قدرت موشکی ایران و مانور مشترک اسرائیل و امریکا

۰۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۱۳۴۳ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: امیر موسوی
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک برای دیپلماسی ایرانی

رزمايش مشترک نظامی ارتش‌های امريکا و اسرائيل از بامداد چهارشنبه بيست و يکم اکتبر، (بيست ونهم مهر) در جنوب اسرائيل با شليک موشک‌های دور پرواز آغاز شد. امسال پنجمين مانور مشترک از سلسله رزمايش‌های مشترک ارتش‌های اسرائيل و امريکاست اما به دليل تغيير شرایط استراتژيک منطقه، رزمايش کنونی در ابعاد وسيع‌تر و با توجه به نيازهای روز برنامه‌ريزی شده است. از اين رزمايش، به عنوان بزرگ‌ترين مانور ۶۱ سال اخير در اسرائيل نام برده شده است.

گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک:

این مانوری سنتی میان امریکا و اسرائیل است که از سال 1990 تاکنون هر دو سال یک بار برگزار شده است. این مانور بزرگترین مانور در میان سلسه مانورهای مشترک دو کشور به لحاظ سیستم‌های ضد موشکی است.

سیستم هارس 2 و پاتریوت پیشرفته در این مانور بسیار فعالانه بکار گرفته شده است، با این وجود بعید است این نوع سیستم‌های ضد موشکی بتواند موشک‌های ایرانی را منهدم کند چراکه سیستم‌های ضد موشکی به طور معمول در حال آزمایش هستند و تاکنون سازندگان این سیستم‌ها از موثر بودن آن اطمینان حاصل نکرده‌اند، ضمن آن تاکنون ثابت نشده که این سیستم‌ها توان خنثی سازی تعداد زیادی موشک پرتاب شده بطور همزمان را دارد یا خیر.

این مانور برای آزمایش سیستم‌های ضد موشکی با توان مقابله با تعداد زیادی موشک پرتاب شده به طور همزمان از سوی حماس و حزب الله و ایران و سوریه به مقصد اسرائیل است، در عین حال بکار گیری سیستم‌های ضد موشکی بسیار هزینه بر است، به این ترتیب که هزینه مقابله با هر موشک شلیک شده ده برابر قیمت موشک است.

به نظر می‌رسد که این مانور با چند هدف اساسی در حال برگزاری است؛ اول ترمیم چهره مخدوش شده اسرائیل در داخل و خارج پس از انتشار گزارش حقوق بشر سازمان ملل در مورد اقدمات این کشور در برابر فلسطینیان و تقویت روحیه نظامیان این کشور پس از شکست مقابل حزب الله و حماس، دوم نشان دادن قدرت نظامی اسرائیل پس از مشاهده تحرکات مثبت اخیر ایران در عرصه دیپلماسی و سوم ارسال پیام از سوی واشنگتن به ایران مبنی بر این که اگر مسیر دیپلماسی به نتیجه نرسد همراه با اسرائیل برای مقابله آماده است.

اسرائیل در بحث هسته‌ای تلاش کرد با روسیه کنار آمده و مساله خرید و فروش تسلیحات نظامی را مطرح کند و بر اروپاییان برای مقابله با ایران بسیار فشار آورد اما نتیجه این شد که ایران در مذاکرات ژنو و وین موفق عمل کرد و با کوتاه آمدن امریکا و فرانسه و همراه ماندن روسیه و چین با ایران نشان داد که تحولات بزرگی به نفع ایران و به زیان اسرائیل در حال شکل گیری است و تحرکات دیپلماتیک ایران در حال پیشرفت است و این برای اسرائیل بسیار گران تمام شده است.

با این حال تهدید نظامی ایران از سوی اسرائیل و امریکا با توجه به شرایط اقتصادی جهان، وضعیت امنیتی بین المللی و شرایط منطقه و گرفتاری‌های امریکا در داخل از یک سو و افغانستان و عراق از سوی دیگر نمی‌تواند عملی و قابل اجرا باشد.

بررسی‌های ایران نشان می‌دهد که سیستم‌هایی که در این مانور به کار گرفته شده حداقل تا هشت سال دیگر جواب گو نیست و همچنان در حال آزمایش است. ایران به لحاظ قدرت موشکی همچنان در منطقه بلامنازع است و کوچکترین تعدی به اهداف ایران با مقاومت قدرتمند ایران مواجه خواهد شد.

به این ترتیب در این مانور و اقداماتی مشابه تلاش می‌شود اهمیت سیستم موشکی ایران کوچک جلوه داده شود، این در حالی است که سیستم‌های ضد موشکی اسرائیل برای مقابله با موشک‌های شهاب 3 تنظیم شده است اما ایران دو نسل جدید از موشک‌ها مانند سجیل 2را ابداع کرده است که تا هماهنگ شدن سیستم‌های ضد موشکی اسرائیل با نسل جدید موشک‌های ایران زمان زیادی باقی است.

امیر موسوی

نویسنده خبر


نظر شما :