نشانه‌هایی از تبعیض علیه مسلمانان در سوئیس

۱۹ آبان ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۱۳۴۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: بهرام گل زاده
يادداشتى از بهرام گل زاده، روزنامه نگار و تحلیل گر مسائل سیاسی
نشانه‌هایی از تبعیض علیه مسلمانان در سوئیس
 برخی رسانه های جهانی در روزهای گذشته خبر از برگزاری رفراندومی در سوئیس داده اند که قرار است کمتر از یک ماه آینده برگزار شود و مردم این کشور در خصوص محدودیت احداث مناره در مساجد مسلمانان این کشور اروپایی نظر دهند.
 
هرچند برگزاری این رفراندوم با حمایت و درخواست حزب مردم سوئیس که از احزاب محافظه کار این کشور صورت می گیرد اما اقلیت مسلمان سوئیسی را به شدت نگران کرده و لذا رهبران مسلمانان فعالیت هایی را درجهت جلوگیری ازاین محدودیت آغآز کرده اند.             

 در همین رابطه مسلمانان مناطقی از سوئیس درهای مساجد را به روی افراد محلی گشوده اند و از شهروندان دعوت کرده اند با حضور در محل عبادت آنها، با دین اسلام بیشتر آشنا شوند و در واقع به شهروندان سوئیسی و پیروان سایر ادیان پیام دهند که اسلام دین رحمت و دوستی است و از طرفی به صورت مدنی متذکر حقوق شهروندی خود شوند.

  در بحث مربوط به فلسفه  دموکراسی همواره این موضوع مورد توجه جدی بوده که تعیین شکل اداره یک کشور با اتکای به  رای اکثریت جامعه به معنای تضییع حقوق و در نظر نگرفتن حقوق اقلیت اعم از اقلیت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نیست و لذا این سوال پیش می آید که آیا برگزاری رفراندوم برای ایجاد محدودیت برای یک گروه اقلیت دینی مغایر با اصول اساسی دموکراسی و آزادی انتخاب دین و برگزاری مراسم دینی نخواهد بود؟

 مسلمانان سوئیس امیدوارند بتوانند نگرانی شهروندان سوئیسی را درباره دین خود با دعوت از آنها به حضور در مساجد برطرف کنند اما در این میان نهادهای حقوق بشری و بین المللی نیز در حمایت از حقوق اقلیت مسلمان در سوئیس وظایفی بر عهده دارند همانطوری که این نهادها در بسیاری از کشورهای مسلمان، هرگونه کوتاهی در باره حقوق ادیان حتی ادیان غیر رسمی را نیز مورد توجه قرار داده و بر رعایت حقوق آنان تاکید می ورزند.

 به نظر می رسد در این میان وظایفی نیز بر عهده کشورهای مسلمان و سازمان کنفرانس اسلامی و موسسات گفت و گوی ادیان است که با پرهیز از هرگونه تنش و ماجراجویی و از طریق نهادهای مسوول و ذیربط بین المللی و در قالب گروههای کشورهای مسلمان در این رابطه از خود حساسیت و واکنش مدبرانه نشان دهند.

طبیعی است که حساب اکثریت مسلمانان جهان را باید از برخی گروههای افراطی و بنیادگرایی اسلامی جدا کرد و در تعاملی مدنی با کشورهای غیرمسلمان، بر ضرورت توجه به حقوق مسلمانان که حداقل حقوق آنان بهره مندی از اماکن مذهبی است در چارچوب عرف و سنت اسلامی خود؛ تاکید ورزند.

مسلمانان در سوئیس بنابر آخرین گزارشها از دویست مسجد برخوردارند و حزب محافظه کار سوئیس احداث مناره برای مساجد مسلمانان در این کشور را نماد قدرت سیاسی مسلمانان می دانند این درحالی است که مسیحیان ساکن کشورهای با اکثریت مسلمان در اغلب موارد نه تنها از آزادی در برخورداری از اماکن مذهبی برخوردارند حتی در مواردی در ساختار سیاسی کشور نیز دارای جایگاه هستند که از جمله می توان به موقعیت مسیحیان لبنان در ساختار سیاسی و دمکراتیک این کشور اشاره کرد.             

هرچند نتایج برخی نظرسنجی ها نشان می دهد اکثر شهروندان سوئیسی با خواسته حزب مردم این کشور برای منع مساجد از احداث مناره مخالف هستند اما پافشار حزب یاد شده بر خواسته خود به معنای بی توجهی به حقوق مسلمانان است بطوریکه تمیر حاجی پولو، از رهبران مسلمانان در شهر زوریخ، همه پرسی را اشاره "یک تبعیض آشکار" علیه مسلمانان دانسته است.

 باید توجه داشت که جامعه مسلمانان ابراز امیدواری کرده اند حضور مردم محلی در مساجد به برقراری گفتگو و ارتقای درک متقابل کمک کند و لذا تلاش کشورهای مسلمان بویژه مسلمانان اروپایی و به حرکت درآوردن نهادهای حقوق بشری و توجه دادن آنان به اعلامیه جهانی حقوق بشر و در کنار آن، هرگونه تلاش های دیپلماتیک، نه تنها به تثبیت حقوق مسلمانان در این کشور اروپایی خواهد انجامید بلکه خود حرکتی هماهنگ و جمعی برای استیفای حقوق مسلمانان درنقاط مختلف جهان از طریق گفت وگوهای مسالمت آمیز خواهد بود.

 در این میان نقش موسسه گفت وگوی ادیان و تمدن ها در داخل کشور که تا کنون فعالیت قابل قبولی نیز داشته بسیار مفید و موثر خواهد بود.
بهرام  گل زاده

نویسنده خبر


( ۲ )

نظر شما :