تحریم؛ ابزاری میانی

۱۶ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۸ کد : ۱۱۳۷۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: ابراهیم متقى
گفتاری از دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل امریکا و ایران براى ديپلماسى ايرانى
تحریم؛ ابزاری میانی
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه گفت که ایالات متحده مذاکراتش با کشورهای دیگر برای تشدید تحریم‌ها و فشارها علیه ایران را آغاز کرده است. او مدعی شد که هدف واشنگتن تحت فشار قرار دادن دولت ایران به ویژه سپاه پاسداران است، بی آن که به درد و رنج مردم ایران افزوده شود.
 
گفتاری از دکتر ابراهیم متقی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل امریکا و ایران:
 
امریاییان هیچ‌گاه موضوع تحریم را به تنهایی در روابط با ایران مورد پیگیری قرار نداده‌اند؛ تحریم را باید سیایت میانه غرب در روابط متقابل با ایران دانست.
 
وضعیت پرشدت‌تر از سیاست تحریم در چارچوب تهدیدات امنیتی و استراتژیک مورد بررسی قرار می‌گیرد و همواره تهدید به موازات تحریم ادامه داشته است؛ از سوی دیگر امریکاییان تلاش‌های زیادی داشتند تا گزینه دیپلماتیک را برای متقاعدسازی ایران و همچنین تعقیب ایران به همکاری‌های منطقه و استراتژیک مورد استفاده قرار دهند.
 
به این ترتیب سه گزینه در مقاطع زمانی مختلف به موازات یکدیگر وجود داشته و این گزینه‌ها بستگی به شرایط عملیاتی و همچنین اجرایی امریکا در برخورد با واحدهای سیاسی از جمله ایران با آن روبروست.
بنابراین آنچه که در سال 2010 توسط وزیر امور خارجه امریکا و سایر کارگزاران سیاست خارجی این کشور مورد تاکید قرار گرفته تابعی از سه گزینه تهدید و فشار، تحریم و همچنین مذاکره است.
 
به این ترتیب آنچه که به عنوان تحریم در قالب بازدارندگی ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد را باید به عنوان الگوی میانی در تعامل ایران و امریکا دانست.
 
الگوی بازدارندگی از طریق تحریم می‌تواند به تهدید و فشار یا به مذاکرات همکاری جویانه تبدیل شود و طبیعی است که احتمال برخوردهای سخت نیز وجود دارد. اگر ابتکارات فعلی به نتیجه مطلوب برای امریکا نرسد و از سوی دیگر امریکا بتواند چندجانبه‌گرایی را در ارتباط با ایران اعمال کند یعنی موافقت کشورهای اروپا، روسیه و چین را برای اعمال فشارهای غیر مستقیم بیشتر بدست آورد، طبیعی است که احتمال تبدیل فضای بازدارنده تحریم به الگوهای شدیدتر وجود دارد.
 
در وضعیت موجود مجلس نمایندگان امریکا لایحه‌ای را با عنوان تصاعد تحریم ایران تنظیم کرده‌اند که به محدودسازی صادرات بنزین به ایران مربوط می‌شود و البته هنوز تبدیل به قانون نشده است. با تصویب مجلس سنای امریکا و توشیح لایحه مذکور توسط رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، این لایحه جنبه قانونی و اجرایی پیدا خواهد کرد.
ابراهیم متقى

نویسنده خبر


نظر شما :