مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۲۸۹۳ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: به ایرانیان خارج‌نشین یارانه نمی‌دهیم، ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم، ساخت پایگاه موشکی محرمانه سپاه در ونزوئلا! و...
مجله هفته/ در حاشیه خبرهای ایرانی
سفر همسر امیر قطر را به ایران لغو کنید

 

ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو سفر رسمی همسر امیر قطر به ایران شد. در بیانیه این ستاد آمده است: اگر دولت جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد با اقدامات رسمی و عملی، ملت‌های سرکوب شده را مورد حمایت خود قرار دهد - که این خود بسی جای سوال و تامل است - دیگر بنا نیست که مرتکب خطای بعدی شود و با دشمنان ملت‌های مبارز به دوستی بنشیند و از آنها در حد عالی تشریفات رسمی پذیرایی به عمل آورد و در عرصه تبلیغاتی نیز قافیه را چنان ببازد که رسانه‌های متجاوزین در یک اقدام توهین‌آمیز از راه ندادن وزیر خارجه ایران انقلابی به کشور خود خبر دهند!... دولت جمهوری اسلامی ایران به ملت توضیح دهد که همسری رییس جمهور چه جایگاه رسمی و سیاسی در ساختار قانونی این کشور انقلابی دارد و چه صلاحیتی برای افراد در حوزه‌های تخصصی ایجاد می‌کند؟

این بیانیه می افزاید: روش جاری رییس‌جمهور در همراه داشتن همسر خود درغالب سفرهای رسمی و اینک دادن وجهه رسمی به برنامه‌های شخصی ایشان، از دولت مدعی اصول‌گرایی بدور است و امید می‌رفت که همان پاره‌ای موارد محدود ارتکابی از سوی روسای قبلی جمهور هم مورد نقد و ذم قرار می‌گرفت؛ نه اینکه گسترش می‌یافت. چنین رویکرد مبتنی بر خویشاوندبازی در اداره امور جاری مملکت، خارج از قواعد اسلامی و شایسته سالاری است که دعوت از همسر امیر قطر در اوضاع خطیر کنونی از تبعات ناگوار همین کوتاه اندیشی می‌باشد. بدیهی است هرگز مردم به صرف انتخاب یک فرد به عنوان رییس‌جمهور، به همسر و بستگان او نیز برای دخالت در امور رسمی کشور رای و اجازه نداده‌اند.

 

بروجردی: ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم

 

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اتفاقات اخیر سوریه گفت: امریکا وقتی دید محورهای قدرتش در خاورمیانه در حال از دست رفتن است این طراحی را صورت داد که چون سوریه پایگاه مقاومت در حمایت از گروه‌های فلسطینی است آن را تضعیف کند، این در حالی است که دیدگاه مردم سوریه نسبت به رهبرانش منفی نیست اما طراحی شده تا محور اقتدار جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در برابر اسرائیل و حمایت از فلسطین و حزب‌الله فرو ریزد. آمریکایی‌ها پایگاهی را در اردن در این راستا ایجاد کرده‌اند و به دنبال آن هستند با این اقدامات قدرت ایران را به واسطه سوریه در منطقه کاهش دهند.

وی افزود: بشار اسد بیش از 70 درصد در کشورش محبوبیت دارد و مخالفان تنها 30 درصد هستند که از سوی امریکا حمایت می‌شوند. از این رو کند بودن موضع‌گیری ما نسبت به تحولات سوریه طبیعی است چرا که سوریه با دیگر کشورها متفاوت است و ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم.

 

بسیجیان سال گذشته هر 11 روز یک ماموریت برای مقابله با فتنه داشتند

 

سردار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در رزمایش فاطمیون گفت: بسجیان راه را گم نکرده‌اند چون شاخص داشته‌اند و آن شاخص ولی فقیه است. کارنامه بزرگتر بسیجیان نسبت به دفاع مقدس، جنگ هشت ماهه علیه فتنه 88 بود.

وی با بیان اینکه فتنه در سال 89 نیز ادامه داشت، افزود: بسیجیان در این سال هر 11 روز یک ماموریت انجام دادند و تحلیل دشمن این بود که بسیجیان خسته می‌شوند در حالی که آنها پیروز میدان بودند.

