خشم عربستانی‌ها از سفرهای منطقه‌ای صالحی

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۲ کد : ۱۲۶۱۸ اخبار اصلی
اگر تا هفته گذشته قطر و عمان مورد حملات شدید مطبوعات عربی برای میزبانی از وزیر امور خارجه ایران بودند، دیروز این امارات متحده عربی بود که در راس یک هیئت بلندپایه به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی آمد و با تشریفاتی کامل از علی اکبر صالحی استقبال کرد
خشم عربستانی‌ها از سفرهای منطقه‌ای صالحی
دیپلماسی ایرانی: تحرکات تازه علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان و شکستن یخ روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باعث شگفتی جبهه ضد ایرانی این شورا به ویژه عربستان سعودی شده است. اگر تا هفته گذشته قطر و عمان مورد حملات شدید مطبوعات عربی برای میزبانی از وزیر امور خارجه ایران بودند، دیروز این امارات متحده عربی بود که در راس یک هیئت بلندپایه به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی آمد و با تشریفاتی کامل از علی اکبر صالحی استقبال کرد. این مسئله بر شگفتی عربستانی‌ها و رسانه‌های نزدیک به آنها بیش از پیش افزوده است.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به قلم طارق حمید، دبیر تحریریه این روزنامه با رویکردی کاملا عربستانی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: از یکی از مسئولان عالی‌ رتبه فعال در شورای همکاری خلیج فارس پرسیدم، قصه کشورهای عضو شورای همکاری با ایران چیست؟ از یک طرف به آنها حمله می‌کنید و آنها به شما حمله می‌کنند و از طرف دیگر به پایتخت‌های یکدیگر سفر می‌کنید و هیچ وقفه‌ای هم در این سفرها رخ نمی‌دهد. مثلا همین آخری سفر وزیر امور خارجه ایران به قطر، امارات و عمان؟ لبخندی زد و گفت: «همه چیز بر اساس قواعد ابو جبر (شیخ حمد بن جاسم نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر) می‌گذرد. آنها به ما دروغ می‌گویند ما هم به آنها دروغ می‌گوییم.» اشاره او به اسناد افشا شده ویکی‌لیکس درباره اظهارات کشورهای عربی درباره ایران بود. این صحیح، ولی در هر سفری که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به کشورهای شورای همکاری آمد عبارتی به کار می‌برد که نقض این نظر بود. او همانند داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه می‌گفت، که رویکرد ما در دستگاه دیپلماسی رسیدن به نقطه صفر مشکلات با کشورهای همسایه است. صالحی به هر کدام از پایتخت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس که رسید صحبت از نیروهای سپر دفاع جزیره در بحرین کرد. از طرف‌های قطری، عمانی و اماراتی نیز تضمین‌هایی برای حل بحران در این زمینه گرفت. صالحی در این سفرها دروغ نگفت، خواسته کشورش را بیان کرد ولی آیا مقام‌هایی که به او پاسخ دادند، راست گفتند؟

حمید در ادامه از این که کشورهای امارات، قطر و عمان پذیرفتند که کاری برای دغدغه‌های ایران انجام دهند به شدت خشمگین شده و در یادداشت خود می‌نویسد: سپر دفاع جزیره چیزی بود که منامه خود خواست که وارد بحرین شود. از این رو یک موضوع صرفا مرتبط با کشورهای حاشیه خلیج فارس و بحرین است. پس چرا باید کشورهای امارات، قطر و عمان قول مساعد به ایران بدهند که این دغدغه را رفع کنند؟ البته کاملا روشن است که ابوظبی، دوحه و مسقط تلاش می‌کنند که آبروی خود را در برابر ایران حفظ کنند ولی مسئله این است که به چه قیمتی حاضر به این کار هستند؟ به قیمت این که اعتبار خود را نزد دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از دست بدهند؟

وی در نهایت می‌نویسد: به فرض این که این فرضیه جناب مقام مسئول را که می‌گوید: «آنها به ما دروغ می‌گویند ما به آنها دروغ می‌گوییم» را بپذیریم ولی مسئله این است که وقتی کشورهای عرب شورای همکاری نماینده ایران را میزبانی می‌کنند و به او وعده و وعید می‌دهند به آن معنا است که حضور آن را در پرونده‌های شورای همکاری پذیرفته‌اند و حاضرند فکری برای رفع دغدغه‌های کشورش کنند. از سویی سفرهای صالحی به خوبی نشان داد که دیپلماسی ایران همچنان توانایی تحرک دارد و می‌تواند به خوبی فضای تبلیغاتی موجود علیه خود را پشت سر گذاشته و اهداف خود را دنبال کند. شاید همه به دنبال این باشند که سیاست شیخ حمد بن جاسم امیر قطر را دنبال کنند ولی نباید فراموش کنند که طناب دروغ کوتاه است.  

 

نظر شما :