اقدام اروپا در برابر ایران؛ بازدارنده و مبتنی بر نزاکت بین‌المللی

۱۴ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۱۳۰۲ نگاه ایرانی
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی
اقدام اروپا در برابر ایران؛ بازدارنده و مبتنی بر نزاکت بین‌المللی
کشورها عضو اتحاديه اروپا در اعتراض به تداوم بازداشت کارمندان محلی سفارت بريتانيا در تهران، روز جمعه سفيران ايران را در اين کشورها احضار کردند. يک مقام نزديک به رياست دوره‌ای اتحاديه اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفت که ما سفيران ايران را در سراسر کشورهای عضو اتحاديه اروپا احضار می‌کنيم و وضعیت کارمندان محلی سفارت بريتانيا در تهران در هفته آينده زير نظر خواهيم داشت.
 
گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، تحلیل‌گر مسائل سیاسی برای دیپلماسی ایرانی
 
پیشتر نیز سفیر ایران در لندن را در راستای وقایع پس از انتخابات ایران احضار کرده بودند اما این بار حرکت کشورهای اتحادیه اروپا در احضای کلیه سفیران ایران در این اتحادیه نشانه همبستگی این کشورها با یکدیگر است. این کشورها قبل‌تر نیز در دو مورد، یکی مسئله سلمان رشدی و دیگری قضیه میکونوس خط مشی مشابهی را در برابر ایران اتخاذ کرده بودند.
 
برای بیست و شش کشور اتحادیه اروپا اقدام اخیر جمهوری اسلامی ایران در بازداشت چند تن از کارکنان سفارت بریتانیا اقدامی بر خلاف حقوق بین المللی و به ویژه مغایر با کنوانسیون مزایا و مصونیت‌های دیپلماتیک که نه تنها شامل اشخاص بلکه حتی شامل ساختمان سفارتخانه‌ها نیز می‌شود، است.
 
البته کارکنان محلی سفارت‌خانه‌ها تاحدودی از این مصونیت‌ها برخوردارند اما در هر حال این اقدام ممکن است به عنوان بدعتی تلقی شود که تسری آن به کارکنان محلی دیگر سفارتخانه‌ها نیز محتمل است. بنابراین اقدام اتحادیه اروپا در برابر ایران اول برای نشان دادن همبستگی کشورهای عضو این اتحادیه، دوم نشان دادن مخالفت با اقدام ایران در بازداشت کارکنان ایرانی سفارت بریتانیا و سوم ممانعت از تسری این اقدام به دیگر کشورهای اتحادیه اروپا صورت گرفت.
 
کشورهای اتحادیه اروپا با احضار سفیران ایران در کشورهای خود مخالفت‌شان را با اقدام ایران به طور رسمی ابراز کردند اما این واکنش در وهله اول با نظر به منافع ملی هر کشور نشان داده شد؛ با این حال اصولی نشات گرفته از تعهدات بین المللی و نزاکت بین المللی وجود دارد که مطابق آن، چه مسئولین رسمی دیپلماتیک و چه افرادی که به عنوان کارکنان محلی سفارتخانه‌ها فعالیت دارند -البته تاحدودی- از مصونیت برخودارند و هر نوع برخورد با آنها به عنوان برخورد با دولت متبوع‌شان تلقی می‌شود. به همین دلیل موضع‌گیری جدی و دسته جمعی کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در برابر ایران شاهد بودیم.
 
این کشورها اقدام ایران را خلاف نزاکت بین المللی ارزیابی می‌کنند و بر این باورند که اگر به اقداماتی نظیر این تن در دهند ممکن است در آینده با کارکنان محلی خود و دیگر کشورهای فعال در ایران نیز چنین برخوردهایی صورت گیرد. در واقع اقدام اروپا هم عکس العملی جمعی در قبال تهران است و هم جنبه بازدارندگی خواهد داشت.

نظر شما :