تحولات لبنان محور مذاکرات لاريجانى در سوريه

۱۶ دی ۱۳۸۶ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۳۰۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
«على لاريجانى» نماينده مقام رهبرى در بازگشت از سفر مهم خود از قاهره پايتخت مصر روز پنج شنبه به سوريه رفت تا درباره تحولات منطقه بويژه لبنان با مقام‌هاى سورى مذاکره کند.
تحولات لبنان محور مذاکرات لاريجانى در سوريه
«على لاريجانى» نماينده مقام معظم رهبرى در بازگشت از سفر مهم خود از قاهره پايتخت مصر روز پنج شنبه به سوريه آمد تا درباره تحولات منطقه بويژه لبنان با مقام‌هاى سورى مذاکره کند. وى سفر خود به مصر را يک سفر ويژه و بسيار مهم توصيف کرده بود.
 
نخستين ديدار رسمى على لاريجانى شب گذشته با «وليد معلم» وزير امور خارجه سوريه در دمشق انجام شد که در آن درباره تحولات لبنان و سرزمين‌هاى اشغالى فلسطين ديدار و گفت‌وگو کرد.
 
بنا به گزارش منابع خبرى دو طرف درباره مسائل مختلف منطقه با يکديگر هم نظر بودند به گونه‌اى که توافق شد رايزنى‌ها و هماهنگى‌ها ميان دمشق و تهران ادامه داشته باشد.
 
لاريجانى همچنين در اين ديدار بر حمايت ايران از تلاش‌هاى سوريه براى يافتن راه حل توافقى براى حل بحران موجود در لبنان تاکيد کرد.
 
وى پس از انجام اين ملاقات با شرکت در يک مصاحبه خبرى از تلاش‌هاى پيگير سوريه براى نزديکى ديدگاه‌ها و توافق طرف‌هاى لبنانى تقدير کرد و آن را شايسته احترام دانست و خواستار حمايت بيشتر از اين تلاش‌ها شد.
 
وى همچنين بر ضرورت فورى حل بحران لبنان تاکيد کرد و گفت: «کليد حل بحران لبنان، در دست طرف‌هاى لبنانى است.»
 
وليد معلم وزير امور خارجه‌ سوريه نيز در پاسخ به پرسشى در مورد تجاوزهاى اسرائيل عليه ملت فلسطين و افزايش شمار شهداى فلسطينى تاکيد کرد، اقدام‌هاى اسرائيل نشان مى‌دهد که اين رژيم حاضر به صلح نيست.
 
سفر لاريجانى به سوريه سه روز ديگر نيز ادامه خواهد داشت و پيش‌بينى مى‌شود طى اين مدت با «بشار اسد» رئيس جمهورى سوريه و «فاروق الشرع» معاون وى نيز ملاقات کند.
 
ايران و لبنان
 
سفر لاريجانى به دمشق از اهميت بسيار ويژه‌اى برخوردار است. اهميت از آن بابت که بحران انتخابات رياست جمهورى لبنان روز به روز در حال تشديد است و اکنون نيز از مرزهاى بحران فراتر رفته است. به اذعان کارشناسان بين‌المللى و مقام‌هاى عالى‌رتبه جهانى تاثير ايران در تحولات لبنان در کنار سوريه بسيار بالا است و از عمق بسيارى برخوردار است.
 
به همين دليل است که چشمان جهانيان به سفر لاريجانى به دمشق دوخته شده است. سفرى غير مترقبه که حداقل پنج روز ادامه دارد.
 
فشار گروه‌هاى 14 مارس و پرخاشگرى آنها عليه حزب‌الله که به ادعاى نمايندگان اين فراکسيون چالش اصلى را در بحران لبنان رقم زده، دليلى بر اين ادعا است.
 
به هر صورت حزب‌الله مورد حمايت ايران و سوريه قرار دارد و مستقيما تحت اوامر جمهورى اسلامى ايران و با پشتيبانى دولت سوريه رهبرى مى‌شود و از اين رو به اعتقاد ناظران بين‌المللى تاثير ايران بر تصميم‌گيرى‌هاى آن نقش بسيار بالايى دارد.
 
