت‌های منطقه‌ای درکشورهای دیگر هم وجود دارد ولی باید به یک نکته توجه کرد و آن اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و چند کشور دیگر به دنبال ایجاد مسئله در داخل سوریه هستند و ما نباید چشمان خود را در مورد شیطنت‌های آمریکا ببندیم.

لاریجانی ادامه داد: آمریکایی‌ها از مواضع سوریه در قبال صهیونیستها و حمایت مقامات این کشور از مقاومت اسلامی ناراحت هستند ولی در عین حال بشاراسد هم دنبال اصلاحات است و ما هم توصیه می‌کنیم که اصلاحات را ادامه دهد. جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های دموکراتیک منطقه حمایت می‌کند و در کشورهایی همچون یمن هم اگر آنها به اصلاحات تن می‌دادند وضعیت بهتر می‌شد.

خبرنگاران آذربایجانی که مسئله قره باغ اکثر سؤالاتشان را تشکیل می‌داد، بار دیگر بعد دیگر مناقشه قره‌باغ را در سؤالی اینگونه مطرح کردند که اماکن دینی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ در حال نابودی است؛ ایران چه تدبیری برای کمک به آذربایجانی‌ها دارد؛ لاریجانی هم در پاسخ به این سؤال گفت: دولت دوست و برادر آذربایجان فرمتی برای حل این مسئله باید در نظر بگیرد و در آن فرمت سیاسی دیگران نیز گوشه‌ای از کار را بر عهده خواهند گرفت و این نکته مهمی است که باید بر اساس فرمت سیاسی مشکل قره‌باغ حل شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مورد مناقشه قره باغ آنچه که روی میز است فرمت گروه مینسک بوده و ظاهرا دوستان آذری این فرمت را پذیرفتند اما اگر نظر دیگری دارند باید آن را اعلام کنند.

رئیس مجلس با اشاره به توافقات صورت گرفته برای گسترش روابط نیز اظهار داشت:‌در طراحی انجام شده در کمیسیون مشترک، در بخش‌هایی از مذاکرات در رابطه با گسترش روابط حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی اظهار علاقه شده اما برخی پروژه‌های مهم و استراتژیک هم وجو دارند که تحولاتی در منطقه ایجاد می‌کنند که در این زمینه می‌توان به وصل شدن راه‌آهن آذربایجان به ایران اشاره کرد.

لاریجانی در ادامه گفت‌وگوی خود با اصحاب رسانه تأکید کرد: نکته مهمی که مطرح است این است که برخی کشورها که در دهه‌های اخیر به دنبال ایجاد طبقه‌بندی مصنوعی در قالب‌هایی همچون جهانی‌سازی، بین کشورهای جهان سوم بوده‌اند و آنها قصد داشتند که تکنولوژی‌های پیشرفته را به کشورهای خاص بدهند اما بنده توصیه می‌کنم که کشورهای در حال توسعه فریب این تئوری‌ها را نخورند چرا که قدرتها به دنبال استعمار علمی هستند؛ لذا باید قفل و زنجیرهای دروغین را پاره کرده و به دنبال علم و دانش رفت. البته ایران هم آماده انتقال تجربیات خود است.

لاریجانی در خصوص دورنمای مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان نیز گفت: این مذاکرات تازه شروع شده و باید زمان داد تا موضوع عمیق شود اما در عین حال نگاه مثبتی به این شکل از مذاکرات وجود دارد و این مذاکرات به گونه‌ای از همکاری های منطقه‌ای است و باید متناسب با ظرفیت‌ها از آن انتظار داشت.

وی افزود: برخی مسائل مربوط به این بخش از مذاکرات در ظرف گفت‌وگوها می‌گنجد و در مورد کشورهای حاشیه دریای خزر هم می‌توان چنین گفت‌و‌گوهایی را تأیید کرد.

