پرونده هسته‌ای ایران لحظه به لحظه غرب را شوکه می‌کند

۰۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۰۰:۵۷ کد : ۱۳۱۴۷ پرونده هسته ای
در حالی که ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که به دلیل تداوم برنامه‌های هسته‌ای ایران قصد دارد، تحریم‌های تازه‌ای را متوجه تهران کند تا این کشور را از بیش از پیش تحت فشار بگذارد، تهران اعلام کرده یک شبکه جاسوسی که برای منافع امریکا فعالیت می‌کرده، کشف کرده است تا بدین ترتیب اوضاع را به نفع خود تغییر دهد.
پرونده هسته‌ای ایران لحظه به لحظه غرب را شوکه می‌کند
دیپلماسی ایرانی: در حالی که ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که به دلیل تداوم برنامه‌های هسته‌ای ایران قصد دارد، تحریم‌های تازه‌ای را متوجه تهران کند تا این کشور را از بیش از پیش تحت فشار بگذارد، تهران اعلام کرده یک شبکه جاسوسی که برای منافع امریکا فعالیت می‌کرده، کشف کرده است تا بدین ترتیب اوضاع را به نفع خود تغییر دهد و با استفاده از خطاهای دیگران اهداف خود را دنبال کند.

روزنامه مصری الاهرام که پس از سرنگونی نظام حسنی مبارک بسیار به سمت ایران متمایل شده و مقالات بسیاری به سود ایران می‌نویسد در تازه‌ترین تحلیل خود به قلم مصطفی عبدالله، گزارشگر این روزنامه در وین درباره پرونده هسته‌ای ایران و مسائل پیش آمده در روابط ایران و امریکا می‌نویسد: قبل از هر چیز باید به این نکته توجه کرد که ایالات متحده و دیگر کشورها بسیار بعید است که بتوانند در درون نظام ایران شکاف ایجاد کنند. تلاش‌های مستمر ایالات متحده در حمایت از مخالفان ایران که به حمایت‌های دیپلماتیک نیز رسیده و تلاش برای به صخره گرفتن نظام جمهوری اسلامی ایران، پس از کشف شبکه جاسوسی امریکایی شکست خورده از آب در آمد؛ به ویژه این که پس از این کشف ایرانی‌ها بیش از پیش به نظام خود وفادار شده‌اند. از سویی این تلاش‌های امریکا نشان داد که ایالات متحده بر خلاف ادعایش تلاش می‌کند در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کند و به استقلال آنها احترام نمی‌گذارد و اگر غرب تهران را متهم می‌کند که بازجویان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را زیر نظر داشته و می‌خواسته علیه آنها تجسس کند با کشف این شبکه جاسوسی این بهانه از دست غربی‌ها خارج شد و این مسئله می‌تواند به ایران کمک کند که در برخورد با امریکا و جامعه جهانی با دست پر و با قدرت بسیار عمل کند.

در ادامه این یادداشت آمده است: در سایه رویارویی‌های ایران با جامعه جهانی که پایانی ندارد، ایران با اعلام راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر همه از جمله ایالات متحده را شوکه کرد، به ویژه این که غربی‌ها گمان می‌کردند با ارسال ویروس‌های استاکس نت که اسرائیل و امریکا سازندگان آن بودند، توانسته‌اند فعالیت این نیروگاه را از کار بیندازند و حادثه‌ای مثل چرنوبیل در اوکراین در سال 1986 رقم بزنند. اما اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تاکید می‌کند که کار سوخت‌گیری نیروگاه بوشهر که از دسامبر گذشته آغاز شده بود، پایان یافته و علت تاخیر در راه‌اندازی‌اش استفاده از امکانات پیشرفته در این نیروگاه برای اطمینان یافتن از سلامت آن به ویژه پس از هشدارهایی که در پی زلزله ژاپن داده شده، است. بدین ترتیب به زودی نیروگاه بوشهر وارد چرخه برق‌رسانی ایران می‌شود تا ضربه جدیدی بر پیکره کاخ سفید که اخیرا اتهام‌های متعددی علیه ایران بیان کرده است، وارد آید.