طى روزهاى گذشته چالش‌هاى حزب‌الله که دولت فواد سنيوره را به رسميت نمى‌شناسد با فراکسيون 14 مارس که از فواد سنيوره به شدت حمايت مى‌کند، بسيار شدت گرفته است.
 
با گذشت زمان به مرور مشخص شده که عمده اختلاف‌هاى دو فراکسيون 14 مارس و 8 مارس بر سر چيست. اين اختلاف‌ها را مى‌توان به شکل زير به ترتيب بر شمرد.
 
نخست، نحوه تصويب ماده اصلاحى قانون اساسى براى انتخاب رئيس‌جمهورى است. بر اساس قانون اساسى هر ماده‌اى پس از اصلاح بايد به تصويب دو سوم وزيران کابينه دولت نيز برسد و مجددا براى اجرا به مجلس ارجاع شود. از آنجه که فراکسيون 8 مارس و در راس آن حزب‌الله دولت سنيوره را به رسميت نمى‌شناسد، از اين رو به هيچ عنوان حاضر نيست ماده اصلاحى پس از تصويب در مجلس از مجراى تصويب در دولت بگذرد. موضوعى که بر عمق بحران لبنان افزوده است.
 
ديگر اين که بحران مانع‌تراشى‌هاى «ميشل عون» نيز همچنان ادامه دارد. ميشل عون اصرار بسيار دارد که گروه‌هاى مختلف لبنانى يا او را به عنوان رئيس‌جمهورى انتخاب کنند يا اين که «ميشل سليمان» تعهد دهد تا سال 2009 يعنى زمان انتخابات پارلمانى از سمت خود کناره‌گيرى کرده و وى را به عنوان رئيس‌جمهورى آينده لبنان انتخاب کند.
 
علاوه بر آن سهم‌خواهى از دولت آينده از هم‌اکنون آغاز شده است. دو طرف پذيرفته‌اند که ميشل سليمان رئيس ستاد ارتش فعلى لبنان به عنوان رئيس‌جمهورى انتخاب شود اما بر سر تعيين نخست‌وزير و وزيران کابينه اختلاف‌هاى عميقى وجود دارد. فراکسيون 14 مارس خواهان تعيين نخست‌وزير از جبهه آنان است و فراکسيون 8 مارس نيز مى‌خواهد حداقل يک سوم وزيران کابينه از ميان نمايندگان آن انتخاب شود. هر دو جناح با خواسته‌هاى يکديگر بشدت مخالفند.
 
شدت اين اختلاف‌ها به اندازه‌اى رسيده که حملات تندى را فراکسيون‌هاى مخالف عليه يکديگر سر مى‌دهند.
 
فئواد سنيوره نخست‌وزير لبنان حزب‌الله را به دامن زدن به بحران انتخاب رياست جمهورى متهم مى‌کند و دائما بيانيه‌ها يا سخنرانى‌هاى تندى را عليه نمايندگان 8 مارس حتى نبيه برى رئيس‌ پارلمان لبنان منتشر يا ايراد مى‌کند.
 
وليد جنبلاط نيز از ديگر سو گروه 8 مارس را مورد آماج حملات خود قرار مى‌دهد. وى هفته گذشته گفته بود، اگر حزب‌الله به دنبال سهم‌خواهى بيشتر از دولت آينده است، بايد بداند براى رسيدن به آن بايد از روى جنازه‌هاى ما رد شود.
 
در اين ميان از ايران و سوريه که از حزب‌الله و به تبع آن از فراکسيون 8 مارس حمايت مى‌کنند، خواسته مى‌شود با نفوذى که در ميان نمايندگان اين فراکسيون دارند، به حل بحران کنونى لبنان کمک کنند. در مقابل تهران و دمشق از آنجا که فراکسيون 14 مارس تحت اوامر عربستان سعودى و ايالات متحده آمريکا قرار گرفته، حاضر نيستند به همين سادگى‌ها به خواسته فراکسيون 14 مارس و مجامع مورد حمايت آنها تن دهند.
 