خبرنگاری از رئیس مجلس در رابطه با متهم شدن حزب الله لبنان در پرونده ترور رفیق حریری پرسید که وی در این رابطه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از مدتها قبل اطلاع داشت که فرستاده آمریکا به لبنان تلاش دارد که دولت نجیب میقاتی شکل نگیرد. او قصد داشت که شرایط را آشفته کند. اما با تیزهوشی رهبران سیاسی لبنان از جمله سیدحسن نصرالله، میقاتی و نبیه بری، فرستاده آمریکا نتوانست به اهداف خود برسد.

"آمریکایی‌ها در این قضیه و شیطنتی که انجام داده‌اند از رهبران لبنان سیلی خورده‌اند لذا داستانی فراهم کرده‌اند. لذا این دادگاه بی آبرو هم حزب الله را متهم کرد اما کسی به این مسئله اهمیت نداد چرا که این دادگاه آنقدر بار سیاسی داشت که روشن بود موضوع اتهام زنی به هیچ وجه درست نیست. "

رئیس مجلس اضافه کرد: آمریکاییها دچار یک نوع آشفتگی هستند، آنها چرا این همه جنایت در غزه و فلسطین را بررسی نکرده و برای آن دادگاه تشکیل ندادند؟ حتی در همین حوادث اخیر نیز کمک‌های انسان‌دوستانه در قالب کاروان آزادی توسط صهیونیستها به صورت فاجعه آمیز از بین رفت، سؤال اینجاست که چرا آمریکا هیچ اقدامی صورت نداد.

لاریجانی اتهام زنی به حزب الله لبنان در پروند ترور رفیق حریری را ابزاری برای اعمال فشار به مقاومت دانست و گفت: ملت لبنان به مسئله آگاه هستند و اینگونه شیوه‌های آمریکایی و رشوه‌های آنها در منطقه نمی‌تواند مشکلات ایالات متحده را حل کند.

وی همچنین به موضوع هسته‌ای ایران و مذاکره کشورمان با کشورهای غربی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ما همیشه از مذاکره استقبال کرده‌ایم ولی بنده فکر می‌کنم که برخی کشورهای مذاکره کننده دچار سوءتفاهم هستند و آنها مذاکرات هسته‌ای را با شو سیاسی اشتباه گرفته و هر از گاهی مانور و شعار داده و غرب به دنبال کار خود می‌رود.

رئیس مجلس زمان‌بندی، منطق و هدف را سه لازمه مهم مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: آمریکایی‌ها به مذاکره هسته‌ای به چشم ابزاری نگاه می‌کنند و تا وقتی که اینگونه باشد مذاکرات شکل خوبی نخواهد داشت اما ما از مذاکره با 1+5 در چارچوب منطق استقبال می‌کنیم.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی در رابطه با استقرار نیروهای حافظ صلح در منطقه قره‌باغ و لغو سفر احمدی نژاد به ارمنستان به خاطر مناقشات موجود پرسید، گفت: نباید از بدترین راه‌ها در این زمینه استفاده کرد چرا که راه‌های منطقی‌تری هم وجود دارد و اگر دو کشور آذربایجان و ارمنستان با هم توافق کنند، این بهترین راه حل است؛ چرا باید به راه حل‌ها بدبین باشیم. ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نظام ‌آمریکا از نهادهای بین‌المللی سوء‌استفاده کرده و آن نهادها را بی‌حیثیت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: رفتار متناقض آژانس بین‌المللی اتمی نشان می‌دهد که این نهاد بین‌المللی به ابزاری برای اجرای سیاست‌های آمریکا تبدیل شده است. از این رو مشخص نیست که استقرار نیروهای بین‌المللی در قره‌باغ به چه نتیجه‌ای برسد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر سازمان‌های بین‌المللی مستقل بودند، راه حل مشکل قره‌باغ هم راه حل دیگری بود. لذا فکر می‌کنم که استقرار نیروهای بین‌المللی در مناقشه قره باغ ممکن است تشدید کننده بحران باشد. البته بنده مخالف نیستم که شما تحلیل‌های مختلفی درباره تعویق سفر احمدی‌نژاد به ارمنستان داشته باشید اما سفر رئیس جمهور ایران مشکل تکنیکی داشت که اطلاع‌رسانی هم شد.

نظر شما :