همدانی با تاکید بر اینکه دشمنان داخلی از دشمنان خارجی خطرناک‌تر هستند، اضافه کرد: فرماندهی کل قوا در جلسات خود طرح صالحین را در اولویت کارهای بسیج قرار دادند. این طرح از طرح‌هایی است که بسیجیان را برای مقابله با دشمن در هر صحنه‌ای آماده خواهد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه جذب بسیج با دادن آگهی صورت نمی‌گیرد، گفت: هر بسیجی باید یک دوست خود را جذب بسیج کند تا طبق رویکرد جدید ما، همه مردم عضو بسیج شوند.

 

روسیه بیش از صد مانور نظامی در خزر انجام داده است

 

ناوگروه دریای خزر نیروی دریایی روسیه از اول دوره مانورهای زمستانی بیش از 100 مانور عمده تاکتیکی با به کار بردن سلاح انجام داده اند.

سخنگوی منطقه نظامی جنوب روسیه گفت: یگان های تفنگداران دریایی در میدان های تیر بیش از 10 مانور تاکتیکی با بکار بردن سلاح در سطوح مختلف و بیش از 400 مورد پرش با چتر را انجام داده و برنامه هدایت خودروهای نظامی را به طور 100% اجرا کرده اند.

 

ساخت پایگاه موشکی محرمانه سپاه در ونزوئلا!

 

به گزارش آتی نیوز، روزنامه "دی ولت" آلمان ادعا کرده است بر اساس یک پیمان محرمانه میان ایران و ونزوئلا دو کشور بر سر ایجاد یک پایگاه موشکی مشترک در خاک ونزوئلا توافق کرده ‌اند. این پیمان، ساخت موشک ‌های میان ‌برد را نیز در بر می‌گیرد.

این روزنامه در ماه نوامبر سال‌ گذشته از امضای یک پیمان محرمانه میان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، و محمود احمدی‌نژاد، خبر داد. این روزنامه ادعا کرد، پیمان مذکور در تاریخ 27 مهر سال 89 به امضای دو طرف رسیده است. اکنون روزنامه آلمانی تأکید می‌ کند، ایجاد یک پایگاه موشکی مشترک در خاک ونزوئلا و همکاری در زمینه ساخت موشک ‌های میان ‌برد، بخشی از پیمان محرمانه مهر ماه سال ‌گذشته است.

دی ولت مدعی است، اکنون محل ایجاد پایگاه موشکی سری نیز در منطقه "پنین‌زولا پاراگوئه" واقع در ۱۲۰ کیلومتری مرز کلمبیا تعیین شده است.

 

تک تیراندازان ایرانی بر پشت بام های سوریه!

 

روزنامه الشرق الاوسط مدعی شده است، شاهدان عینی در شهر محاصره شده درعا در جنوب سوریه اعلام کردند تک تیراندازان وابسته به نیروهای امنیتی این کشور بر پشت بام های ساختمان ها مستقر شده اند. در حالی که مخالفان از وارد کردن تک تیراندازان از جمهوری اسلامی ایران خبر می دهند!

محمد مأمون الحمصی نماینده سابق پارلمان سوریه که اکنون از مخالفان دولت سوریه به شمار می رود در گفتگو با این روزنامه عربستانی ادعا کرده است، "نظام سوریه از ایران تک تیرانداز وارد کرده و آنها را در شهر درعا مستقر کرده است."

 

ترک‌ها 25 فروشگاه زنجیره‌ای در ایران احداث می‌کنند

 

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی گفت: ترک ها با همکاری ایرانی‌ها، 25 فروشگاه زنجیره‌ای در تهران و مراکز استان های بزرگ احداث می‌کنند. مذاکرات مقدماتی انجام شده است و در روزهای آینده، هیئت مدیره این شرکت برای کسب مجوزهای لازم وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: این سرمایه‌گذار قصد دارد در گام اول 25 فروشگاه زنجیره‌ای را در تهران و مراکز استان های بزرگ کشور راه‌اندازی کرده و در گام بعدی، تعداد فروشگاه ها را گسترش دهد. سرمایه‌گذار ترک از جمله شرکت های صاحب‌نام ترکیه‌ در زمینه تولیدی است که امیدواریم هرچه زودتر مراحل نهایی راه‌اندازی این فروشگاه ها را طی کند.

