آمادگى رفع ابهام

۲۴ تیر ۱۳۸۶ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۱۱۳۰ نگاه ایرانی
گفتارى از نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى
آمادگى رفع ابهام

هر نوع اقدام و فعاليتى در شوراى امنيت، فضاى همکارى و روند جديدى که در ارتباط با آژانس براى حل مسايل باقى مانده آغاز شده است را مسموم خواهد کرد.

آنهايى که عزم سياسى براى حل مسالمت آميز مساله هسته‌يى ايران دارند از هر اقدام منفى بر اين روند خوددارى ‌کنند.

مذاکرات همزمان ايران با کشورهاي1+5 و آژانس دو مسير هر چند جداگانه بررسى و پيگيرى مى‌شوند، اما قطعا بر يکديگر تاثير خواهند داشت. تصميم ايران براى مذاکرات  خاوير سولانا سولانا در راستاى منافع ملى و اثبات همکارى، شفافيت و صلح آميز بودن برنامه هسته يى  ايران است.

 

اما در اين خصوص که دوره جديد همکارى ايران با آژانس در چارچوب پادمان است يا فراتر از آن، پس از ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت و بر اساس مصوبه مجلس که اجراى پروتکل الحاقى را متوقف مى کرد تمام همکارى هاى ايران با آژانس در چارچوب پادمان است.

 

طي60 روز قرار است نحوه پرداختن (روش و چارچوب) پاسخ به مسايل باقى مانده بررسى و نهايى شود. موضوعات مورد بررسى در مذاکرات با آژانس عمدتا به مسايل گذشته فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران مربوط است و در قالب تعيين چارچوبى با آژانس سعى داريم در مورد بازرسى‌ها از نطنز، نحوه و شيوه‌اى را توافق کنيم.

 

بر اين اساس قرار شد، ظرف يک ماه بازرسان و مشاوران حقوقى به اتفاق طرف ايرانى چارچوب بازرسى از تاسيسات غنى سازى نطنز را طبق استانداردهاى جهانى معين کنند، مبنى بر اينکه وقتى بازرس براى بازرسى مى‌آيد، چه مدت زمانى مى‌تواند در تاسيسات باشد و چه دوربين‌هايى را نصب کند و غيره. اين مساله يکى از موارد توافق شده در مذاکرات اخير ايران و آژانس بوده است.

 

ما چارچوب و مبنايى براى اجراى قطعنامه‌هاى شوراى امنيت قرار نمى‌دهيم. سياست ايران شفاف و در راستاى همکارى و تعامل جامعه بين‌الملل و آژانس بين المللى انرژى اتمى است که مبتنى بر منافع ملى است.

 

يکى از درخواست هاى 1+5 مساله تعليق بوده است که معتقديم بر اساس مبانى حقوقى، اساسنامه آژانس و پادمان جامع واژه‌اى به نام "تعليق" اصلا وجود ندارد.  

 

هيچ کشورى محدود در غنى سازى و يا حدى از غنى سازى اورانيوم نمى‌شود. پس از اظهارات آقاى البرادعى و گزارش‌هاى فنى و تخصصى مبنى بر اين که ايران خوشبختانه کاملا بر صنعت غنى‌سازى مشرف شده است، موضوع تعليق مفاهيم سياسى، حقوقى و فنى خود را از دست داد.

 

در خصوص مسايل و ابهامات باقى مانده از فعاليت‌هاى صلح‌آميز هسته‌يى ايران آمادگى داريم، ابهامات را رفع کنيم. بخشى از ابهامات مربوط به فعاليت‌هاى فعلى است و چنانچه پاسخ دادن به اين مسايل در چارچوب تعريف شده و مشخص باشد و با تعهدات و منافع ملى ما در تناقض قرار نگيرد، حاضر به مذاکره هستيم.

 

ابهامات آژانس از فعاليت هاى صلح آميز هسته يى درگذشته  بوده و در آن مقطع پروتکل الحاقى از سوى دولت ايران اجرا نمى شد و تعامل ايران با آژانس در چارچوب پادمان بود، بنابراين هيچ گونه تخلفى در گذشته انجام نشده است.

 

کشورها موظف هستند درباره تاسيسات هسته يى خود 180 روز قبل از اينکه مواد هسته اى وارد آن تاسيسات شود به آژانس اطلاع دهند.  در عين حال اگر ابهامى دراين خصوص وجود داشته باشد ايران حاضر به رفع اين ابهامات است.

 

اما در مورد مسايل و ابهامات مربوط به گذشته فعاليت هاى هسته يى ايران مورد به مورد بررسى مى کنيم؛ اگر پاسخ به اين موارد ابهام زدايى کند حاضر به همکارى فراتر از چارچوب پادمان جامع با آژانس هستيم.

 

وضعيت حاکم برمساله هسته‌يى ايران شبيه به دوران دفاع مقدس است بنابراين انتظار است همه مردم همان گونه که تا به حال حمايت يکپارچه‌شان را نشان داده اند به حمايت خود ادامه دهند. اگر موضوعى اختلاف آميز بين مسوولان باشد باشد قطعا اين مساله درخط مقدم جبهه اثر گذار خواهد بود. تا به حال هماهنگى و يکپارچگى بين تمام ارگان ها وجود داشته است و اميداوارم با اين روند در اين دفاع مقدس نرم افزارى موفق باشيم.


نظر شما :