روز گذشته و در آستانه آغاز فعاليت وزيران امور خارجه عضو اتحاديه عرب در قاهره، نمايندگان فراکسيون 14 مارس با صدور بيانيه‌اى دولت سوريه را آماج حملات تند خود قرار داد و از اتحاديه عرب خواستند، فشار خود را به سوريه براى متوقف کردن دخالت‌هايش در امور داخلى لبنان بيش از پيش افزايش دهند.
 
در همين راستا مجلس اتحاديه عرب با صدور بيانيه‌اى از نمايندگان فراکسيون 14 مارس خواست، از توهين و افترا زدن به دولت سوريه پرهيز کند چرا که اين کشور در کنار عربستان سعودى و مصر از کشورهاى کليدى اتحاديه عرب محسوب مى‌شود و به همراه ايران از توافق‌نامه طائف حمايت مى‌کند.
 
اين شورا همچنين از دولت سوريه خواست براى حل بحران لبنان که اکنون ديگر از مرز يک بحران سياسى گره خورده نيز گذشته فکرى بيانديشد و براى پايان دادن به آن بحران کمک کند.
 
اين مجلس در ادامه خاطرنشان کرد که بايد تمام زمينه‌هاى لازم براى انتخاب ميشل سليمان براى انتخاب به سمت رياست جمهورى مهيا شود.
 
وزيران امور خارجه عرب قرار است فردا در قاهره پايتخت مصر براى حل بحران لبنان تشکيل جلسه دهند.
 
دفاع «سيد حسن نصرالله» از ايران
 
در همين حال سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان که چهارشنبه شب با تلويزيون«ان بى‌ان» لبنان که وابسته به نبيه‌برى رئيس مجلس لبنان است، مصاحبه مى‌کرد، با رد تناقض در مواضع و سياست‌هاى جمهورى اسلامى ايران با سوريه در قبال بحران لبنان گفت: «ايران در اين زمينه سياست خاص يا جانبدارانه‌اى ندارد و خواهان لبنانى قوى، با ثبات و امن و حفاظت از مقاومت در چارچوب راهکار مورد توافق لبنانى‌هاست. اين تنها خواسته ايران است و حتى ايران حاضر است در اين راه به لبنانى‌ها کمک کند.
 
دبيرکل حزب‌الله لبنان در ادامه همچنين گفت: «تمام تلاش‌هاى عربى و نيز فرانسه براى تماس با ايران تنها براى اعمال فشار بر مخالفان دولت بود نه براى رسيدن به راه حلى در لبنان. بنابراين زمانى که به نقطه‌اى رسيدند که ايران خواسته‌هاى مخالفان را بر حق مى‌داند، طى دو ماه گذشته هيچ گونه تماسى با ايران برقرار نکردند و هيچ ديدار يا هيئتى را نيز به تهران نفرستاند.»
 
سيدحسن نصرالله افزود: «آنها(کشورهاى عربى و فرانسه) بعد از اينکه از فشار ايران بر معارضان نااميد شدند به دمشق روى آوردند و به سورى‌ها وعده‌ها و پيشنهادهاى فريبنده دادند و حتى از تهديد آن نيز دريغ نکردند اما تلاششان در آنجا نيز نتيجه نداد و ناکام ماندند.»
 
وى در بخشى ديگر از سخنان خود اعمال هر گونه سياست‌هاى تحميلى و ديکته شده خارجى به اين حزب را رد کرد و گفت: «حزب‌الله حزبى لبنانى و مستقل است و تصميمات اين حزب توسط رهبرانش اتخاذ مى‌شود و هيچگاه تابع اراده و يا تمايلات خارجى نبوده است. بلکه بر عکس اين حزب‌الله است که بر ديگر طرفها تاثير مى‌گذارد به گونه‌اى که سوريه منافع مخالفان دولت لبنان را بر منافع خود ترجيح داده است.»

