تعجیل ایران برای آشتی سیاسی با مصر

۳۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۲۰۲۸ اخبار اصلی
منابع آگاه در وزارت امور خارجه مصر به روزنامه الشرق الاوسط، گفتند که هنوز مصر دیپلماتی را به عنوان سفیر برای سفارت خود در تهران تعیین نکرده است و ترجیح می‌دهد در این زمینه عجله نکند
تعجیل ایران برای آشتی سیاسی با مصر

دیپلماسی ایرانی: منابع دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایران اعلام کردند، دکتر علی اکبر سیبوی، به عنوان اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در قاهره انتخاب شده است. البته رامین مهمانپرست انتخاب سیبوی به عنوان سفیر در مصر را تکذیب کرده است.

این در حالی است که منابع آگاه در وزارت امور خارجه مصر به روزنامه الشرق الاوسط، گفتند که هنوز مصر دیپلماتی را به عنوان سفیر برای سفارت خود در تهران تعیین نکرده است و ترجیح می‌دهد در این زمینه عجله نکند.

علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مجدی حسن، دبیر کل حزب عمل اسلامی مصر تاکید کرد، ملت مصر باید تضمین‌های در اختیار داشته باشند تا نسبت به پیروزی انقلابش تا آخرین لحظه اطمینان حاصل کند ملتی که با کنار زدن مبارک پیروز بزرگ و تاریخی‌ای به دست آورد.

در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان بر گسترش روابط ایران و مصر و حفظ آن در سطوح عالی تاکید کرد.

مجدی حسین نیز در این دیدار بر گسترش روابط ایران و مصر و برقراری روابط دائم میان دو کشور تاکید کرد. مجدی حسین یکی از فعالان سیاسی مهم مخالف نظام حسنی مبارک است که در گذشته فعالیت‌های گسترده‌ای را در مصر علیه دولت مبارک انجام می‌داد. وی در دیدار با صالحی همچنین بر تاثیر انقلاب جمهوری اسلامی ایران بر انقلاب اخیر مصر تاکید کرد و گفت که مصر انقلاب خود را از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفت.

روابط ایران و مصر از سال 1980 و پس از انقلاب اسلامی ایران و در اعتراض جمهوری اسلامی به اقدام انور سادات، رئیس جمهوری اسبق این کشور بر سر امضای معاهده کمپ‌دیوید با اسرائیل به شدت تیره شد تا بدانجا که سفارت‌خانه‌های دو طرف در حد دفتر حافظ منافع تنزل یافت و تا پایان حکومت حسنی مبارک نیز گسترش نیافت. در طول بیست سال گذشته جمهوری اسلامی ایران تلاش بسیاری کرد که روابط خود را با قاهره گسترش دهد ولی هر بار شخص حسنی مبارک و عمر سلیمان، رئیس سازمان امنیت او از گسترش روابط جلوگیری کردند و هر کدام به طریقی در این راه سنگ‌اندازی کردند. پس از انقلاب 25 ژانویه مصر و روی کار آمدن دولت انقلابی این کشور و انتخاب نبیل العربی، به سمت وزیر امور خارجه مصر، وی بر گسترش روابط با ایران تاکید کرد و گفت که باید صفحه تازه‌ای در روابط دو کشور گشوده شود.

حال پس از دیدار هفته گذشته محمد علی خزائی، نماینده ایران در سازمان ملل از قاهره و انجام مذاکرات گسترده با مقامات مصری و پس از آن سفر رئیس حزب عمل اسلامی مصر به ایران و قوت گرفتن این خبر که به زودی علی اکبر صالحی به قاهره سفر می‌کند تا رسما روابط ایران و مصر را تا حد سفیر ارتقا دهد و هم‌زمان اعلام خبر ساخت سفارت جدید جمهوری اسلامی ایران در مصر که مجتبی امانی، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره آن را بیان داشت، اکنون خبر می‌رسد که علی اکبر سیبوی به عنوان اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در قاهره پس از انقلاب اسلامی ایران و انقلاب 25 ژانویه مصر تعیین شده است.

دکتر علی سیبوی، 28 سال است که در وزارت امور خارجه کشورمان فعال است، وی رئیس اداره ترجمه وزارت امور خارجه از 1995 تا 2001 بوده و دبیر اول سفارت ایران در تونس از سال 2001 تا 2005 بوده است.

به رغم این که برخی دیپلمات‌های مصری ارتقا روابط ایران و مصر در حد سفیر را در وضعیت فعلی اقدامی عجولانه دانسته‌اند و از وزارت امور خارجه مصر خواسته‌اند که در این زمینه تامل بیشتری کند، احمد الغمراوی، یکی از دیپلمات‌های عالی‌رتبه وزارت امور خارجه مصر و رئیس جمعیت دوستی ایران و مصر در این باره می‌گوید: «در حالی که روابط ما با اسرائیل عادی است عاقلانه نیست که رابطه‌ای با تهران نداشته باشیم. دیپلماسی مصر به اندازه‌ای تدبیر دارد که بتواند روابط قاهره با تهران را تا آن اندازه که مناسب مصالح ملی کشور باشد ارتقا دهد. ما باید به همان شیوه که روابطمان را با اسرائیل گسترش دادیم با ایران نیز روابطمان را گسترش دهیم.»

وی همچنین خبر از سفر قریب الوقوع اعضای جمعیت دوستی ایران و مصر به تهران داد و گفت: «ما از وزارت خارجه ایران دعوت‌نامه رسمی برای سفر به تهران دریافت کرده‌ایم که این سفر انشاء الله به زودی و پس از آرام شدن اوضاع قاهره انجام خواهد شد.»

محمد ابراهیم شاکر، رئیس کمیسیون روابط خارجی مصر نیز در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط گفت: «از سرگیری روابط با تهران حتی به رغم وجود برخی اختلاف‌ها در برخی امور لازم است. ما باید روابطمان را تا حد عرف دیپلماتیک ارتقا دهیم تا از طریق آنها بتوانیم بر سر مسائل مذاکره کنیم.»

وی تاکید کرد، به اعتقاد من دو طرف در راه صحیحی گام برداشته‌اند و امیدوارم انشاء الله به زودی روابط ما تا حد سفیر ارتقا یابد.

شاکر گفت: «ما در حال حاضر به این فکر می‌کنیم به زودی به ایران سفر کنیم و این سفر را امری ضروری و بسیار با اهمیت در بعد سیاست خارجی مصر قلمداد می‌کنیم.»   



نظر شما :