عربستان در لبنان تلافى مى‌کند

۱۶ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۳:۲۷ کد : ۱۰۸۸۷ اقتصاد و انرژی
پس از تحولات بحرين و به فاصله کوتاهى پس از آن جنجالى که کويت سر کشف يک شبکه جاسوسى که ادعا مى‌شد با ايران در تماس است، به پا کرد، همچنين بيانيه تند شوراى عالى امنيت ملى ايران عليه اين شورا به ويژه عربستان سعودى صادر کرد، روابط اين شورا با ايران به اوج تنش‌هاى خود رسيد

ديپلماسى ايرانى: روابط ايران و شوراى همکارى خليج فارس به شدت متشنج شده است. پس از تحولات بحرين و به فاصله کوتاهى پس از آن جنجالى که کويت سر کشف يک شبکه جاسوسى که ادعا مى‌شد با ايران در تماس است، به پا کرد، همچنين بيانيه تند شوراى عالى امنيت ملى ايران عليه اين شورا به ويژه عربستان سعودى صادر کرد، روابط اين شورا با ايران به اوج تنش‌هاى خود رسيد. نشست شب گذشته وزراى امور خارجه کشورهاى شوراى همکارى خليج فارس در رياض که بيانيه شديداللحنى را عليه ايران صادر کردند، در حقيقت بنزين روى آتشى بود تا باز هم تنش‌هاى دو طرف شدت بگيرد.

روزنامه النهار، چاپ بيروت در يادداشتى به همين زمينه پرداخته و مى‌نويسد: روابط ايران و شوراى همکارى خليج فارس با اتهام به ايران بر سر دخالت در امور داخلى کشورهاى اين شورا بسيار متشنج شده است. از بحرين که حمايت ايران از اپوزسيون در اين کشور بسيار مشهود است تا کويت که ايران را متهم به هدايت يک شبکه جاسوسى عليه خود کرده، همگى دستاويزى است که ايران را به دخالت در امور داخلى آنها متهم کند. از سويى مسائل لبنان که باعث سرنگونى دولت سعد حريرى که مورد حمايت عربستان بود و به روى کار آمدن دولت نجيب ميقاتى با حمايت حزب الله، باعث کينه عربستان سعودى شده که با تحولات بحرين و کويت به اوج خود رسيده است. به اعتقاد بسيارى از ناظران لبنانى آنچه در بيانيه شوراى همکارى آمد در حقيقت يکى از دلايل آن خشم عربستان از سقوط حريرى در لبنان بود.

در ادامه اين يادداشت آمده است: فقط مواضع ايران نبود که خشم کشورهاى عرب حاشيه خليج فارس را برانگيخت، سخنرانى سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان نيز که حمايت قاطع خود را از انقلاب‌هاى عربى بيان داشت و به خصوص مواضعش در برابر انقلاب بحرين که گفت حاضر است به مردم انقلابى اين کشور همه گونه کمکى بکند از ديگر عوامل خشم کشورهاى همکارى خليج فارس بود. از سويى ضبط يک هواپيماى ايرانى که گفته مى‌شد حامل سلاح است در خاک ترکيه در کنار تحولاتى که در سوريه رخ مى‌دهد همگى مسائلى است که کشورهاى شوراى همکارى را به شدت حساس کرده است.

نويسنده اين يادداشت سپس به تحولات لبنان اشاره مى‌کند و مى‌نويسد: بى‌شک با صدور اين بيانيه روشن شد که کشورهاى شورا به شدت از تحولات لبنان نگرانند. چرا که در حالى که کشورهاى عربى همگى نسبت به آينده خود بيمناکند، دولت ميقاتى با حمايت ايران و سوريه در حال تشکيل دولت است و اين به هيچ وجه باب ميل کشورهاى اين شورا به خصوص عربستان نيست. عربستانى که طوفان انقلاب‌هاى عربى به اطراف مرزهاى آن نيز رسيده است. از اين رو کشورهاى اين شورا گمان مى‌کنند سکوت در برابر اين تحول از يک سو باعث ايجاد فضاى لازم براى ايران براى دخالت در امور داخلى اين کشور مى‌شود و از سوى ديگر تشکيل دولت ميقاتى با حمايت ايران را دخالت در امور داخلى لبنان مى‌دانند. چرا که نشان مى‌دهد که نه تنها آنها نتوانسته‌اند دولت مورد حمايت خود را در لبنان نگه دارند بلکه در شکل‌گيرى دولت جديد نيز جريان مورد حمايت آنها هيچ نقشى ندارد. از اين رو طبيعى است که کشورهاى عربى شوراى همکارى بخواهند در تشکيل دولت آتى لبنان سنگ‌اندازى کرده و آن را به تحولات سوريه ربط دهند. حال سئوال اين جا است که تاخير پنج ماهه اعلام دولت را بايد به حساب انقلاب‌هاى عربى بگذاريم يا يک بحران ساده داخلى لبنانى است؟

نويسنده در پاسخ به اين سئوال خود مى‌نويسد: برخى از ناظران غربى و کسانى که امور منطقه و تحولات آن را کشور به کشور بررسى مى‌کنند، بحران تاخير در اعلام دولت لبنان را در چارچوب انقلاب‌هاى عربى مى‌دانند و مى‌گويند که با توجه به انقلاب‌هاى عربى طبيعى است که ميقاتى نيز نتواند دولتش را به اين سادگى‌ها تشکيل دهد. منابع نزديک به 8 مارس مى‌گويند که ايران تلاش مى‌کند در موضوع لبنان دخالت نکند و اين پرونده را به سورى‌ها واگذار کرده است. ولى با اين حال نمى‌توانيم منکر شويم که آنچه در لبنان مى‌گذرد انعکاس رقابت ايران با ديگر رقباى‌اش از يک سو و بازتاب تحولات و انقلاب‌هاى عربى منطقه از سوى ديگر است. نگرانى زمانى به وجود مى‌آيد که رقابت‌هاى منطقه‌اى تا به آنجا بالا بگيرد که به مرز انفجار برسد. بحران در منطقه‌ به اندازه‌اى حساس شده که ترکيه که نزديکى‌اش به سوريه بى‌سابقه‌ است پس از مشاهده تظاهرات داخلى آن از آن فاصله گرفته و به دمشق توصيه مى‌کند که بحران خود را سريعا حل و فصل کند و گرنه اين بحران بر روابط آنکارا – دمشق تاثير مستقيم مى‌گذارد. ترک‌ها از اين نگرانند که وضعيت سوريه به چيزى شبيه ليبى تبديل شود. چنين وضعيتى براى تمامى کشورهاى همسايه سوريه که نسبت به وجود اقليت‌هايى چون کردها نگرانند بسيار گران تمام خواهد شد. البته بحران سوريه بر ايران نيز اثر منفى خواهد گذاشت. شايد تاثيرپذيرى ايران از تحولات سوريه حتى بيشتر از ترکيه هم باشد. هر چه باشد سوريه متحد استراتژيک ايران در منطقه محسوب مى‌شود.

در پايان اين يادداشت آمده است: شايد چنين شواهدى از ديد بسيارى از ناظران داخلى لبنان مخفى باقى مانده باشد و بگوييم که تحولات منطقه تاثيرى بر لبنان دموکراتيک نمى‌گذارد ولى حقيقت اين است که وقتى بازيگران اصلى خاورميانه دچار تحولات شگرف شوند، دامنه اين تحولات لاجرم به لبنان نيز کشيده خواهد شد. اين حقيقتى است که نمى‌توان به آسانى از کنار آن گذشت.   


نظر شما :