اسرائيل سرخورده از آمريکا در برابر ايران

۲۶ آذر ۱۳۸۶ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۲۱۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
«آفى ديختر» وزير امنيت داخلى اسرائيل اعتراف کرد تل‌آويو در قانع ساختن واشنگتن مبنى بر اين که برنامه‌هاى هسته‌اى ايران تهديدى فورى و بسيار خطرناک است شکست خورده است.
اسرائيل سرخورده از آمريکا در برابر ايران
" آفى ديختر" وزير امنيت داخلى اسرائيل اعتراف کرد، تل‌آويو در قانع ساختن واشنگتن مبنى بر اين که برنامه‌هاى هسته‌اى ايران تهديدى فورى و بسيار خطرناک است، شکست خورده است.
 
وى که در يک کنفرانس خبرى به مناسبت انتشار گزارش 16 سازمان امنيتى آمريکا که هفته پيش منتشر شده بود شرکت داشت همچنين گفت:" اين گزارش نمى‌بايست منزلت دستگاه‌هاى امنيتى اسرائيل را در ميان دستگاه‌هاى امنيتى آمريکا تضعيف مى‌کرد. با انتشار اين گزارش علنا دستگاه‌هاى امنيتى آمريکا به سازمان‌هاى امنيتى اسرائيل بى‌اعتنايى نشان داده و صلاحيت آنها را زير سئوال بردند."
 
وى در ادامه افزود:" ما سال‌ها تلاش کرده‌ايم که بر پايه اطلاعات مخفى خود به دستگاه‌هاى امنيتى ايالات متحده آمريکا فشار بياوريم که ايران خطر بزرگى براى منطقه و اسرائيل است و درصدد تهيه جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است. از اين رو آنچه سازمان‌هاى امنيتى آمريکا منتشر کرده‌اند بى‌توجهى به توصيه‌هاى ما و در حقيقت دهن‌کجى به نگرانى‌هاى اسرائيل است."
 
اظهارات ديختر به عنوان يکى ديگر از مقام‌هاى عالى‌رتبه سياسى اسرائيل به وضوح از نگرانى و سرخوردگى اسرائيلى‌ها به همراهى آمريکا در انجام يک حمله نظامى احتمالى عليه ايران حکايت دارد.
 
سرخوردگى ديختر به اندازه‌اى بود که حتى اطلاعات و همکارى‌هاى آمريکا بر سر رو در رويى با مبارزان فلسطينى را نيز زير سئوال برد.
 
وى نسبت به ارائه اطلاعات اشتباه از سوى دستگاه‌هاى امنيتى آمريکا هشدار داد و گفت:" آمريکايى‌ها بايد به هوش باشند که يک موقع به ما اطلاعات اشتباه درباره فعاليت‌هاى نظامى شبه‌نظاميان مسلح فلسطينى ارائه ندهند."
 
ديختر همچنين نسبت به صلاحيت و صحت و سقم سازمان امنيتى فلسطين ابراز ترديد کرد و گفت:" اطمينان چندانى به دستگاه‌هاى امنيتى فلسطين نيست و آمريکايى‌ها نيز بايد نسبت به اطلاعات آنها هوشيار باشند."
 
وى ضمن انتقاد شديد از فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران، گزارش اخیر سازمان های اطلاعاتی آمریکا در اين باره را سوءبرداشتی نامید که می تواند به راه افتادن یک جنگ منطقه‌ای منجر شود و گفت:" هر گونه دست‌يابى ايران به سلاح هسته‌اى و کشتار جمعى از ديدگاه ما مردود است. چنين اتفاقى مى‌تواند منطقه را به جنگى وارد کند که در نهايت خاورميانه با مشاهده بمب‌هاى هسته‌اى ايران شوکه خواهد شد."
 
ديختر همچنين از مقام‌هاى آمريکايى خواست به ياد جنگ 1973 که مصر و سوريه با اسرائيل وارد جنگ شدند، بيافتند و گفت:" نبايد ايالات متحده همانند آن دوران دچار خطا شود. در آن جنگ به دليل اشتباه‌هاى دستگاه‌هاى امنيتى کسى به حمله مصر و سوريه به اسرائيل پى نبرد و تل‌آويو در آن جنگ تنها ماند."
 
ظاهرا ديختر نمى خواست بيش از اين خشم خود را از گزارش سازمان‌هاى امنيتى آمريکا نشان دهد. زيرا در آخر از موضع تند خود فاصله گرفت و گفت:" اين وظيفه اسرائيل است که با ارائه اسناد و اطلاعات آمريکايى‌ها را مبنى بر خطرناک بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران قانع کند وبه آنها يادآورى کند که در ارزيابى‌هاى خود دچار اشتباه شده‌اند."
 
اين نخستين بارى نيست که مقام‌هاى اسرائيلى به انتقاد از گزارش 16 سازمان امنيتى آمريکا درباره فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران مى‌پردازند. هفته گذشته " ايهود اولمرت " نخست وزیر اسرائیل نيز ایران را کشوری همچنان خطرناک نامید و از قدرت‌های جهانی خواست مانع دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای شوند.
 
16 سازمان امنيتى آمريکا هفته گذشته با انتشار گزارشى اعلام کردند، ايران از سال 2003 فعاليت‌هاى هسته‌اى نظامى خود را متوقف کرده و از آن زمان تا کنون نيز به دنبال دست‌يابى به سلاح هسته‌اى نبوده است.
 
مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران بارها اتهام‌هاى غرب و اسرائيل مبنى بر صلح‌آميز نبودن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران را رد کرده و آن را دستاويزى براى مانع شده تهران به يک قدرت هسته‌اى دانسته‌اند.
 
