چرا ترکیه میزبان مخالفان شد؟

۱۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۲۳ کد : ۱۳۳۴۱ اروپا
ترکیه میزبان مردانی است که علیه بشار اسد رئیس جمهوری کشور خود دست به سلاح شده اند. دو روز مهمانی در خاک ترکیه برای مخالفان سوری زمینه تنش بیشتر در رابطه آنکارا و دمشق را فراهم کرده است. گفتگو با ماکان عیدی پور، کارشناس مسائل ترکیه.
چرا ترکیه میزبان مخالفان شد؟
دیپلماسی ایرانی: ترکیه از سی و یکمین روز ماه می میلادی برابر با دهم خرداد میزبان معارضان سوری است. میزبان مردانی که علیه بشار اسد رئیس جمهوری کشور خود دست به سلاح شده اند. دو روز مهمانی در خاک ترکیه برای مخالفان سوری زمینه تنش بیشتر در رابطه آنکارا و دمشق را فراهم کرده است. هرچند ترک‌ها بر نقش میانجی‌گری خود در این نشست تاکید دارند اما حقیقت آن است که دل سوری‌ها از این خلف وعده و عدم حمایت دولتمردان ترک شکسته است. ترکیه ای که در برابر حسنی مبارک مصری از حق الناس سخن می‌گوید اما در قبال معمر قذافی رهبر لیبی از تعامل و مصالحه، در پاسخ به گلایه‌های سوری‌ها تاکید دارد که بهار عربی به دمشق هم رسیده است.

دیپلماسی ایرانی در گفتگو با ماکان عیدی پور، کارشناس مسائل ترکیه، چرایی این تیرگی در روابط را به بحث و تبادل نظر گذاشت:

 

چرا ترک‌ها میزبانی نشست معارضان سوری را پذیرفتند؟

 

از گذشته تا به امروز فراز و نشیب‌هایی در روابط ترکیه و سوریه وجود داشته و همیشه برسر مسائل آب و یا مسائل مرزی، منازعاتی بین دو کشور بوده است. بنابراین مرحله‌ای که امروز دو کشور سوریه و ترکیه وارد آن شده‌اند را نیز می‌توان گامی در همان جهت ارزیابی کرد.

میزبانی گروه‌های معارض سوری بر عهده آنتالیا است و این امر نشان دهنده جاه‌طلبی منطقه‌ای ترکیه است  واینکه دستگاه سیاست خارجی ترکیه به نوعی گروه‌های سرخورده این کشور را با سیاست صراحت و اصول‌گرایی در هم آمیخته و میزبان آنها در کشور خود شده است. در اینجا باید ذکر کرد که ترکیه به دنبال استفاده از فرصت پیش آمده پیش از تغییرات اساسی در حکومت های کشورهای مجاور اسلامی است. 

 

بنابراین به عقیده شما ترکیه در این مرحله به آینده این کشورها نگاه می‌کند و سیاست خود را براساس نوعی فرصت‌طلبی از تحولات اخیر بنا نهاده است؟

 

بله،در مورد کشور سوریه نیز می‌توان گفت که ترکیه سعی می کند در میان جمع دوستان سوریه آینده باشد. به هر دلیلی و یا بر مبنای هر نوع تحلیلی به این نتیجه رسیدند که دولت فعلی سوریه دارای مشکلات اساسی و عمده‌ای است. فراموش نکنید که یکی از تاکتیک‌ها و یا جاه‌طلبی‌های ترکیه، به نوعی حکومت بر افکار عمومی جهان اسلام است.

در حقیقت می‌توان گفت ترکیه برای جلب افکارعمومی جهان اسلام ارزش بیشتری قایل است تا روابط دیپلماتیک با سران این کشورها. به یاد آورید که  ترکیه از مساله غزه حمایت کرد و با واکنش‌های مثبتی در جهان اسلام روبرو شد. بنابراین چنین بازخوردی نشان دهنده آن است که دولتمردان ترکیه در منطقه از موقعیت خوبی برخوردارند و در جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای که برای خود تعریف کرده‌‌اند نیز، قدرتمند هستند. این سیاست تا جایی کشور ترکیه را همراهی می‌کند که با اتکاء به جایگاه و انعطاف دیپلماتیک خود، در منطقه مانورهای خوبی می‌دهد.

دعوت از مخالفین دولت سوریه و پناه دادن آنها در ظاهر یک ریسک استراتژیک برای ترکیه است، درحالیکه اگر کمی عمیق‌تر به آن نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که این امر صرفا نشات گرفته از واقع‌گرایی آنها در سیاست خارجی است.

ترک‌ها نشان می‌دهند علیرغم آنکه علاقه‌ دارند که با کشورهای منطقه ارتباط خوبی داشته و روی این منطقه برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشند، اما از طرف دیگر نیز دوست ندارند که در تحولات آتی کشورهای اسلامی بازنده باشند.

 

پذیرفتن معارضین سوری بازهم نشات گرفته از همان سیاست میانجیگرانه ترکیه است؟

 

نقش میانجیگرانه بدین مفهوم است که یک کشور حاضر نیست برای هیچ‌کدام از دوستان و یا هیچ‌کدام از همپیمانان خود هزینه‌ای کند. اما زمانی که کشوری خود رابه عنوان میانجی میان نیروهای مخالف و دولت معرفی می‌کند،بدین معناست که قصد نگه‌داشتن دو طرف را در کنار خود دارد و این امر نشان از بلوغ سیاسی و دیپلماتیک ترکیه دارد.     

 

نظر شما :