مجله هفته/ در حاشيه خبرهاى ايرانى

۲۷ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۲:۱۴ کد : ۱۰۷۲۹ اخبار اصلی
در اين صفحه مى خوانيد: واکنش صالحى به خبر سفر پادشاه اردن به تهران، پیشنهاد سفير ايران به ایتالیایی‌ها، توصيه رفیق‌دوست به مردم لیبی، مجلس شوراى اسلامى يکى از قوى‌ترين مجالس قانونگذارى دنياست و...

آمریکا: ایران ظرفیت دارد در نهایت سلاح اتمی بسازد

جیمز کلاپر مدیر اداره اطلاعات ملی امریکا گفت: پیشرفت های فنی ایران بویژه در زمینه غنی سازی اورانیوم این برآورد امریکا را تقویت می کند که تهران ظرفیت علمی، فنی و صنعتی را دارد تا در نهایت سلاح اتمی تولید کند.

به گزارش بی بی سی، کلاپر در جلسه ارزیابی تهدیدهای جهانی کمیته نیروهای مسلح سنا افزود: مسئله محوری، اراده سیاسی ایران برای انجام این کار است. پیشرفت فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران این ظن را افزایش می دهد که این کشور برخلاف ادعای صلح آمیز بودن برنامه اتمی آن، در پی به دست آوردن تسلیحات هسته ای است.

بریتانیا: زیمبابوه به تعهدات بین المللی در قبال برنامه هسته ای ایران پایبند باشد

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که دولتش نگران گزارش هایی است که در مورد همکاری های هسته ای میان ایران و زیمبابوه منتشر شده است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا که نخواست نامی از وی برده شود، به ترندنيوز گفت: ما نسبت به گزارش هایی که در مورد تمایل زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران منتشر شده است، نگرانی خود را اظهار داشته ایم. امیدواریم دولت زیمبابوه به کنوانسیون منع گسترش سلاح های کشتار جمعی، قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل، خصوصا قطعنامه های 1373 مصوبه 2006، 1803 مصوبه سال 2008 و 1929 مصوبه 2010 پایبند باشد.

در اوایل ماه مارس گزارش هایی مبنی بر تمایل زیمباوه برای همکاری هسته ای با ایران منتشر شد. وزیر خارجه زیمباوه گفته است که این کشور برای استخراج اورانیوم خود مایل به همکاری با ایران است.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از ايران اخراج شد

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد «جی دشموک» معاون دفتر نمايندگی اين خبرگزاری در تهران روز جمعه بدون اعلام هيچ دليلی از ايران اخراج شده و به او گفته شده است که کشور را ترک کند.

دشموک ۴۰ ساله و شهروند هندوستان است و بيش از دو سال بود که در ايران کار می‌کرد. کارت خبرنگاری دشموک و ۱۰ خبرنگار ديگر ماه پيش و پس از تظاهرات اعتراضی از سوی مقام هاى ايرانى گرفته شده است.

کامرون: دلمان برای ایرانی‌ها تنگ نمی‌شود

نخست وزير انگليس در سخنانى توهين‌آميز و برخلاف منشور المپيک از احتمال تحريم بازى‌هاى المپيک لندن توسط ايران استقبال کرد.

ديويد کامرون در پى اعتراض ايران به لوگوى بازى‌هاى المپيک 2012 لندن در سخنانى اهانت‌آميز اين موضوع را آلوده به توهم عنوان کرد و گفت: اگر ايرانى‌ها نمى‌خواهند به المپيک بيايند، خب نيايند؛ ما دل‌مان برايشان تنگ نمى‌شود.

چندى پيش کميته ملى امپيک ايران از نشان بازى‌هاى المپيک 2012 لندن انتقاد کرد و آن را برگرفته از عنوان "صهيون" دانست و مراتب اعتراض خود را به صورت مکتوب به برگزارکنندگان اعلام کرد.

پیشنهاد سفير ايران به ایتالیایی‌ها

سفیر ایران در ایتالیا خطاب به سرمایه‌گذاران ایتالیایی پیشنهاد کرد که اگر قصد فعالیت در کشورهای منطقه را دارید از طریق بازار ایران به راحتی می توانید به بازار منطقه دسترسی پیدا کنید.

محمد علی حسینی در همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایتالیا در ایران گفت: ایران به عنوان کشور با ثبات منطقه پیشنهاد می کند که چنانچه قصد فعالیت در کشورهای منطقه را دارید از طریق بازار ایران به راحتی می توانید به بازار منطقه دسترسی پیدا کنید.

وى با اشاره به انرژی ارزان، آب و هوای مناسب و غیره، شرایط را برای سرمایه گذاری مناسب ارزیابی کرد و افزود: ایران در حال یک جهش اقتصادی و تبدیل شدن به قدرت بلا منازع منطقه ای است.

حسینی با اشاره به رشد تعاملات و تبادلات اقتصادی دو کشور در سال های اخیر، عنوان کرد: با این وجود جای کار بسیاری بین دو کشور وجود دارد.