سازمان‌هاى امنيتى آمريکا همچنين تاکيد کرده‌اند ايران تا دو سال ديگر نمى‌تواند به سلاح هسته‌اى دست يابد و حتى پيش‌بينى کرده‌اند به دليل مشکلات فنى موجود در اين راه ممکن است حتى ايران تا سال 2015 نيز به سلاح هسته‌اى نرسد. اما اسرائيلى‌ها همچنان مدعى‌اند که ايران تا سال 2010 به تکنولوژى سلاح هسته‌اى دست خواهد يافت.
 
پيش از اين " ايهود باراک " وزير دفاع اسرائيل گفته بود اين درست است ايران در سال 2003 تلاش‌هايش براى رسيدن به سلاح هسته‌اى را متوقف کرده اما مطمئنا دو سال بعد مجددا فعاليت‌هاى خود را در اين زمينه از سر گرفته است.
 
اسرائيلى‌ها نااميد مى‌شوند
در همين حال به نظر مى‌رسد نااميدى اسرائيلى‌ها براى همراه ساختن آمريکا براى رو در رويى با ايران به شدت افزايش يافته است.
 
ايهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، به اعضاء دولت خود گفته است اسرائیل با قدرت کار خواهد کرد تا برنامه مخفی هسته ای نظامی ایران برملا شود.
 
باراک نيز گفته است ما نمی توانیم بخاطر یک گزارش اطلاعاتی از آنسوی دنیا آسوده و بدون نگرانى بنشينیم حتی اگر این گزارش از طرف یکی از بهترین دوستان ما تهیه شده باشد.
 
باراک در اثبات رد گزارش سازمان‌هاى امنيتى آمريکا درباره فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران همچنين گفت:" فقط با گذشت زمان است که مشخص می شود چه کسی درست می گفته است."
 
با این وجود با اين که مقام‌هاى اسرائيلى بر ادعاى خود مبنى بر تلاش ايران براى دست‌يابى به سلاح هسته‌اى پافشارى مى‌کنند اما گزارش سازمان‌هاى امنيتى آمريکا را يک ضربه عليه خود تلقى مى‌کنند.
 
شايد به همين دليل است که موساد و نیروهای نظامی اسرائيل مشغول بررسی مجدد اطلاعاتی هستند که در طی چند سال اخیر درباره ايران جمع آوری شده است. هدف از این کار مشخص شدن صحت ارزیابی اولیه درباره اهداف برنامه‌هاى هسته ای ایران است.
 
نگرانى و سرخوردگى اسرائيلى‌ها از گزارش سازمان‌هاى امنيتى آمريکا درباره فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران را در مطبوعات اسرائيلى به وضوح مى‌توان ديد.
 
مطبوعات اسرائيل مدتى است که به چاپ مقاله‌هاى تند و تيز عليه آمريکا و ايران پرداخته‌اند و آمريکايى‌ها را به از حد گذراندن وقاحت متهم مى‌کنند.
 
مثلا روزنامه اورشليم پست در این باره نوشته است که برآورد اطلاعات ملی بیشتر به یک حمله حساب شده بوروکراتیک شباهت دارد که گزینه حمله نظامی به ایران را خنثی کند.
 
سازمان اطلاعاتی آمریکا با از حد گذراندن وقاحت  با خيال راحت از کنار برنامه‌هاى هسته‌ای نظامی ايران که به موفقيت‌هاى بسيارى دست يافته و سالها از آمریکا مخفی داشته مى‌گذرد و مى‌گويد ایران در حال حاضر چیزی را مخفی نمی کند.
 
با اين حال به نظر مى‌رسد حمله يک‌جانبه اسرائيل به ايران بدون همراهى آمريکا تقريبا در حد صفر است.
 
زيرا اسرائيلى‌ها با سرخوردگى فعلى بخوبى دريافته‌اند در صورت حمله خودسرانه ممکن است از حمايت‌ آمريکايى‌ها برخوردار نباشند.
 
تهديد نظامى خليل زاد
 
در همين حال زلماى خليل زاد، سفير ايالات متحده آمريکا در سازمان ملل، مدعى شد:" گزينه نظامى در تعامل با ايران همچنان مطرح است و به رغم اولويت‌ مذاکرات ديلماتيک براى حل اختلاف‌ها با ايران اين گزينه همچنان بر روى ميز اختيارات ايالات متحده آمريکا است."
 
خليل زاد همچنين مدعى شد:" نبايد بگذاريم ايران در امور داخلى عراق دخالت کند. کاخ سفيد دلايل کافى در اختيار دارد که ثابت مى‌کند ايران از برخى گروه‌هاى شبه‌نظامى در مرزهاى خود با عراق حمايت مى‌کند، نيروهاى آمريکايى را مورد هدف قرار مى‌دهد و براى رسيدن به اهداف خود حتى نيروهاى عراقى را نيز به کشتن مى‌دهند."
 
وى درباره پرونده هسته‌اى ايران و وضعيت مذاکرات کشورهاى عضو شوارى امينت سازمان ملل نيز گفت: " بخوبى مى‌دانيم که مذاکرات آتى نمايندگان شوراى امنيت براى صدور قطعنامه سوم با سختى انجام خواهد شد. بويژه اين که پس از اعلام گزارش سازمان‌هاى امنيتى آمريکا که در آن بر متوقف شدن فعاليت‌هاى نظامى ايران در سال 2003 تاکيد شده، کارها بيش از پيش سخت‌تر شده است."
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :