اوباما: اعلام پیروزی در افغانستان هنوز زود است

۰۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۴۲۳۵ سرخط اخبار
رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد که هنوز کار آمریکا در افغانستان تمام نشده و زود است که در ماموریت افغانستان اعلام پیروزی کنیم.
به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری "سی.بی.اس.نیوز "، "باراک اوباما "، رئیس‌جمهور آمریکا در چهاردهمین کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود در کاخ سفید اعلام کرد: موج جنگ در افغانستان رو به کاهش است اما خیلی زود است که در این جنگ اعلام پیروزی کنیم و کار ما در افغانستان تمام نشده است.

اوباما اعلام کرد که اعزام 30 هزار نظامی جدید آمریکایی در سال 2009 میلادی به افغانستان فرصت آموزش 100 هزار نفر دیگر از نیروهای امنیتی افغانستان، هم نیروهای ارتش و هم نیروهای پلیس، را فراهم کرد.

اوباما ادامه داد: افزایش فرصت آموزش نیروهای امنیتی افغان، توانایی این نیروها را برای دفاع از خودشان افزایش می دهد زیرا به سود منافع ملی ماست که اطمینان حاصل کنیم افغانستان سقوط نمی‌کند؛ سقوطی که در آن عناصر افراط گرا می‌توانند یک بار دیگر به منطقه هجوم بیاورند و این احتمال نیز وجود دارد که القاعده در طول زمان در موقعیت بازسازی خود قرار بگیرد.

وقتی از اوباما درباره حمله روز گذشته به هتلی مجلل در "کابل "، پایتخت افغانستان سوال شد و گفته شد که این حمله گواهی است مبنی بر اینکه نیروهای افغان هنوز آمادگی تحویل گرفتن مسئولیت‌های امنیتی از نظامیان آمریکایی را ندارند، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: خیلی زود است که این موضوع مطرح شود.

اوباما افزود: به خاطر داشته باشید که عقب‌نشینی از افغانستان آغاز نشده است. ما می‌دانستیم که افغانستان مکان خطرناکی است؛ مکانی که طالبان همچنان در آن فعال است و هنوز هم هرازچندگاهی حوادثی مانند حوادث روز سه‌شنبه اتفاق می‌افتد.

متعاقب یکی از پیچیده‌ترین حملات سال‌های اخیر طالبان به هتلی بین‌قاره‌ای در کابل که روز گذشته گزارش شد، حداقل 11 غیرنظامی کشته و بیش از ده‌ها نفر نیز مجروح شدند.

اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره افغانستان در شرایطی گزارش می‌شود که اوباما هفته گذشته طرح عقب‌نشینی 33 هزار نظامی آمریکایی را تا تابستان سال 2012 میلادی، تقریبا دو ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح کرد.

اوباما درباره این طرح گفت: هدف من این است که عقب نشینی نظامیان از افغانستان به شیوه‌ای مسئولانه صورت گیرد؛ شیوه‌ای که به مردم افغانستان اجازه دهد از خودشان دفاع کنند و قابلیت عملیاتی ما را برای ادامه اعمال فشار بر القاعده تامین کند.

عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از افغانستان تا سپتامبر 2012 میلادی به معنای خروج گسترده نظامیان آمریکایی در طول فصل درگیری تابستان است و این عقب‌نشینی از بهار تا پائیز طول می‌کشد.

این در حالیست که فصل درگیری زمانی است که نظامیان آمریکایی بیشترین فشار خود را به طالبان و سایر شبه‌نظامیان اعمال می‌کنند و بنابراین، اجرای طرح اوباما برای خروج از افغانستان ماموریت آمریکا در این کشور را پیچیده خواهد کرد.  

نظر شما :