قندهار نقطه آغاز خونخواهی یا تداوم خشونت‌ها

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۲۵۹۱ آسیا و آفریقا
دو هفته پس از فرار چندین زندانی طالب از زندان قندهار و یک هفته بعد از قتل بن لادن به دست نیروهای امریکایی در پاکستان، شهر قندهار در نزدیکی پاکستان بار دیگر شاهد خشونت و بلوای طالبان علیه افغان ها بود
قندهار نقطه آغاز خونخواهی یا تداوم خشونت‌ها
دیپلماسی ایرانی: خشونت های دو روز پیش در قندهار آنقدر گسترده و شدید بود که خیلی از افغان ها می ترسیدند این شهر سقوط کند. بعضی از افغان ها خسته از ترس و تنش های ناتمام بارهایشان را بسته اند تا از این شهر کوچ کنند ولی مقام های نظامی و امنیتی افغان سعی دارند شرایط را به حال عادی برگردانند تا شهر خالی از ساکنان بومی نشود. فرار مردم از شهر خود به خود به معنی سقوط آن خواهد بود.

بعد از وقوع خشونت های اخیر در قندهار خیلی ها می پرسند آیا حمله طالبان به این شهر طبق برنامه ریزی قبلی بوده یا در انتقام از مرگ بن لادن انجام شده است؟ نکته ای که مسئولان افغان به آن اشاره کرده اند این است که تعدادی از فراریان دو هفته پیش زندانی قندهار نیز در میان مهاجمان دیده شده اند و بنابراین نمی توان این تهاجم را سرآغاز حملاتی انتقامی و خون‌خواهانه برشمرد.

دولت افغانستان سخت در تلاش است تا تفسیرهای سمبلیک از حمله به قندهار را کمرنگ کند. البته نیروهای غربی حاضر در پاکستان و افغانستان از زمان انتشار خبر قتل اسامه بن لادن اعلام کردند که این دو کشور و سایر کشورهای اسلامی باید پیش از پیش مراقب حملات احتمالی باشند و وقوع درگیری های این چنین کاملا اجتناب ناپذیر است.

از سوی دیگر این تحلیل را نیز می توان افزود که انتشار خبر قتل بن لادن در زمانی که به انتقال مسئولیت های امنیتی به افغانستان نزدیک می شویم، عاملی بوده است تا ضمن ایجاد رعب و وحشت در دل شورشیان نامطمئن و مردد و سوق دادن آنها به تسلیم و صلح، مابقی شورشیان سرسخت و از جان گذشته را از سوراخ بیرون بکشد و با استفاده از بی پروایی و میل به انتقام جویی آنها، تله های آماده ای پیش پایشان بگذارد و از هجوم های بی گدار و بی برنامه آنها نهایت بهره را ببرد.

شهر قندهار دو سه روز است که آبستن درگیری میان شورشیان مسلح و نیروهای دولتی و وحشت ساکنان است. از نقاط مختلف شهر و بیرون شهر صدای تیراندازی به گوش می رسد و تعدادی از جنگجویان دو طرف کشته شده اند. سخنگوی وزارت داخله افغانستان روز یکشنبه گفت: "نیروهای پلیس ملی در همکاری با سایر ارگان های دولتی توانسته اند مخالفان را از چندین منطقه زیر حمله مهاجمان در قندهار دور کنند" ولی درگیری مسلحانه در داخل و جوار هتل قندهار تا بعدازظهر یکشنبه ادامه داشت و به حومه شهر نیز کشیده شد.

ولایت قندهار از ولایت های مهم و بزرگ افغانستان است و از نقطه نظر سیاسی، استراتژیک و نظامی اهمیت زیادی دارد. یکی از دلایل اهمیت این شهر هم برای دولت و هم برای شورشیان، نزدیکی آن به پاکستان است. این مسئله سبب شده تا مشکلات امنیتی از چند سال پیش به این سو بیشتر و محسوس تر باشد و طالبان نیز بیش از هرجا روی این شهر تمرکز داشته باشند.

حالا با کشته شدن اسامه بن لادن یک سوال ذهن ها را به خود مشغول کرده است؛ این واقعه بر کنترل افغانستان چه تاثیری خواهد گذاشت؟

روزنامه نیویورک تایمز نوشته است که طالبان می گویند شورش های آنها هیچ گاه صرفا وابسته به بن لادن نبوده و در نبود اسامه هم می توانند بقایشان را حفظ کنند. البته واشنگتن امیدوار است این حمله های اخیر نشان دهنده تتمه وجود و تلاش شورشیان خشمگین در افغانستان باشد و رهبران محلی طالبان به مذاکرات صلح بپیوندند.

اگرچه یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما گفته است "اگر به جای ملا عمر باشی، نگران خواهی بود که هر لحظه بالگردهای امریکایی سراغت بیایند" ولی باید پذیرفت که اگر طالبان از مرگ می ترسید، سال ها پیش اسلحه را زمین می گذاشت و دست کم از حرکت های انتحاری دست می شست.

خیلی ها امروز می پرسند آیا کشته شدن بن لادن روی حضور نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان تاثیر مستقیم و زودهنگام می گذارد؟ نیویورک تایمز می نویسد، این مسئله به یک رشته حوادث بستگی دارد که هنوز به درستی روشن نشده است.

یکی از حوادث زودهنگام اتفاقات دو روز گذشته در قندهار است که نه افغان ها و نه امریکایی ها دوست ندارند آن را حرکت انتقام جویانه و سمبلیک در ازای مرگ بن لادن قلمداد کنند. این دست حملات چه خون‌خواهانه باشد و چه مطابق رویه های سابق، بر اعطای مسئولیت های امنیتی به افغان ها خصوصا در ولایت های ناآرامی چون قندهار و هلمند علامت سوال بزرگی گذاشته است.

 

نظر شما :