مجله هفته/ کاهش سن انتحارگری

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۳۵ کد : ۱۲۶۹۹ آسیا و آفریقا
هفته گذشته پنج نوجوانی که به اتهام تلاش برای انجام حمله انتحاری در افغانستان بازداشت شده بودند در یک نشست خبری در برابر دوربین های خبرنگاران قرار گرفتند. این نوجوانان زیر 15 سال جلوی دوربین لبخند به لب داشتند.
مجله هفته/ کاهش سن انتحارگری
دیپلماسی ایرانی: رئیس امنیت ملی افغانستان استخدام اطفال کم سن و سال را به منظور انجام حملات انتحاری ناشی از مشکلات در زمینه سربازگیری در میان مخالفان مسلح می داند. خیلی ها با این استدلال همراه شده اند ولی بعضی ها هم می گویند دلیل کاهش سن انتحارگران در افغانستان نشان دهنده تاثیرگذاری بنیادگرایان در خانواده ها و اقشار مختلف است.

روز شنبه در جریان نشست خبری سخنگوی اداره امنیت ملی افغانستان پنج نوجوان زیر 15 سال که گفته شد برای اجرای حمله های انتحاری به افغانستان آمده بودند، در برابر خبرنگاران ایستادند.

به گفته لطف الله مشعل چهار تن از این نوجوانان که حمله های انتحاری را در یک مدرسه دینی در منطقه اتک پاکستان آموخته بودند، هنگام ورود از مرز طورخم به افغانستان و نوجوان دیگر از ولایت غزنی، پیش از اجرای حمله انتحاری توسط مامورین امنیتی شناسایی و بازداشت شدند.

آقای مشعل استدلال و تحلیل خود را از کاهش سن انتحارگران، بسته شدن دست بنیادگرایان شورشی و کاسته شدن از شیفتگان شهادت به قصد کشتار دیگران می داند و می گوید: اکنون افراد بالغ حاضر به پیوستن به صفوف مخالفان مسلح نیستند و بنابراین آنها اقدام به گماشتن اطفال می کنند.

به گفته وی، اکثر طالبان جوان و چیزفهم خود را از صفوف مخالفان جدا کرده اند و مخالفان از کمبود و نبود جوانان دست به چنین کاری می زنند و اطفال زیر 15 سال را به حمله های انتحاری تشویق می کنند.

سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان می گوید، پیش از این نیز مخالفان مسلح در حمله های انتحاری از اطفال استفاده کرده اند. مثل حمله انتحاری که چندی پیش در ولایت کنر صورت گرفت و به کشته شدن ملک زرین یکی از بزرگان قومی این ولایت منجر شد. این حمله توسط یک نوجوان صورت گرفته بود.

حالا این پنج نوجوان در حالی به خبرنگاران نشان داده شدند که بدون آگاهی از سرنوشت خود هنگام صحبت می خندیدند. این موضوع و عکس هایی که از آنها مخابره شده، به سوژه ای پررمز و راز برای جامعه شناسان و روان شناسانی تبدیل شده است که حتی با تحلیل های مذهبی و معنوی و متافیزیکی نیز نمی توانند آن را توجیه کنند.

یکی از این نوجوانان که 13 سال داشت، ماجرای بازداشت خود را این گونه تعریف کرد: «نام من فضل الرحمن و نام پدرم حاجی درخان است. خانه ما در خیرآباد است و در آنجا مکتب هم می خوانم. مدرسه من به نام سپین جومات است و استاد ما به نام مولوی معروف مشهور است. او ما را گفت که شما به لوگر رفته و حمله انتحاری انجام بدهید. بمب ها را به جان خود ببندید دکمه را فشار دهید آنان می میرند و شما زنده می مانید. و زمانی که شما به پاکستان برگشتید، ما به شما پول می‌دهیم»

به گفته سخنگوی ریاست امنیت ملی افغانستان، این نوجوانان بازداشت شده به دارالتادیب فرستاده می شوند تا طبق قانون با آنها برخورد شود.

 

نظر شما :