مصلحت آمریکا در کشتن بن لادن بود

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۳:۴۵ کد : ۱۲۵۲۱ آمریکا
فواد ایزدی، کارشناس مسائل امریکا، در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می‌کند که اگر بن‌لادن زنده دستگیر می‌شد، امریکا می‌توانست از این طریق پرونده یازده سپتامبر را مختومه اعلام کند که این امر با سیاست تشویش و ابهام واشنگتن در تناقض کامل است
مصلحت آمریکا در کشتن بن لادن بود
دیپلماسی ایرانی: اسامه بن لادن مرد شماره یک القاعده در عملیاتی که از چشم همگان جز کاخ سفید نشین‌ها دور نگاه داشته شد، کشته شد و البته جسدش هم به دریا انداخته شد. از 48 ساعت پیش تاکنون این پرسش ذهن همگان را به خود مشغول کرده است که چرا آمریکایی‌ها پس از یازده سال انتظار اسامه را زنده دستگیر نکردند؟

فواد ایزدی، کارشناس مسائل امریکا، در گفتگو با دیپلماسی ایرانی تاکید می‌کند که اگر بن‌لادن زنده دستگیر می‌شد، امریکا می‌توانست از این طریق پرونده یازده سپتامبر را مختومه اعلام کند که این امر با سیاست تشویش و ابهام واشنگتن در تناقض کامل است:

 

آیا کشته شدن بن‌لادن را می‌توان به مسائل داخلی امریکا مربوط دانست و تاثیر آن بر انتخابات آینده اوباما چیست؟

 

بحث کشته شدن بن‌لادن تا حدی همانند بحث یازده سپتامبر است، به معنای دیگر پر است از ابهام و مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی رخ داده است. دلیل این ابهام نیز خود امریکایی‌ها هستند و به جای اینکه با شفافیت برخورد کنند، سوال‌های بیشتری در اذهان مردم ایجاد می‌کنند.

امریکایی‌های ادعا می‌کنند که جسد بن‌لادن را به دریا انداختند و این امر بسیار جای سوال دارد که چرا فردی را که بیش از ده سال است به دنبال او بودند، حال که این فرد را کشتند چه عجله‌ای داشتند که جسد وی را به این روش از بین بردند. اعمالی که انجام می‌شود باعث شکل گرفتن سوالات جدیدی شده است.

هم اکنون کشته شدن بن‌لادن برای رییس جمهور امریکا منفعت دارد، همانطور که در خبرها هم دیده شده، کاروان‌هان‌های شادی درامریکا راه افتادند و اوباما تصویر مثبتی در اذهان مردم امریکا پیدا کرده، و این عکس العمل‌ها نتیجه این خبر بوده است. باید به این نکته نیز توجه داشت که این خبر زمانی پخش شد که محبوبیت آقای اوباما در امریکا دچار چالش جدی شده بود. طبق آماری که در نظرسنجی چند روز گذشته در امریکا داشتیم، درصد افرادی که نسبت به عملکرد اقتصادی آقای اوباما انتقاد دارند هفتاد درصد بوده که رقم بسیار بالایی است. بر همین اساس افرادی هستند که ذات کشته شدن بن لادن را زیر سوال می برند و یا ادعا می کنند که این عملیات با هدفمندی خاصی در این بازه زمانی رخ داده است.

شواهد دیگری هم وجود دارد که سوال‌های زیادی را در حواشی این موضوع مطرح می‌کند و آن محلی است که بن‌لادن کشته شده است. همانطور که می‌دانید این محل در نزدیکی کمتر از 1000 متری یک پایگاه ارتشی پاکستان بوده که حتی رفت و آمد به آن محل نیز با کارت شناسایی بوده و افرادی که در آنجا زندگی نمی‌کردند، نمی‌‌توانستند به آن محل بروند. این امور نشان دهند آن است که آنچه که بیان شده با آنچه که پشت پرده اتفاق افتاده است دو امر کاملا متفاوت بوده است.

 

چرا بن‌لادن را زنده دستگیر نکردند تا بتوانند به بسیاری از اطلاعات مربوط به یازده سپتامبر دست پیدا کنند؟

 

این نکته درستی است با توجه به این موضوع که در مورد داستان یازده سپتامبر هم شبهات زیادی وجود دارد، بهترین راهی که امریکا می‌توانست در این ماجرا داشته باشد، این بود که بن‌لادن را دستگیر می‌کرد و از زبان وی، اگر در حقیقت بانی اصلی یازده سپتامبر بوده، به‌آنچه که در آن زمان اتفاق افتاده بود، اعتراف می‌کرد و از این طریق پرونده یازده سپتامبر را مختومه می‌کرد. همین نکته که این فرد کشته شده و دستگیر نشده است بسیار جای سوال دارد، چرا که امروزه زمانی که محل اختفای فردی مشخص شد، برای نیروهای امنیتی دستگیری آن فرد نباید کار سخت و دشواری باشد، مگر اینکه فرد خودش بخواهد دست به خودکشی بزند که در مورد بن‌لادن چنین اتفاقی هم نیفتاده است و این هم باز دلیل دیگری است که حواشی کشته شدن بن‌لادن از اصل مطلب مهم‌تر است. باید اذعان کرد که سوال‌های مطرح شده در افکار عمومی همچنان بی پاسخ مانده است.

 

سیاست امریکا در کشته شدن بن‌لادن چه بوده است؟

 

سیاست آنها سیاست ابهام، تشویش و استفاده ابزاری در حوزه داخلی و خارجی است. سیاست آنها که کاملا مشخص است، آنچه که در ابهام است، این است که چرا کشوری همانند امریکا که در سطح جهانی کشور گسترده‌است، به این شکل عمل می‌کند و عملکرد کسانی که خود را بخشی از جامعه جهانی می‌دانند و خود را پایبند به اصول بین‌الملل نشان می‌دهند، جای سوال و اما اگرهای فراوانی دارد.

 

نظر شما :