 

مسلمانان جهان باید دادگاه مستقل تشکیل دهند

 

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار با کاروان دریایی همبستگی با مردم بحرین که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اینکه مسلمانان جهان باید برای خودشان دادگاه جداگانه داشته باشند، گفت: امروزه دادگاه لاهه که به شکایات مسلمانان رسیدگی می‌کند، رأی را به آل سعود و آل خلیفه می‌دهد.

وی تصریح کرد: امیدوارم در آینده مسلمانان جهان برای خودشان دادگاه و همچنین ناتوی جداگانه بدون دخالت سلطه گران داشته باشند.

 

پرواز تهران - رم و بالعکس متوقف شد

 

در پی قطع پرواز مستقیم ایران ایر در مسیر تهران رم تهران، دفتر هما در ایتالیا پس از گذشت نزدیک به نیم قرن فعالیت در این کشور، همه مسافران ایرانی و ایتالیایی خود را در مرکز و جنوب ایتالیا از دست داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، مدیریت شرکت هواپیمایی ایران ایر، یک ماه پیش در اقدامی عجولانه و بدون اطلاع قبلی به مسافران و آژانس های مسافرتی با لغو ناگهانی این پرواز علاوه بر تحمیل زیان مالی به این شرکت، اعتبار این شرکت را در ایتالیا خدشه دار کرده است.

شماری از ایرانیان مقیم ایتالیا در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم، با انتقاد از تصمیم غیرمنتظره هما در لغو این پرواز که مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود آورده است، اعلام کردند دیگر شرکت های هواپیمایی در این کشور مانند الیتالیا ، ترکیش و امارات در پی قطع پرواز هما از رم به تهران همراه با افزایش نرخ بلیط خود همه مسافران ایرانی و ایتالیایی ایران ایر را به خود جذب کرده اند.

در حالی که مسئولان هما علت قطع این پرواز را توقف تامین سوخت هواپیماهای ایران ایر در رم اعلام کرده اند ، این پرسش برای ایرانیان مقیم ایتالیا مطرح است که چرا از دیگر شهرهای اروپا از جمله وین و ژنو که ایران ایر در آن جا پرواز دارد و با مشکل تحریم سوخت نیز روبرو هستند ، قطع پرواز صورت نگرفته است.

 

ما می گوییم این جو مسموم درمان شود

 

سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار با جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس به تشریح اوضاع کنونی کشور و خاورمیانه پرداخت و گفت: اگر جامعه ای دین مدار بود گرچه روش و چارچوب دموکراسی است اما رنگ و بوی آن حاکمیت، دینی خواهد بود. مهم این است که اسلام حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را به رسمیت می شناسد و ما نیز به شدت به این مهم باور داریم و بر آن پا می فشاریم. محور تمام تحولات و مسائلی که در خاورمیانه شکل گرفته است نیز همین است که آنان می خواهند بر سرنوشت خویش حاکمیت داشته باشند. آنها می گویند: ما حکومت استبدادی مادام العمر نمی خواهیم. ما دیکتاتوری نمی خواهیم، ما انتخابات آزاد و آزادی احزاب و تشکل ها و جوامع را می خواهیم. ما می خواهیم ظلم و استبداد و وابستگی نباشد.

وی افزود: ما به اسلام و جمهوری اسلامی اعتقاد داریم. قانون اساسی را چارچوب عملی می دانیم. همین حقوقی را که در قانون اساسی به ملت داده شده است ما همان را می خواهیم. البته قانون اساسی وحی منزل نیست. سازوکاری هم در آن گنجانده شده و می شود در قانون اساسی تجدید نظر کرد.

