تونی بلر کاتولیک

۰۳ دی ۱۳۸۶ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۲۵۲ اخبار اصلی
چرا نخست وزیر سابق بریتانیا مذهب خود را تغییر داد؟
تونی بلر کاتولیک
 تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا از کلیسای رسمی بریتانیا یا انگلیکان به کاتولیسیسم تغییر مذهب داد. تونی بلر که همسر و چهار فرزندش کاتولیک هستند روز جمعه 21 دسامبر بوسیله اسقف کورمک مورفی-اوکانز به مذهب کاتولیک در آمد.
 
پس از آنکه وی کاتولیک شد اسقف مورفی اعلام کرد که از این که تونی بلر به کلیسای کاتولیک پیوسته است بسیار خوشحال است. وی گفت که تونی بلر مدت طولانی است که در مراسم عشای ربانی با خانواده اش شرکت می کند و در ماه های اخیر برنامه ای را برای آماده سازی برای پیوستن کامل به کلیسای کاتولیک را می گذراند.
 
اسقف مورفی همچنین گفت که این هدیه ای بود برای آقای بلر، یک سفر شخصی و هدیه ای به خانواده وی. پیش از این بسیاری از کسانی که کاتولیک شده اند بارها به من گفته اند که این تصمیم آنها مثل بازگشت به خانه است. وی یکی از دلایل انتخاب مذهب کاتولیک توسط تونی بلر را خانواده وی دانست.
 
اسقف مورفی همچنین گفت که من فکر نمی کنم که تصمیم تونی بلر در واکنش به سفرهای وی در دوران نخست وزیر بوده باشد، بلکه به پیش از آن باز می گردد چراکه وی بارها به من گفته است که در کلیسای کاتولیک ها احساس می کند که در خانه است و این حس را در هیچ کلیسای دیگری ندارد حتی در جمع انگلیکان ها.
 
البته تغییر مذهب وی دور از انتظار نبود و پیش بینی می شد تا پس از کناره گیری از قدرت در ماه ژوئن وی کاتولیک شود.
 
این در حالی است که مفسران سیاسی اعتقاد دارند که تونی بلر مایل نبود در زمانی که قدرت را در دست دارد این اقدام را انجام دهد زیرا برخی از حقوق دانان معتقد بودند که قوانین قرن نوزدهم مانع از آن است که نخست وزیر بریتانیا کاتولیک باشد.
 
از طرفی دیگر منتقدان بلر می گویند که کاتولیک بودن با آرای قبلی وی در خصوص سقط جنین و ازدواج همجنس گرایان مغایرت دارد.
 
تونی بلر در مصاحبه ای با شبکه خبری بی بی سی اعلام کرده بود که از بیم اینکه مردم او را یک شخص خل وضع تصور کنند در خصوص عقاید مذهبی خود در دوره نخست وزیری اش حرفی نزده است. اما وی در یکی از آخرین سفرهایش در دوره نخست وزیری به واتیکان سفر کرده بود و به ملاقات پاپ بندیک رفته بود.
واتیکان نیز از تصمیم تونی بلر برای کاتولیک شدن استقبال کرده است.
 
تونی بلر که اکنون فرستاده صلح در خاورمیانه است پیش از این اعلام کرده بود که برای فرستادن نیروهای بریتانیایی به خاک عراق به در گاه خدا دعا کرده است.
 
تغییر مذهب تونی بلر باعث شده تا آمار جدیدی در بریتانیا در خصوص تعداد افرادی که روزهای یکشنبه به کلیساها می روند منتشر شود.
 
این آمار نشان می دهد که در آینده تعداد انگلیکان ها نسبت به کاتولیک ها افزایش خواهد داشت.
در سال 1979، یک میلیون و 991 هزار نفر کاتولیک در روزهای یکشنبه در کلیسا حضور داشتند و این درحالی بود که تعداد انگلیکان ها یک میلیون و 671 هزار نفر بوده است. اما آمارها نشان می دهد که در سال 2006 861 هزار و 600 نفر کاتولیک در مقابل 582 هزار و 500 انگلیکان روزهای یکشنبه به دعا در کلیسا مشغول بودند. این آمار نشان می دهد که در سال 2010 تعداد انگلیکان هایی که روزهای یکشنبه در کلیسا حضور خواهند داشت بیش از تعداد کاتولیک ها خواهد بود.
 
تونی بلر کیست؟
آنتونی چالرز لیتون بلر در تاریخ 6 می سال 1953 در ادینبورگ بریتانیا به دنیا آمد و بیشتر کودکی خود را در دورهام سپری کرد. در سن 14 سالگی به ادینبورگ بازگشت تا تحصیلات خود را در مدرسه فتاس ادامه دهد. وی فارق التحصیل رشته حقوق از دانشگاه آکسفورد است.
 
تونی بلر پس از انتخابات سال 1992 که جان اسمیت رهبری جدید حزب کارگر را بر عهده گرفت به عنوان وزیر سایه امور داخلی بریتانیا منسوب شد و در این زمان نظریه معروف خود را در خصوص سختگیری های بیشتر حزب کارگر در حوزه جنایت و عوامل جنایت مطرح کرد.
 
جان اسمیت در سال 1994 به طور غیر منتظره ای از دنیا رفت و در کشمکش انتخاب رهبر حزب کارگر، تونی بلر توانست حمایت اکثریت اعضای حزب را به دست آورد.
 
در انتخابات عمومی سال 1997، حزب کارگر توانست پس از 18 سال در انتخابات پیروز شود و تونی بلر رهبر 43 ساله این حزب به عنوان جوان ترین نخست وزیر بریتانیا بعد از لرد لیورپول در سال 1812 پا به خانه شماره 10 دانینگ استریت بگذارد.
 
تونی بلر که حدود یک دهه بعد از پایان جنگ سرد نخست وزیر بریتانیا شده بود، اولین نخست وزیری بود که بعد از جنگ جهانی دوم به دنیا آمد.
 
وی پس از یک دهه ریاست حزب کارگر در تاریخ 27 جوون 2007ریاست حزب را  به رقیب و هم حزب خود گوردن براوون سپرد.

نظر شما :