با ایران شوخی دارید آقای اوباما؟

۱۴ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۰۸۵۵ اخبار اصلی
دولت باراک اوباما در جنگ رسانه ای و تبلیغاتی از این دست ادعا می‌کند که تحریم ایران که در این دو سال و اندی بر این کشور از سوی دولت چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا اعمال شده سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌های 33 ساله گذشته این کشور بوده است
با ایران شوخی دارید آقای اوباما؟

دیپلماسی ایرانی: داستان تحریم ایران به کجا رسید؟ این پرسشی است که در میان همهمه ای که خاورمیانه این روزها به راه انداخته کمتر بر سر زبان‌ها می‌افتد. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با طرح این سوال ادعا می‌کند که واشنگتن اندک اندک در برابر ایران کوتاه می‌آید. این روزنامه در این خصوص می‌نویسد:

دولت باراک اوباما در جنگ رسانه ای و تبلیغاتی از این دست ادعا می‌کند که تحریم ایران که در این دو سال و اندی بر این کشور از سوی دولت چهل و چهارمین رئیس جمهوری آمریکا اعمال شده سخت‌ترین و شدیدترین تحریم‌های 33 ساله گذشته این کشور بوده است. اگر این سخنان را باور کنیم اکنون پرسش اینجاست که چگونه می‌توان اقدام واشنگتن در تنبیه تنها یک کمپانی معامله کرده با ایران در یک سال و نیم گذشته را که هفته گذشته انجام گرفت توجیه کرد؟

وزارت امور خارجه ایالات متحده اخیرا اعلام کرد که یک شرکت متعلق با دولت بلاروس را به دلیل انعقاد قرار داد توسعه چاه نفتی با ایران در سال 2007 میلادی جریمه کرده است. این کمپانی اکنون دیگر حق هیچ‌گونه معامله در خاک ایالات متحده را ندارد و علاوه بر این حق داد و ستد مالی با واشنگتن نیز از این کمپانی گرفته شده است. صاحب امتیازهای این بانک دیگر نمی‌توانند وام‌های کلان از بانک مرکزی آمریکا مطالبه کنند، حق امضای قرارداد با دولت امریکا را ندارند و البته مهر گواهینامه تایید امریکا بر صادرات این کشور هم کوبیده نخواهد شد. هدف از این حرکت‌ها چه بود؟ یا سوال بهتر این است که نتیجه این حرکت وزارت امور خارجه چه خواهد بود؟؟

در بیانیه همین وزارتخانه تاکید شده است که این شرکت بلاروسی پیش از این هم برای دریافت هیچ‌کدام از این امتیازها از ایالات متحده پیشقدم نشده بود. از سوی دیگر تحریم این کمپانی زمانی احمقانه‌تر به نظر می‌رسد که بدانید شرکت مادر متعلق به دولت بلاروس از سال 2007 میلادی در لیست تحریم‌های آمریکا بود و دلیل آن هم ارتباط میان آن و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری این کشور بود که بسیاری از وی با عنوان آخرین دیکتاتور قاره سبز یاد می‌کنند.

این حرکت وزارت امور خارجه آمریکا در قبال کمپانی‌هایی که به تحریم‌های بین المللی و یکجانبه آمریکا و اروپا در خصوص ایران اندک توجهی نمی‌کنند، صدای کنگره ایالات متحده را هم بلند کرد. در بخشی از بیانیه ای که تندروهای کنگره در این خصوص نوشته اند آمده است: ما باور نداریم که جریمه تنها یک کمپانی پایان مجازات شرکت‌هایی باشد که تعداد آنها کم نیز نیست و همگی با ایران داد و ستد تجاری دارند.

نام چند شرکت دولتی و خصوصی در چین هم به عنوان عاملان نقض تحریم‌های ایران در اختیار وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته بود که به آنها اندک توجهی نشد. به نظر می‌رسد که آقای اوباما از هیچ‌کدام از این تخلف‌ها بی‌اطلاع نیست اما ترجیح داده در مرحله فعلی حلقه تحریم‌های تهران را از این سخت‌تر نکند. شاید هم اوباما برای مقابله با مسکو، پکن و آنکارا ابزار لازم و یا عزم سیاسی را در چنته ندارد.

در ادامه بیانیه نمایندگان در تقبیح حرکت وزارت امور خارجه در تنبیه تنها یک شرکت بلاروسی آمده است: ما امیدی نداریم که تحریم به تنهایی ابزار کافی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران باشد اما بدون سخت گیری بر کشورهایی مانند روسیه، چین و ترکیه برای تحریم بخش انرژی و نفتی ایران هم نمی‌توان به حداقل دستاوردها امیدوار بود. کمپانی‌های این شرکت‌ها دقیقا جای کمپانی‌هایی را گرفته اند که قبلا از اروپا بوده و در ایران سرمایه گذاری کرده بودند.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید چند روز پیش در پاسخ به دغدغه‌های جمهوری خواهان در خصوص برنامه هسته‌ای ایران گفت: حتی با وجود هیاهویی که خیزش‌های عمومی ‌در خاورمیانه به راه انداخته ما همچنان مراقب هستیم که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکند.


نظر شما :