خاتمی تصریح کرد: ما معتقدیم این نظام باید بماند و البته که اصلاحات مداوم براساس موازین و معیارهای درست راه تداوم نظام و انقلاب هم هست و راه دیگری نیست. واقعا من نگرانم با تقابلی که در درون کشور ایجاد شده که باعث ایجاد توهم و شیدایی در یک سو و ایجاد نفرت در طرف دیگر شده است و دائماً هم از دو طرف به آن دامن زده می شود... ما می گوییم این جو مسموم درمان شود. هر منتقدی برانداز و عامل دشمن به حساب نیاید و اگر فضا تلطیف و تعدیل شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد. فضا باز شود، احزاب و گروه ها کار کنند و عقلا هم ساز و کاری را برای انتخابات در نظر بگبرند تا در آن حرف و حدیث نباشد. خدا می داند اگر چنین شود آرامش و ثبات و پیشرفت از هر جهت تأمین خواهد شد.

 

به ایرانیان خارج‌نشین یارانه نمی‌دهیم

 

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه به ایرانیان خارج از کشور یارانه تعلق نمی‌گیرد، از راه‌اندازی سیستم شناسایی این افراد در مرکز آمار ایران خبرداد.

به گزارش مهر، محمدرضا فرزین امروز در جمع خبرنگاران درباره تعداد خارج نشینان متقاضی دریافت یارانه نقدی گفت: در حال حاضر رقمی در این مورد نداریم، سیستم مرکز آمار کشور به گونه ای است که اگر افرادی از خارج از کشور بخواهند در سیستم ثبت نام کنند، امکان پذیر نیست.

وی افزود: آماری در مورد افرادی که در ایران مقیم نیستند اما ثبت نام نکرده اند، نداریم، این در حالی است که شرط دریافت یارانه این است که خانوار در داخل کشور زندگی کند، زیرا اگر در داخل کشور زندگی نکنند هزینه جدیدی به آنها تحمیل نمی شود بنابراین یارانه ای به آنها تعلق نمی گیرد.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که در سیستم مرکز آمار یک نظام شناسایی ایجاد کنیم تا به ایرانیان خارج از کشور که هزینه ای از قبل هدفمندی یارانه ها تحمیل نمی شود، یارانه تعلق نگیرد.

سفر همسر امیر قطر را به ایران لغو کنید

 

ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو سفر رسمی همسر امیر قطر به ایران شد. در بیانیه این ستاد آمده است: اگر دولت جمهوری اسلامی ایران بنا ندارد با اقدامات رسمی و عملی، ملت‌های سرکوب شده را مورد حمایت خود قرار دهد - که این خود بسی جای سوال و تامل است - دیگر بنا نیست که مرتکب خطای بعدی شود و با دشمنان ملت‌های مبارز به دوستی بنشیند و از آنها در حد عالی تشریفات رسمی پذیرایی به عمل آورد و در عرصه تبلیغاتی نیز قافیه را چنان ببازد که رسانه‌های متجاوزین در یک اقدام توهین‌آمیز از راه ندادن وزیر خارجه ایران انقلابی به کشور خود خبر دهند!... دولت جمهوری اسلامی ایران به ملت توضیح دهد که همسری رییس جمهور چه جایگاه رسمی و سیاسی در ساختار قانونی این کشور انقلابی دارد و چه صلاحیتی برای افراد در حوزه‌های تخصصی ایجاد می‌کند؟

این بیانیه می افزاید: روش جاری رییس‌جمهور در همراه داشتن همسر خود درغالب سفرهای رسمی و اینک دادن وجهه رسمی به برنامه‌های شخصی ایشان، از دولت مدعی اصول‌گرایی بدور است و امید می‌رفت که همان پاره‌ای موارد محدود ارتکابی از سوی روسای قبلی جمهور هم مورد نقد و ذم قرار می‌گرفت؛ نه اینکه گسترش می‌یافت. چنین رویکرد مبتنی بر خویشاوندبازی در اداره امور جاری مملکت، خارج از قواعد اسلامی و شایسته سالاری است که دعوت از همسر امیر قطر در اوضاع خطیر کنونی از تبعات ناگوار همین کوتاه اندیشی می‌باشد. بدیهی است هرگز مردم به صرف انتخاب یک فرد به عنوان رییس‌جمهور، به همسر و بستگان او نیز برای دخالت در امور رسمی کشور رای و اجازه نداده‌اند.

