ابر تابستانی در روابط ایران و غرب

۱۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۱۳۰۳ نگاه ایرانی
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک براى دیپلماسی ایرانی
ابر تابستانی در روابط ایران و غرب
حسن فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در جریان برگزاری نشست راهبردی نیروهای مسلح در تهران ضمن متهم کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به حمایت از وقایع پس از انتخابات ایران، اعلام کرد:" اتحادیه اروپا تا قبل از آنکه درباره اشتباهات فاحش در حمایت از آشوبگران عذرخواهی کند و عملا نشان دهند که پشیمان شده، حق ندارد صحبت از مذاکره با ایران داشته باشد."
 
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک :
این اظهارات نشان می‌دهد که یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی ایران از روند دخالت‌های کشورهای غربی در امور داخلی کشور ابراز نگرانی کرده است، اما این اظهار نظر عمومیت ندارد چراکه ایشان عضو شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. نظر ایشان می‌تواند تنها در این دو نهاد موثر باشد. این گونه اظهار نظرهای نمی‌تواند قطعی باشد چراکه سیاست کلی نظام از سوی شورای عالی امنیت ملی تبیین و برای تایید به مقام معظم رهبری ارجاع داده می‌شود، در صورت صلاح‌دید رهبری این سیاست‌ها اجرایی می‌شود، لذا نظر این مقام نظامی کشور یک نظر شخصی است که تعیین کننده نیست اما می‌تواند موثر باشد.
 اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در انتقال نگرانی به کشورهای اروپایی و غربی در زمینه تبعات ادامه دخالت‌هایشان در امور داخلی ایران موثر است؛ اما نکته مهم اینجاست که وی یک نظر به عنوان شخص موثر و درجه دار نظامی کشور دارند که در صورت متقاعد ساختن دیگر اعضای شورای عالی امنیت ملی می‌تواند این نظر بر روند مذاکرات ایران و اروپا تاثیر گذار باشد. با این حال تصور نمی‌شود که این اظهار نظر به تنهایی مسیر مذاکرات را تحت تاثیر قرار دهد همان‌طور که دو روز پس از بیان این اظهارات، آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برای ادامه مذاکرات ایران و 1+5 ابراز آمادگی کردند. در واقع وزارت خارجه پیگیر گفت و گوهای ایران و غرب است. به نظر می‌رسد سخنان آقای فیروزآبادی تهدید یا گوشزد برای کشورهایی است که در امور داخلی ایران دخالت کرده اند، همچنین هشداری خواهد بود کشورهای غربی که بر اساس آن متوجه شوند با ادامه دخالت‌ها امکان عمومیت یافتن دیدگاه فوق و تصمیم گیری جدی پیرامون ادامه مذاکرات با غرب وجود دارد.
مذاکراتی که ثمر خواهد داد
 در حال حاضر وضعیت بحرانی سیاسی بر فضای گفت و گوی ایران و غرب حاکم است اما این وضعیت مانند ابری تابستانی است که باید گذر کند. با توجه به سخنان مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد ایران که نسبتا مثبت بود به نظر نمی‌رسد که چنین فضایی ادامه داشته باشد، موضوع اصلی در دید کشورهای غربی ادامه مذاکرات هسته ای با ایران است. شرایط اخیر در ایران و آنچه در ارتباط با روابط ایران و غرب تحت تاثیر این شرایط رخ داد ممکن است موجب تاخیر در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب شود اما در هر حال این گفت و گوها ادمه خواهد یافت.
ایران و غرب هر دو به ادامه این گفت و گوها نیاز دارند اما بی‌تردید نیاز کشورهای غربی به این گفت و گوها بیشتر است چراکه آنها با مشکلات جدی در منطقه و جهان روبرو هستند که حل و فصل این مشکلات مستلزم جذب ایران است. در آینده نزدیک بحث گفت و گوهای هسته‌ای ایران و غرب به نتیجه خواهد رسید و دو طرف بدنبال راهکارهایی برای ایجاد گفت و گوهایی متوازن میان خود هستند.

نظر شما :