نویسنده یادداشت در ادامه به نقد گزارش اخیر آژانس پرداخته و می‌نویسد: پس از آن که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران ایالات متحده امریکا را به ایجاد فتنه در میان کشورهای عربی متهم کرد، نماینده ایران در آژانس اعلام کرد، برخی از گزارشگران این آژانس به جای تهیه گزارش از فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای ایالات متحده اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند و ایران این حرکت آژانس را اهانت‌آمیز و انحرافی تنها برای نفع رساندن به منافع امریکا می‌داند. این نشان می‌دهد که ایران از نیرنگ امریکا مطلع و مانع از توسعه کار نمایندگان آژانس شده است. مسئله‌ای که جنجال تازه‌ای را علیه آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به راه انداخته که آژانس مجبور شده برای فرار از این اتهام، تجسس علیه بازجویانش را بهانه بیاورد. اما این همه چیز نیست. بی‌شک غرب همه تلاش خود را به کار گرفته تا در برنامه هسته‌ای ایران خلل ایجاد کند. ویروس استاکس نت و اخیرا استارس که برای مدتی نیروگاه هسته‌ای بوشهر را از کار انداخته بود در همین راستا قابل ارزیابی است. اما ایران هم دست بسته ننشسته است، تهران این موضوع را کم‌اهمیت جلوه داده و با اعتماد بیش از پیش به کارشناسان و متخصصان خود کار راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر را پیش برد تا با اعلام آغاز به کار آن ایالات متحده را شوکه کند.

مصطفی عبدالله در ادامه می‌نویسد: با اعلام خبر ارسال ویروس جدید استارز به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران اکنون نمایان شده که یک جنگ تمام عیار الکترونیکی میان امریکا و اسرائیل با ایران در گرفته است. اما تجربه پیگیری برنامه هسته‌ای ایران ثابت کرده است که هر جا امریکا و اسرائیل ضربه‌ای به برنامه هسته‌ای ایران وارد کرده‌اند از آن طرف ایران دستاورد تازه‌ای در برنامه هسته‌ای‌اش رو کرده و بدین ترتیب ضربه‌ای به سیاست خارجی ایالات متحده وارد کرده است. تنها چند روز پس از اعلام خبر حمله ویروسی استارز، ایران اعلام کرد نیازی به سوخت هسته‌ای خارجی برای تامین سوخت مورد نیاز تاسیاست هسته‌ای تحقیقاتی‌اش ندارد و ظرف سال‌های آینده خود اقدام به تولید سوخت مورد نیازش خواهد کرد کما این که تا کنون نیز موفق شده 40 کیلوگرم از انرژی مورد نیاز تاسیسات هسته‌ای پژوهشی دانشگاه تهران را تامین کند و تا سال آینده 80 کیلوگرم دیگر نیز تولید خواهد کرد تا انرژی مورد نیازش را خود تامین کرده باشد. ایران حتی گفته است که ظرف سال‌های آینده میله‌های سوخت مورد نیازش را که مجموعه 1+5 از دادن به ایران امتناع کرده، خود تامین خواهد کرد.

مصطفی در ادامه به تلاش‌های امریکا و متحدان غربی‌اش به تحریم ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش همه تلاش خود را به کار گرفتند تا ایران را از طریق بانک‌داری و اقتصادی تحت فشار قرار دهند و تحریم‌های سنگینی را متوجه آن کنند. حتی واشنگتن فشارهای سنگینی را به آنکارا وارد آورده است تا جلوی فعالیت‌های بانک‌های ایرانی در خاک ترکیه را بگیرد. غرب حتی برای این که فقط ایران را تحت فشار قرار دهد، نسبت به اعدام قاچاقچیان مواد مخدر در ایران اعتراض کرده و در این رابطه مسائل حقوق بشری را بهانه قرار داده است. در حالی که فراموش می‌کند اگر ایران که در مسیر افیون شرق آسیا به اروپا قرار دارد چنین برخوردهای سختی را با سوداگران مواد مخدر انجام ندهد، مواد مخدر تمامی اروپا را فرا خواهد گرفت. هشداری که ایرانی‌ها به طرف‌های غربی می‌دهند و آنها فقط از سر لجبازی نمی‌خواهند به این سخنان ایران گوش دهند.

نویسنده در پایان می‌نویسد: با این رفتار خصمانه و نسنجیده غرب ایران حق دارد هر کاری انجام دهد تا شان و جایگاه منطقه‌ای‌اش را حفظ کند. ایران با این کار تلاش می‌کند نفوذ خود را در منطقه افزایش داده تا در برابر هر گونه حمله خارجی بایستد. پرونده هسته‌ای برای ایران امری حیاتی است که می‌تواند دو بال قدرتمند به تهران دهد تا بر نفوذ منطقه‌ای‌اش بیفزاید. ایران به واسطه نگاه استراتژیکش به منطقه و ارتباط‌های تاریخی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی و دینی‌اش حق دارد در برابر تهدیدهای منطقه‌ای چه از ناحیه اعراب متمایل به غرب و چه از ناحیه غربی‌ها به طور مستقیم، از تمامی امکاناتش برای مهار تهدیدها استفاده کند و بی‌شک برای رسیدن به این هدف حتی یک لحظه هم از برنامه هسته‌ای‌اش چشم‌پوشی نخواهد کرد.

 

نظر شما :