 

بروجردی: ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم

 

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره اتفاقات اخیر سوریه گفت: امریکا وقتی دید محورهای قدرتش در خاورمیانه در حال از دست رفتن است این طراحی را صورت داد که چون سوریه پایگاه مقاومت در حمایت از گروه‌های فلسطینی است آن را تضعیف کند، این در حالی است که دیدگاه مردم سوریه نسبت به رهبرانش منفی نیست اما طراحی شده تا محور اقتدار جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در برابر اسرائیل و حمایت از فلسطین و حزب‌الله فرو ریزد. آمریکایی‌ها پایگاهی را در اردن در این راستا ایجاد کرده‌اند و به دنبال آن هستند با این اقدامات قدرت ایران را به واسطه سوریه در منطقه کاهش دهند.

وی افزود: بشار اسد بیش از 70 درصد در کشورش محبوبیت دارد و مخالفان تنها 30 درصد هستند که از سوی امریکا حمایت می‌شوند. از این رو کند بودن موضع‌گیری ما نسبت به تحولات سوریه طبیعی است چرا که سوریه با دیگر کشورها متفاوت است و ما از دولت سوریه حمایت می‌کنیم.

 

بسیجیان سال گذشته هر 11 روز یک ماموریت برای مقابله با فتنه داشتند

 

سردار حسین همدانی فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ در رزمایش فاطمیون گفت: بسجیان راه را گم نکرده‌اند چون شاخص داشته‌اند و آن شاخص ولی فقیه است. کارنامه بزرگتر بسیجیان نسبت به دفاع مقدس، جنگ هشت ماهه علیه فتنه 88 بود.

وی با بیان اینکه فتنه در سال 89 نیز ادامه داشت، افزود: بسیجیان در این سال هر 11 روز یک ماموریت انجام دادند و تحلیل دشمن این بود که بسیجیان خسته می‌شوند در حالی که آنها پیروز میدان بودند.

همدانی با تاکید بر اینکه دشمنان داخلی از دشمنان خارجی خطرناک‌تر هستند، اضافه کرد: فرماندهی کل قوا در جلسات خود طرح صالحین را در اولویت کارهای بسیج قرار دادند. این طرح از طرح‌هایی است که بسیجیان را برای مقابله با دشمن در هر صحنه‌ای آماده خواهد کرد.

وی در پایان با بیان اینکه جذب بسیج با دادن آگهی صورت نمی‌گیرد، گفت: هر بسیجی باید یک دوست خود را جذب بسیج کند تا طبق رویکرد جدید ما، همه مردم عضو بسیج شوند.

 

روسیه بیش از صد مانور نظامی در خزر انجام داده است

 

ناوگروه دریای خزر نیروی دریایی روسیه از اول دوره مانورهای زمستانی بیش از 100 مانور عمده تاکتیکی با به کار بردن سلاح انجام داده اند.

سخنگوی منطقه نظامی جنوب روسیه گفت: یگان های تفنگداران دریایی در میدان های تیر بیش از 10 مانور تاکتیکی با بکار بردن سلاح در سطوح مختلف و بیش از 400 مورد پرش با چتر را انجام داده و برنامه هدایت خودروهای نظامی را به طور 100% اجرا کرده اند.

 

ساخت پایگاه موشکی محرمانه سپاه در ونزوئلا!

 

به گزارش آتی نیوز، روزنامه "دی ولت" آلمان ادعا کرده است بر اساس یک پیمان محرمانه میان ایران و ونزوئلا دو کشور بر سر ایجاد یک پایگاه موشکی مشترک در خاک ونزوئلا توافق کرده ‌اند. این پیمان، ساخت موشک ‌های میان ‌برد را نیز در بر می‌گیرد.

این روزنامه در ماه نوامبر سال‌ گذشته از امضای یک پیمان محرمانه میان هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا، و محمود احمدی‌نژاد، خبر داد. این روزنامه ادعا کرد، پیمان مذکور در تاریخ 27 مهر سال 89 به امضای دو طرف رسیده است. اکنون روزنامه آلمانی تأکید می‌ کند، ایجاد یک پایگاه موشکی مشترک در خاک ونزوئلا و همکاری در زمینه ساخت موشک ‌های میان ‌برد، بخشی از پیمان محرمانه مهر ماه سال ‌گذشته است.

دی ولت مدعی است، اکنون محل ایجاد پایگاه موشکی سری نیز در منطقه "پنین‌زولا پاراگوئه" واقع در ۱۲۰ کیلومتری مرز کلمبیا تعیین شده است.

 

تک تیراندازان ایرانی بر پشت بام های سوریه!

 

روزنامه الشرق الاوسط مدعی شده است، شاهدان عینی در شهر محاصره شده درعا در جنوب سوریه اعلام کردند تک تیراندازان وابسته به نیروهای امنیتی این کشور بر پشت بام های ساختمان ها مستقر شده اند. در حالی که مخالفان از وارد کردن تک تیراندازان از جمهوری اسلامی ایران خبر می دهند!

محمد مأمون الحمصی نماینده سابق پارلمان سوریه که اکنون از مخالفان دولت سوریه به شمار می رود در گفتگو با این روزنامه عربستانی ادعا کرده است، "نظام سوریه از ایران تک تیرانداز وارد کرده و آنها را در شهر درعا مستقر کرده است."

 

ترک‌ها 25 فروشگاه زنجیره‌ای در ایران احداث می‌کنند

 

رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی گفت: ترک ها با همکاری ایرانی‌ها، 25 فروشگاه زنجیره‌ای در تهران و مراکز استان های بزرگ احداث می‌کنند. مذاکرات مقدماتی انجام شده است و در روزهای آینده، هیئت مدیره این شرکت برای کسب مجوزهای لازم وارد عمل می‌شوند.

وی افزود: این سرمایه‌گذار قصد دارد در گام اول 25 فروشگاه زنجیره‌ای را در تهران و مراکز استان های بزرگ کشور راه‌اندازی کرده و در گام بعدی، تعداد فروشگاه ها را گسترش دهد. سرمایه‌گذار ترک از جمله شرکت های صاحب‌نام ترکیه‌ در زمینه تولیدی است که امیدواریم هرچه زودتر مراحل نهایی راه‌اندازی این فروشگاه ها را طی کند.

 

مسلمانان جهان باید دادگاه مستقل تشکیل دهند

 

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در دیدار با کاروان دریایی همبستگی با مردم بحرین که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اینکه مسلمانان جهان باید برای خودشان دادگاه جداگانه داشته باشند، گفت: امروزه دادگاه لاهه که به شکایات مسلمانان رسیدگی می‌کند، رأی را به آل سعود و آل خلیفه می‌دهد.

وی تصریح کرد: امیدوارم در آینده مسلمانان جهان برای خودشان دادگاه و همچنین ناتوی جداگانه بدون دخالت سلطه گران داشته باشند.

 

پرواز تهران - رم و بالعکس متوقف شد

 

در پی قطع پرواز مستقیم ایران ایر در مسیر تهران رم تهران، دفتر هما در ایتالیا پس از گذشت نزدیک به نیم قرن فعالیت در این کشور، همه مسافران ایرانی و ایتالیایی خود را در مرکز و جنوب ایتالیا از دست داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر از رم، مدیریت شرکت هواپیمایی ایران ایر، یک ماه پیش در اقدامی عجولانه و بدون اطلاع قبلی به مسافران و آژانس های مسافرتی با لغو ناگهانی این پرواز علاوه بر تحمیل زیان مالی به این شرکت، اعتبار این شرکت را در ایتالیا خدشه دار کرده است.

شماری از ایرانیان مقیم ایتالیا در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم، با انتقاد از تصمیم غیرمنتظره هما در لغو این پرواز که مشکلات زیادی را برای آن ها به وجود آورده است، اعلام کردند دیگر شرکت های هواپیمایی در این کشور مانند الیتالیا ، ترکیش و امارات در پی قطع پرواز هما از رم به تهران همراه با افزایش نرخ بلیط خود همه مسافران ایرانی و ایتالیایی ایران ایر را به خود جذب کرده اند.

