تلاش برای لکه‌زدایی از ISI

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۲۵۴۹ آسیا و آفریقا
کمتر کسی فکر می کرد که رابطه اسلام آباد – واشنگتن آن اندازه شکننده باشد که پس از قتل بن لادن که بطور طبیعی می بایست مایه استحکام و پیوند قلب ها می شد، ترک بردارد و مقام های دو کشور را به ذم و نکوهش علیه یکدیگر وادارد
تلاش برای لکه‌زدایی از ISI
دیپلماسی ایرانی: امریکا ده سال به دنبال اسامه بن لادن کوه ها و دره های صعب العبور افغانستان و پاکستان را درنوردید و خاک را زیرورو کرد و سرانجام او را در زمین مسطح در خانه ای ویلایی و البته نه چندان مجلل در نقطه آرام و حفاظت شده ابت آباد یافت. حالا هم پاکستان و هم امریکا به جای هلهله و آغوش گشودن به روی یکدیگر زبان به سرزنش گشوده اند و نارضایتی خود را از دیگری پنهان نمی کنند.

حرف امریکا این است که بن لادن دست کم پنج سال اخیر را در پاکستان بوده و هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که سازمان اطلاعات پاکستان از این ماجرا بی خبر بوده باشد. البته امریکایی ها هنوز اتهامات دیگری از جنس اینکه بن لادن آدم هایی در سازمان امنیت داشته و آدم هایی را خریده و یا از ماندن او سوءاستفاده کرده اند و... به پاکستانی ها نزده اند اما هیچ نگفتن آنها از هر حرف و گزندی گران تر آمده است.

از سوی دیگر پاکستانی ها هم دلخورند که آسمان کشورشان جولانگاه هواپیماهای بدون سرنشین و زمین هایش میدانی فراخ برای جوخه ترور امریکا و میان آسمان و زمین اش نیز عرصه پرواز فارغ بالانه بالگردهای بن‌لادن‌کش بوده است و کوچک ترین دعوتی از پاکستان برای شرکت در ضیافت مرگ بن لادن و شریک کردن آنها در این پیروزی نکرده است.

طی روزهای گذشته جنگ زرگری میان مقام های امنیتی دو کشور بالا گرفته و دو طرف با الحانی تندتر از گذشته همدیگر را خطاب کرده اند. هرچه اسلام آباد تندتر می شود و امریکا را به دلیل تکروی و ترکتازی در ابت آباد سرزنش می کند، امریکا نیز انگشت بر نقطه حساس ماجرا می گذارد و روی پنج شش سال اقامت مخفیانه و بی سروصدای بن لادن در پاکستان تاکید می کند و می پرسد چرا در این مدت هیچ جوابی به فریاد "بن لادن من کجاست؟" نمی دادید.

حالا بعد از حدود یک هفته بگومگو میان اسلام آباد و واشنگتن، رئیس سازمان اطلاعات پاکستان (ISI) عازم واشنگتن شده تا در مورد عملیات محرمانه امریکا که به کشته شدن اسامه بن‌لادن منجر شد، با مقام‌های این کشور گفتگو کند.

سفر ژنرال احمد شجاع پاشا به امریکا در زمانی انجام می شود که پاکستان برای توضیح در مورد این مساله تحت فشارهای جهانی قرار دارد که چگونه رهبر شبکه القاعده به مدت پنج سال در نزدیکی اسلام آباد زندگی کرد و مقام‌های پاکستانی متوجه این موضوع نشدند. خود پاکستان روز شنبه اعلام کرد که بن‌لادن احتمالا بیش از هفت سال در این کشور زندگی کرده است. عمل احمد عبدالفتاح یکی از همسران بن‌لادن نیز به نیروهای پاکستانی گفته است که شوهرش در فاصله کوتاهی بعد از حملات یازده سپتامبر به روستایی در پاکستان رفته است. عمل به همراه ۱۵ تا ۱۶ تن دیگر از همسران و فرزندان بن لادن هم‌اکنون در بازداشت نیروهای پاکستانی هستند.

طی روزهای گذشته روایت های ضد و نقیضی درباره نحوه کشتن بن لادن و حتی ورود نیروهای امنیتی به خانه او منتشر شده است. استدلال های باراک اوباما درمورد عدم انتشار عکس ها و نیز انداختن جنازه او به دریا آنقدر کمرنگ و بلکه بی رنگ بوده که هرکس در ذهن و خیال خود رنگی به آن داده است.

برخی کارشناسان معتقدند پاکستان طی روزها و ماه های آینده باید به طریقی جبران مافات کند و همراهی خود را با جنگ علیه تروریسم به اثبات برساند. کارشناسان بر این باورند که بی اعتمادی امریکا به اسلام اباد و مطلع نکردن آنها در جریان برنامه قتل بن لادن، ضربه سختی بر پیکره ISI بوده و حیثیت این سازمان را لکه دار کرده است.

باید دید توضیحات احمد شجاع پاشا امریکا را درباره بی اطلاعی و انفعال پاکستانی ها در مورد اختفای چندساله بن لادن در پاکستان قانع می کند یا مرگ بن لادن سرآغاز تنش ها و سردی روابط میان دو طرف خواهد بود.

 

نظر شما :