امارات هم شورای همکاری را شگفت‌زده کرد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۹ کد : ۱۲۵۶۷ اخبار اصلی
اکنون در بحبوحه این انتقادها، امارات در راس یک هیئت بلندپایه میزبان صالحی می‌شود تا تحلیلگران بیش از پیش در حیرت تحرکات سیاسی شورا بیفتند و این پرسش را مطرح کنند که آیا ادعای وحدت و یکپارچگی در برابر ایران بر باد رفته است؟
امارات هم شورای همکاری را شگفت‌زده کرد
دیپلماسی ایرانی: علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در یک سفر رسمی راهی امارات متحده عربی شده تا پس از قطر و عمان، امارات سومین کشور شورای همکاری خلیج فارس باشد که میزبان یکی از بلندپایه‌ترین مقامات ایرانی ظرف یک هفته گذشته باشد. سفر رسمی صالحی از قبل اعلام نشده بود و این مسئله باعث شده تا بسیاری از رسانه‌های عربی از سفر وی به امارات شوکه شوند.

به گزارش خبرگزاری امارات، صالحی در فرودگاه ابوظبی مورد استقبال محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر و حاکم دبی قرار گرفت تا ناظران سیاسی بیش از پیش در حیرت تحرکات سیاسی ایران قرار بگیرند. در مراسم استقبال از وزیر امور خارجه ایران، سیف بن زاید آل نهیان، وزیر کشور و منصور بن زاید آل نهیان، وزیر کشور در امور ریاست امارات نیز حضور داشتند.

به نوشته پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آن لاین، در بحبوحه تحولات اخیر منطقه به ویژه پس از تحولات بحرین که به سرکوب شدید معترضان و سرازیر شدن نیروهای نظامی عربستان و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس انجامید و هم‌زمان اتهام‌های کویت به ایران باعث شد تا روابط ایران با شورای همکاری خلیج فارس به بدترین وضعیت ممکن برسد. اکنون با سفر صالحی به امارات که در راستای سفرهای هفته گذشته او به قطر و عمان قابل ارزیابی است، شکستی دیگر در یخی روابط ایران با شورای همکاری خلیج فارس ایجاد شده است.

در روزهای گذشته رسانه‌های عربی به ویژه رسانه‌های متمایل به عربستان سعودی به دلیل میزبانی دوحه و مسقط از وزیر امور خارجه کشورمان حکومت‌های این دو کشور را به شدت مورد انتقاد قرار دادند و مدعی بودند که آنها در بحبوحه تلاش‌های کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای ایجاد وحدت در برابر ایران، از تصمیم‌های شورای همکاری فاصله گرفته و به دامن ایران افتاده‌اند. در روزهای چهارشنبه تا شنبه گذشته روزنامه‌های عربی مملو از یادداشت‌های انتقادی علیه مقامات قطری و عمانی به ویژه شخص امیر قطر بر سر این مسئله بود. انتقادها زمانی به اوج خود رسید که امیر قطر برای وساطت میان ایران و مصر راهی قاهره شد و از ایران نیز پیام دوستی برای رئیس شورای نظامی مصر برد.

اکنون در بحبوحه این انتقادها، امارات متحده عربی در راس یک هیئت بلندپایه میزبان صالحی می‌شود تا تحلیلگران بیش از پیش در حیرت تحرکات سیاسی شورا بیفتند و این پرسش را مطرح کنند که آیا ادعای وحدت و یکپارچگی در برابر ایران بر باد رفته است؟ سایت خبری تحلیلی ایلاف در یادداشتی به قلم سر دبیر می‌نویسد که میزبانی یک به یک کشورهای رقیب عربستان سعودی در منطقه و شورای همکاری خلیج فارس نشان از وجود شکاف در درون شورا بر سر برخورد با ایران دارد به ویژه این که هر کدام از کشورها به طور جداگانه منافع کلانی در رابطه با ایران دارند که نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند. این مسئله باعث شده تا برای بسیاری این پرسش مطرح شود که آیا بر سر بحران بحرین که عامل اصلی اختلاف‌های شورای همکاری با ایران است، عربستان در نهایت تنها خواهد ماند؟

از سویی به ادعای میدل‌ایست آن‌لاین، پرونده سیاست خارجی ایران این روزها بیش از پیش زیر ذره‌بین دفتر مقام معظم رهبری است و در همین راستا تلاش می‌شود تا بسیاری از بحران‌هایی که به اعتقاد برخی کارشناسان مسبب اصلی آن سیاست‌های نسنجیده احمدی نژاد در دستگاه دیپلماسی است، بر طرف شود.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تحولات داخلی اخیر ایران، تصمیم‌گیران اصلی نظام این کشور را بر آن داشته تا در سیاست خارجی خود تجدید نظر کنند و در این راستا احیای روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس که این روزها در بدترین موقعیت ممکن به سر می‌برد، در دستور کار قرار گرفته است. سیاستی که صالحی از روز نخست که سکان‌دار وزارت امور خارجه شد بر لزوم ارتقای آن تاکید داشت.

پیش از این شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات از ایران به دلیل آنچه وی عدم همکاری متقابل با کشورهای حاشیه خلیج فارس دانسته بود، انتقاد کرده بود.

وزیر امور خارجه امارات گفته بود: «متاسفانه ایران با همسایگانش به همان اندازه‌ای که آنها با آن تعامل دارند، تعامل نمی‌کند، ما از ایران انتظار احترام بیشتر به جامعه عربی را داریم.»

از سوی دیگر و در ابوظبی، علی اکبر صالحی بار دیگر تاکید کرد، ایران و قاهره برای ارتقای روابط با یکدیگر مصممند و نزد هر دو طرف اراده قوی برای احیای این روابط وجود دارد. 

 

نظر شما :