توصيه رفیق‌دوست به مردم لیبی

به گزارش مشرق، محسن رفیق‌دوست وزیر سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به تحولات اخیر منطقه و خیزش اسلامی در این کشورها و نقش ایران در مقابل آنها گفت: ملت‌ها وقتی بیدار بشوند و به پا خیزند، پیروز می‌شوند و همین حمایت مردمی و دولتی ایران از خیزش‌های منطقه، کافی است و لازم نیست دخالت کنیم.

وی ادامه داد: ما برای انقلاب، یک سال در خیابان‌ها جنگیدیم و بعد رفتیم روی تانک‌ها ولی مصری‌ها زود رفتند روی تانک‌ها و امیدوارم فریب نخورند و از راه خود منحرف نشوند. همین که ملت و دولت ما از این قیام‌ها حمایت کنند، مردم این کشورها دلگرم و پیروز خواهند شد.

رفیق‌دوست درباره احتمال حمله نظامی امریکا به لیبی و کشورهای منطقه تاکید کرد: ما باید این موضوع را تبلیغ کنیم که هر کجا امریکا حضور نظامی پیدا کند، باید گورستانش شود و با صراحت به مردم آن منطقه بگوییم اولین نظامی امریکایی که به آنجا پا گذاشت را بکشند، من این موضوع را در زمان جنگ تحمیلی هم گفته بودم و به همین دلیل الان نمی‌توانم به هیچ کشوری بروم.

مجلس شوراى اسلامى يکى از قوى‌ترين مجالس قانونگذارى دنياست

به گزارش ايرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، بهروز کمالوندى در سفر دوره‌اى خود به چند کشور آمريکاى لاتين روز شنبه با "بندتى" رئيس کنگره کلمبيا ديدار و در باره راه هاى گسترش روابط دو کشور از جمله در زمينه پارلمانى گفتگو کرد.

معاون وزير خارجه ضمن تشريح نقش مجلس شوراى اسلامى در ايران و نحوه انتخاب نمايندگان و تعامل با قوه مجريه، اعلام کرد که مجلس شوراى اسلامى به عنوان يکى از قوى‌ترين و مؤثرترين مجالس قانونگذارى دنيا، با توجه به اختيارات قانونى برگرفته از قانون اساسى، بر عملکرد قوه مجريه و نحوه اجراى قوانين نظارت مى‌کند.

صالحى به دولت بحرین: حق مردم را محترم بشماريد

على اکبر صالحى وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران خواستار پرهيز جدى دولت بحرين از اعمال خشونت و توسل به زور عليه مردم شد

وى درباره خشونت هاى روز يکشنبه در بحرين، ضمن پرهيز دادن جدى دولت آن کشور از اعمال خشونت و توسل به زور عليه مردم گفت: از دولت بحرين انتظار مى رود با درايت لازم با مطالبات مردم برخورد نموده و حق مردم را در پيگيرى خواسته هايشان که با روش هاى مسالمت آميز قابل تحقق است محترم بشمارد.

اعتراض يک وزير تشکيلات خودگردان به ایران

وزير اوقاف و امور دينى تشکيلات خود گردان فلسطين، ايران را به اقدامات تحريک آميز و ناآرامى در کشورهاى عربى از جمله کشورهاى خليج فارس متهم کرد.

به گزارش آتی نیوز، محمود الهباش در گفتگو با روزنامه عکاظ گفت: دخالت ايران در امور کشورهاى عربى غير قابل قبول است و با تعاليم دين اسلام هم سازگارى ندارد. اين شرم آور است که برخى از نهادهاى ايرانى خود را وارد کشمکشها و اختلافات سياسى مى کنند.

نويسنده سوری به جرم القاى تقلب در انتخابات ايران محکوم شد

يک دادگاه نظامی در سوريه، علی عبدالله - نويسنده و فعال سياسی - را به جرم انتقاد از سياست دولت اين کشور در قبال ايران و لبنان به ۱۸ ماه زندان محکوم کرد.

عبدالله ۶۱ ساله قرار بود تابستان گذشته پس از پايان دوره ۳۰ ماه محکوميتش آزاد شود اما دولت سوريه او را به آسيب زدن به روابط خارجی اين کشور متهم کرد. اين فعال سوری به اتهام فراخوان برای دموکراسی در سوريه در زندان به سر می‌برد. وی متهم شده بود که در زندان از آنچه تقلب در انتخابات رياست جمهوری ايران ناميده، انتقاد کرده است.

گروه های حقوق بشری در بيانيه‌ای، حکم جديد صادره عليه علی عبدالله را ناعادلانه خوانده و آن را نشانه سخت‌گيری مقام های سوری عليه فعالان سياسی ارزيابی کرده اند.

تدوين کتب آمادگى دفاعى مقطع متوسطه با محوريت جنگ نرم

رئيس سازمان بسيج دانش‌آموزى و فرهنگيان سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ گفت: سازمان بسيج مستضعفين با حضور سردار نقدى خواستار ايجاد تحول در درس آمادگى دفاعى شد که پس از پنج جلسه مشترک مسئولان اين سازمان با آموزش و پرورش و بسيج دانش‌آموزى، مقرر شد در سال آينده، کتاب آمادگى دفاعى با يک نگاه تحولى و با محوريت جنگ نرم، جنگ‌هاى آينده و پدافند غيرعامل تدوين شود.

