مجله هفته/ خبرساز هفته

۲۷ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۰۷۲۷ اخبار اصلی
باراک اوباما رسما گری لاک وزیر بازرگانی امريکايى - چينى خود را به عنوان سفیر جدید ايالات متحده در چین و جانشین جان هانتسمن، که دورۀ ماموریتش در آوریل سال جاری میلادی به پایان می رسد، معرفى کرد.

دیپلماسی ایرانی: لاک اولین امریکایی - چینی است که به این سمت گمارده می شود. دولت اوباما اميدوار است حضور گرى لاک در اين پست بتواند خواسته هاى اقتصادى امريکا را در چين بيش از پيش جامه عمل بپوشاند.

اوباما در نهم مارس در مراسمی در کاخ سفید که لاک و هیلاری کلینتون در آن شرکت داشتند گفت: لاک جانشین سفیر جان هانتزمن - فرماندار جمهوریخواه ایالات یوتا - می شود که اخیراً تقاضای کناره گیری از مقام خود را در چین کرده است.

اوباما گفت: به عنوان یکی از رشد يافته ترین اقتصادهای جهان، رابطه ما با چین یکی از با اهمیت ترین روابط در قرن 21 به شمار مى آيد. همکاری مداوم بین دو کشور هم برای آمریکا هم براى چین و هم برای جهان مفید خواهد بود.

به گفته رئيس جمهور امريکا، انتخاب گری به عنوان نوه يک مهاجر چینی که تلاش کرد تا بتواند به رؤیای زندگی امریکایی دست یابد، انتخاب درستی برای تحقق ادامه این همکاری خواهد بود.

اوباما با اين انتصاب نشان داد که قصد دارد با فرستادن يک چينى تبار معتقد به روياى زندگى امريکايى به پکن، سياست اقتصاد آزاد در چين را تقويت و موانع موجود بر سر مبادلات دو کشور را مرتفع کند. مفسران سياسى در امريکا بر اين باورند که چين هرقدر هم توسعه پيدا کند، بازهم نمى تواند ذهنيتى نظير روياى امريکايى را به مثابه روياى چينى به جهان صادر کند. اين تحليلگران معتقدند اساسا الگويى مبتنى بر زندگى چينى در جهان پذيرفته نيست و حتى يک چين توسعه يافته و قدرتمند نمى تواند به قدرت نرم امريکا در صدور روياى زندگى امريکايى خدشه اى وارد کند.

ماجراى ورود خانواده لاک به امريکا و ترقى گرى لاک در بدنه سياسى و اقتصادى دولت امريکا خود حکايتى جالب و خواندنى است. پدربزرگ لاک، بیش از 100 سال پيش، چین را سوار بر يک کشتی بخار که عازم ایالات متحده بود ترک کرد. او به عنوان يک پیشخدمت خانگی برای خانواده ای در ایالت واشنگتن در ازای داشتن فرصت یادگیری زبان انگلیسی کار می کرد. حالا به گفته باراک اوباما، "یک قرن بعد، نوه او به عنوان دیپلمات ارشد امریکا به چین باز خواهد گشت."

 

لاک هنگامی که در سال 1996 در ایالت واشنگتن انتخاب شد، اولین فرماندار چینی - امریکایی در يک ايالت بود و طی آن سال ها با تلاش بسيار توانست مشاغل و تجارت هاى فراوانى را به ایالت تحت مديريتش جذب کند.

لاک در سال 2009 به دولت اوباما پیوست و حامی اصلی وى برای تجارت آمریکا و به ويژه صادرات امریکا به خارج از کشور شد. اوباما در اين باره گفته است که به عنوان بخشی از وظایف این سمت، از لاک خواست به تلاش برای پیشرفت در زمینه ارتباط دو جانبه ایالات متحده - چین ادامه دهد. به گفته اوباما، در دو سال گذشته، لاک ناظر افزایش صادرات امریکا - به خصوص صادرات به چین - بوده است؛ کشوری که ایالات متحده اخیراً قراردادهای تجاری مهمى را با آن امضا کرده که باعث حمایت از 235.000 شغل در ایالات متحده می شود.

لاک همچنین مقام پیشرو رئیس جمهوری برای اجرای طرح ابتکاری صادرات ملی وی بوده است. اين طرح به این منظور طراحی شده که ایالات متحده را از نظر تجارت در سطح جهانی رقابتی تر کند و ظرف مدت پنج سال، میزان صادرات کالا و خدمات ایالات متحده را به دو برابر افزايش دهد. در سال 2010، ایالات متحده صادرات خود به چین را تا میزان 34 درصد افزایش داد. با اين اوصاف روشن است که هدف اوباما از فرستادن لاک به ماموريت پکن، جز دست يافتن قطعى به اين اهداف نمى تواند باشد.

گرى لاک در مراسم اعلام انتصاب به عنوان سفير جديد ايالات متحده در چين گفت: پدرم هرگز تصور نمی کرد که یکی از فرزندانش هرگز بتواند به عنوان وزیر بازرگانی ایالات متحده آمریکا خدمت کند. و جناب رئیس جمهور، روزی که شما ریاست جلسۀ مراسم سوگند من را به عهده داشتید، او سرشار از غرور بود.

لاک گفت، پدرش که رزمنده نبرد در جنگ جهانی دوم بود و در اروپا خدمت می کرد، در ماه ژانویه فوت کرده است. و این یکی از پرافتخارترین لحظه های زندگی اش بود اگر زنده مى ماند و مى ديد که پسرش به عنوان سفیر ایالات متحده در وطن اجدادی اش برگزیده شده است.

لاک که دانش آموخته دانشگاه هاى ییل و بوستون با دکترای حقوق است، در بخش ديگرى از صحبت هايش گفت: من به زادگاه پدربزرگم، پدرم، مادرم، و خانواده مادری ام باز می گردم و این کار را به عنوان حامی متعهد و پر شوری برای امریکا انجام می دهم، کشوری که من در آن به دنیا آمده و بزرگ شده ام.

متعاقب اين انتصاب، برخى مديران شرکت هاى بزرگ امريکايى خرسندى خود را از انتخاب لاک براى اين سمت بروز دادند. موهتار کانت، رئیس و مدیرکل شرکت کوکا کولا و همچنین رئیس شورای تجارت ایالات متحده - چین، اين انتخاب را به خاطر تجربه لاک در کمک به ارتقای تجارت امریکا در چین و کارآیی وی به عنوان وزیر بازرگانی مورد تحسین قرار داد.

کانت گفت: نقش رهبری لاک در تجارت و حکومت، به همراه موفقیت اخیر وی در تقویت روابط تجاری ایالات متحده - چین، باعث می شود که وی را مناسب ترین فرد برای تصدی مقام سفارت به عنوان سفیری قدرتمند و مؤثر در چین بدانيم. در طولانی مدت، این تجارت آزاد و عادلانه و گفتگوی باز است که می تواند به مؤثرترین نحو باعث ایجاد نوآوری، رشد اقتصادی و توازن دیپلماتیک شود. به همین دلیل، ما بسیار خوشنودیم که می بینیم سفیر لاک برای احراز این سمت مهم برگزیده شده است.


نظر شما :