در حالی که مسئولان هما علت قطع این پرواز را توقف تامین سوخت هواپیماهای ایران ایر در رم اعلام کرده اند ، این پرسش برای ایرانیان مقیم ایتالیا مطرح است که چرا از دیگر شهرهای اروپا از جمله وین و ژنو که ایران ایر در آن جا پرواز دارد و با مشکل تحریم سوخت نیز روبرو هستند ، قطع پرواز صورت نگرفته است.

 

ما می گوییم این جو مسموم درمان شود

 

سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار با جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس به تشریح اوضاع کنونی کشور و خاورمیانه پرداخت و گفت: اگر جامعه ای دین مدار بود گرچه روش و چارچوب دموکراسی است اما رنگ و بوی آن حاکمیت، دینی خواهد بود. مهم این است که اسلام حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را به رسمیت می شناسد و ما نیز به شدت به این مهم باور داریم و بر آن پا می فشاریم. محور تمام تحولات و مسائلی که در خاورمیانه شکل گرفته است نیز همین است که آنان می خواهند بر سرنوشت خویش حاکمیت داشته باشند. آنها می گویند: ما حکومت استبدادی مادام العمر نمی خواهیم. ما دیکتاتوری نمی خواهیم، ما انتخابات آزاد و آزادی احزاب و تشکل ها و جوامع را می خواهیم. ما می خواهیم ظلم و استبداد و وابستگی نباشد.

وی افزود: ما به اسلام و جمهوری اسلامی اعتقاد داریم. قانون اساسی را چارچوب عملی می دانیم. همین حقوقی را که در قانون اساسی به ملت داده شده است ما همان را می خواهیم. البته قانون اساسی وحی منزل نیست. سازوکاری هم در آن گنجانده شده و می شود در قانون اساسی تجدید نظر کرد.

خاتمی تصریح کرد: ما معتقدیم این نظام باید بماند و البته که اصلاحات مداوم براساس موازین و معیارهای درست راه تداوم نظام و انقلاب هم هست و راه دیگری نیست. واقعا من نگرانم با تقابلی که در درون کشور ایجاد شده که باعث ایجاد توهم و شیدایی در یک سو و ایجاد نفرت در طرف دیگر شده است و دائماً هم از دو طرف به آن دامن زده می شود... ما می گوییم این جو مسموم درمان شود. هر منتقدی برانداز و عامل دشمن به حساب نیاید و اگر فضا تلطیف و تعدیل شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد. فضا باز شود، احزاب و گروه ها کار کنند و عقلا هم ساز و کاری را برای انتخابات در نظر بگبرند تا در آن حرف و حدیث نباشد. خدا می داند اگر چنین شود آرامش و ثبات و پیشرفت از هر جهت تأمین خواهد شد.

 

به ایرانیان خارج‌نشین یارانه نمی‌دهیم

 

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه ها با بیان اینکه به ایرانیان خارج از کشور یارانه تعلق نمی‌گیرد، از راه‌اندازی سیستم شناسایی این افراد در مرکز آمار ایران خبرداد.

به گزارش مهر، محمدرضا فرزین امروز در جمع خبرنگاران درباره تعداد خارج نشینان متقاضی دریافت یارانه نقدی گفت: در حال حاضر رقمی در این مورد نداریم، سیستم مرکز آمار کشور به گونه ای است که اگر افرادی از خارج از کشور بخواهند در سیستم ثبت نام کنند، امکان پذیر نیست.

وی افزود: آماری در مورد افرادی که در ایران مقیم نیستند اما ثبت نام نکرده اند، نداریم، این در حالی است که شرط دریافت یارانه این است که خانوار در داخل کشور زندگی کند، زیرا اگر در داخل کشور زندگی نکنند هزینه جدیدی به آنها تحمیل نمی شود بنابراین یارانه ای به آنها تعلق نمی گیرد.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که در سیستم مرکز آمار یک نظام شناسایی ایجاد کنیم تا به ایرانیان خارج از کشور که هزینه ای از قبل هدفمندی یارانه ها تحمیل نمی شود، یارانه تعلق نگیرد.

 

نظر شما :