نصرالله درباره تعديل قانون اساسى و توافقنامه طائف وضمن رد اين موضوع که  ايران خواهان تعديل آن است، گفت: «فرانسوى‌ها پيشنهاد تعديل توافقنامه طايف را به ايرانى‌ها ارائه کردند و ايرانى‌ها نيز گفتند اين موضوع به خود لبنانى‌ها مربوط است و آنها در اين زمينه نظرى ندارند.»
 
دبيرکل حزب الله لبنان در عين حال گفت: «خواهان تعديل در اين پيمان نيست اما اگر اجماع عمومى در لبنان در اين زمينه وجود داشته باشد اين حزب نيز با آن مخالفتى نخواهد کرد.»
 
نصرالله همچنين در ادامه به چگونگى تشکيل دولت آينده لبنان اشاره کرد و گفت: «تا زمانى که آمريکايى‌ها يک سوم به علاوه يک کرسى‌هاى وزارتى را براى جناح مخالف فراهم نکنند، انتخاب رئيس جمهورى در لبنان برگزار نخواهد شد. مخالفان خواهان تشکيل دولت وحدت ملى و کسب يک سوم بعلاوه يک کرسى‌ در کابينه دولت هستند. در مقابل طرفداران دولت سنيوره با ناديده گرفتن خواسته آنها مدعى‌اند، مخالفان در صدد هستند با کسب اين تعداد از کرسى‌هاى وزارتى در آينده از حق وتو براى مخالفت با طر‌ح‌هاى دولت برخوردار شوند و به همين دليل با خواسته معارضان مخالفت مى‌کنند.»
 
سيد حسن نصرالله همچنين اکثريت ضدسورى نمايندگان مجلس را به ايجاد بن‌بست در توافقات بر سر انتخاب رئيس جمهورى جديد متهم کرد و گفت: «اکثريت (14 مارس) با مشارکت حزب اپوزيسيون مورد حمايت سوريه مخالفت مى‌کند.»
 
وى در ادامه افزود: «با مشارکت از طريق تضمين قانون اساسى و حق وتو براى گروه مخالف که نماينده بيش از نيمى از مردم اين کشور است، راهى براى حل و فصل بن‌بست سياسى پيدا مى‌شود.»
 
رهبر حزب‌الله همچنين خاطرنشان کرد که حزبش از ميشل سليمان فرمانده ارتش، براى احراز پست رياست جمهورى حمايت مى‌کند تا به اين ترتيب، جايگزين «اميل لحود» که دوره حکومتش در 23 نوامبر به پايان رسيد، شود.
 
وى همچنين گفت: «اما انتخاب سليمان مشکلات موجود را بدون ايجاد دولت وحدت ملى و اعطاى حق وتو به حزب مخالف حل نخواهد کرد.»
 
نصرالله ائتلاف حاکم را به تلاش براى کنترل اختيارات دولتى و رد هرگونه مشارکت با ديگر احزاب متهم کرد.
 
سخنرانى سيد حسن نصرالله با واکنش مخالفان 8 مارس از جمله نخست‌وزير لبنان مواجه شد.
 
دفر فواد سنيوره با صدور بيانيه‌اى حزب الله لبنان را متهم کرد که تمايل دارد خلاء رياست جمهورى در اين کشور همچنان ادامه داشته باشد.
 
در اين بيانيه آمده است که ادامه خلاء رياست جمهورى براى حزب الله مانعى ندارد زيرا اين جنبش مى‌خواهد از اين طريق به خواسته‌هاى مورد نظر خود برسد.
 
در ادامه اين بيانيه همچنين آمده است که اظهارات نصرالله اهداف واقعى حزب وى را برملا کرد. اين حزب مى‌خواهد اصول و پايه‌هاى نظام سياسى لبنان را به نظامى ديگر که داراى حق وتو باشد و بتواند تمامى امور را به کنترل خود در آورد، تغيير دهد.
 
گفته مى‌شود، جنبش حزب‌الله تهديد کرده است، در صورتى که به خواسته‌هاى آن عمل نشود، طرفداران خود را به خيابان‌ها خواهد کشاند.
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :