ضرورت گسترش روابط با جمهوری آذربایجان

۰۹ تیر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۵ کد : ۱۴۲۲۵ آسیا و آفریقا
محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز و دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است با توجه به زمینه‌های مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، ضرورت دارد که بیشترین روابط میان این دو کشور برقرار باشد، در حالی که در حال حاضر این گونه نیست.
ضرورت گسترش روابط با جمهوری آذربایجان
دیپلماسی ایرانی: رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر 3 روزه به آذربایجان در رأس هیئت بلندپایه پارلمانی سیاسی با برخی مقامات این کشور دیدار خواهد کرد. با محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر که قرار است در این سفر رئیس مجلس را همراهی کند به گفتگو نشستیم که حاصل آن را می‌خوانید:

 

آقای دکتر، با توجه به سفر پیش روی هئیت پارلمانی ایران به جمهوری آذربایجان، به طور کلی ایران و آذربایجان از چه مشترکاتی برخوردار هستند؟

 

ایران و آذربایجان دو کشور همسایه هستند که تعلقات تاریخی و فکری و سیاسی زیادی باهم دارند. شکل گیری جمهوری آذربایجان به دنبال پیش بینی و تحلیلی بود که رهبر کبیر انقلاب اسلامی‌در این زمینه ارائه کردند و کشورهای شوروی سابق استقلال پیدا کردند.

از نظر ترکیب جمعیتی نیز کشور آذربایجان بعد از ایران بیشترین نسبت جمعیت شیعه را داراست. علاوه بر این در گذشته‌های دور و نزدیک، روابط گسترده ای میان دو کشور وجود داشته است. بنابراین ضرورت پیدا می‌کند که بیشترین روابط میان این دو کشور برقرار باشد، در حالی که در حال حاضر این گونه نیست و چنین سفرهایی می‌تواند زمینه را برای این امر فراهم کند.

 

با توجه به این سفر، چشم انداز کلی روابط را چگونه می‌بینید؟

 

گسترش روابط بستگی به دو طرف دارد. اگر دو طرف اراده همراهی و مساعدت برای افزایش همکاری‌های دوجانبه را داشته باشند مسلما این اتفاق رخ می‌دهد، اما اگر چنین اراده ای در یکی از طرفین یا دو طرف وجود نداشته باشد چنین چیزی رخ نخواهد داد و روابط به شکل کنونی استمرار پیدا خواهد کرد. 

 

نگاه ایران به روابط با آذربایجان چگونه است؟

 

الویت ایران افزایش روابط با همسایگان ایران است و از این رو علاقمند به گسترش روابط همه جانبه با جمهوری آذربایجان بوده و هست. در این راستا جمهوری اسلامی‌ایران با برداشتن ویزا جهت تردد از راه‌های زمینی راه را برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان باز کرد اما از طرف مقابل شاهد حذف ویزا از طرف آذربایجان نیستیم. این اراده باید در هر دو کشور باشد تا به نتیجه برسد. به قول بابا طاهر چه خوش بی مهربانی هر دوسر بی.

 

در حال حاضر بزرگترین مشکل بر سر راه افزایش روابط ایران و آذربایجان چیست؟  

 

بی توجهی به جریان‌های افراطی که ممکن است وجود داشته باشند و در ضمن عدم اراده جدی طرفین برای توسعه روابط دو جانبه.

 

فعالیت برخی از گروههای ضد ایرانی در آذربایجان هم در دستور کار گفتگوهای هیئت پارلمانی با مقامات آذربایجان خواهد بود؟

 

این موضوع هم می‌تواند جزء مباحثی باشد که در این سفر یا در حاشیه مذاکرات مطرح شود.

 

یکی از مسائلی که به عنوان یک مشکل در روابط ایران و آذربایجان مطرح می‌شود روابط این کشور با اسرائیل است. آیا این مسئله نیز در گفتگوها مطرح خواهد شد؟   

 

ما بیشتر جنبه اثباتی را پیگیری خواهیم کرد یعنی آنچه که به دو کشور ایران و آذربایجان است و طبیعتا مسائل دیگر چندان در این سفر مورد نظر نیست.

 

آیا آذربایجان آمادگی گسترش روابط با کشورمان را دارد؟

 

این مسئله در آینده و پس از سفر مشخص می‌شود.

 

 برنامه این سفر چگونه است؟

 

هیئت پارلمانی ایران به ریاست آقای دکتر لاریجانی فردا سفری 3 روزه به کشور آذربایجان خواهد داشت و با رئیس جمهور، رئیس مجلس و رئیس شورای عالی امنیت ملی این کشور دیدار می‌کند. هیئت پارلمانی ایران در این سفر ضمن بازدید از مراکز علمی، فرهنگی و مذهبی شهرهای باکو و گنجه در نماز جمعه شهر باکو شرکت خواهد کرد.

 

نظر شما :