فضلى با اشاره به اينکه دانش‌آموزان در حال حاضر نيازمند قطب‌نماى فکرى جديد هستند، افزود: با پيشرفت تکنولوژى که در دنياى کنونى صورت گرفته است، نبايد به معرفى وسايل و ابزار 50 سال پيش بپردازيم بلکه بايد قطب‌نماى فکرى آنها را رشد دهيم تا مسير واقعى‌ را بيابند.

دعوت همسر احمدی نژاد از همسر امیر قطر

به گزارش مهر، موزه بنت ناصر آل مسند همسر امیر قطر بنا به دعوت همسر رئیس جمهوری اسلامی ایران در بهار سال 90 به تهران سفر می کند. بنت ناصر مسئول شورای تحقیقاتی و بهداشتی و آموزشی قطر است.

عبدالله سهرابی سفیر ایران در دوحه در این باره گفت: موضوعات سفر همسر امیر قطر نهایی شده و هیئت مقدماتی نیز برای جمع بندی این سفر چندی قبل به تهران سفر کردند.

موضوع مکتب ایرانی، کشورهاى درحال انقلاب را از ما نااميد مى کند

 سید جلال یحیی‌زاده نماینده مجلس در گفتگو با ایلنا، درباره برخی هشدارها در مورد شکل‌گیری فتنه جدید در میان اصولگرایان و مطرح شدن موضوع مکتب ایرانی گفت: می‌توان تاکید داشت که مخرب‌ترین مطلب و موضوعی که طی یکی دو سال اخیر مطرح شده و قادر است وحدت در میان جامعه و بی‌اعتمادی مراجع عظام تقلید را به شدت دامن بزند، طرح مکتب ایرانی است.

وی ادامه داد: متاسفانه تاییدهایی که گاه از طرف ریئس‌جمهور در این مورد صورت می‌گیرد درست نیست و هرچه سریعتر این مبحث باید جمع شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها این موضوع را دستاویز قرار دادند تا کشورهایی که در حال انقلاب هستند از نظام ما ناامید و جدا کنند.

خبر يک نماينده مجلس از لغو سفر پادشاه اردن به ایران

یک عضو ارشد فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس از لغو سفر عبدالله اردنی به کشورمان به دلیل عدم استقبال مسئولان جمهوری اسلامی از این سفر خبر داد. حمید رسایی به فارس گفت که دعوت از ملک عبدالله پادشاه اردن برای سفر به ایران مربوط به هفته‌های اخیر نیست بلکه به حدود هشت ماه قبل باز می‌گردد.

وی افزود: آن روز که از ملک عبدالله و برخی سران کشورها برای سفر به تهران دعوت شده بود، وضعیت منطقه بحرانی نبود اما امروز با توجه به متزلزل بودن جایگاه رؤسای برخی‌ کشورها و اعتراضات مردمی به آنها طبیعی است که بخواهند برای کسب آبرو و وجهه نزد مردم خود برای سفر به ایران دست و پا بزنند. عبدالله اردنی قصد داشت از دعوت قبلی رئیس جمهور کشورمان که در وضعیت طبیعی صورت گرفته، در شرایط بحرانی فعلی منطقه بهره‌برداری و به بهانه شرکت در جشن نوروز به تهران سفر کند تا از این طریق برای خود مقبولیت کسب نماید.

رسایی اضافه کرد: عبدالله اردنی باید بداند که اگر بخواهد در این شرایط به تهران سفر کند قطعاً به دلیل همراهی با ظالمان به ویژه در جریان کشتارهای اخیر مردم مسلمان منطقه با خشم مردم ایران اسلامی مواجه می‌شود.

واکنش صالحى به خبر سفر پادشاه اردن به تهران

به گزارش ايرنا، على اکبرصالحى روز سه شنبه در حاشيه نشست پنجمين دوره مجلس دانش آموزى در پاسخ به سوال خبرنگارى که پرسيد آيا قرار است پادشاه اردن به ايران سفر کند، گفت: هرگاه سفر يک مسئول خارجى در پيش باشد رسما اعلام مى کنيم. سفر که در خفا انجام نمى شود اگر چنين سفرى باشد وزارت خارجه اطلاع رسانى مى کند.

وزير خارجه در پاسخ به اين اينکه چه اصولى در اين سفر لحاظ مى شود، گفت: عزت، مصلحت و حمکت از جمله اصولى است که در اين سفرها لحاظ مى شود.

رامين مهمانپرست سخنگوى وزارت خارجه نيز درباره خبر سفر پادشاه اردن به ايران، از اقدام برخى رسانه ها در دامن زدن به اخبارى با منابع نامعتبر و ناموثق ابراز تاسف کرد و به اين دست رسانه ها توصيه کرد که در انعکاس اخبار به منابع توجه داشته باشند.


نظر شما :