نظاميان عربستانى براى سرکوب شيعيان وارد بحرين شدند

۲۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۰ کد : ۱۰۶۹۱ سرخط اخبار
نظاميان عربستانى براى سرکوب شيعيان وارد بحرين شدند

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه‌ى مصرى اليوم السابع،‌ در جلسه‌ى پارلمان نمايندگان الجزاير، قانون اقدامات جنايى و دستور رياست جمهورى مربوط به مشارکت ارتش در حفظ امنيت عمومى خارج از مواقع استثنايى بررسى شد.

شبکه العربيه گزارش داد: دستور لغو وضعيت فوق العاده در روزنامه رسمى کشور منتشر شد.

وضعيت فوق العاده از سال 1991 در اين کشور اجرا شده است.

از سوى ديگر نمايندگان دو حزب "جبهه‌ى ملى الجزاير" و "تجمع به خاطر فرهنگ و دموکراسى" جلسه‌ى پارلمان را به علت عدم توجه به مسائل شهرندان تحريم کردند.

پارلمان الجزاير با اکثريت آراء لايحه قانون ويژه‌ى لغو وضعيت فوق العاده را بعد از 19 سال تصويب کردند.

پارلمان همچنين لايحه‌ى مشارکت ارتش در مسئوليت‌هاى حمايت از امنيت ملى را به جز وضعيت‌هاى استثنايى تصويب کرد.

پیام خونین قذافی برای شبکه الجزیره

جنازه فیلمبردار ترور شده شبکه الجزیره در شهر بنغازی لیبی تشییع شد.
به گزارش عصر ایران به نقل از منابع خبری، "علی جابر" دیروز در حمله مسلحانه در شهر بنغازی لیبی از سوی افراد ناشناس درگذشت.
شهر بنغازی در شرق لیبی از زمان آغاز اعتراضات مردمی علیه معمر قذافی رهبر این کشور، از کنترل دولت مرکزی خارج شده است.
گروه خبری الجزیره پس از سقوط شرق لیبی به دست مخالفان، از طریق مرز زمینی مصر، وارد این منطقه شدند و به بازتاب تحولات لیبی اقدام می کردند.
حاضران در تشییع جنازه فیلمبردار الجزیره دست نوشته هایی را برای تسلیت درگذشت وی و همبستگی با شبکه الجزیره در دست داشتند.
آنها همچنین این ترور را نشانه ای از جنایت های نظام طاغوتی لیبی به رهبری معمر قذافی می دانند.
این فیلمبردار الجزیره مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت اما رسیدگی های پزشکی نتوانست وی را از مرگ نجات دهد.
دولت قذافی متهم به ترور فیلمبردار الجزیره است.
قرار است جنازه این فرد، فردا از طریق مسیر زمینی به مصر و از آنجا به قطر منتقل می شود.
وضاح خنفر مدیر کل شبکه الجزیره نیز در این باره گفت که این شبکه در برابر این جنایت ساکت نخواهد ماند و عاملان این اقدام را به صورت حقوقی و جنایی پیگیری می کند.
علی جابر متولد 1955 تابعیت قطری داشت و دارای فوق لیسانس فیلمبرداری سینما از دانشگاه قاهره بود. وی پیش از فعالیت در الجزیره، مدیر دفتر شبکه سی ان بی سی در دوحه بود و برای بیش از 20 سال نیز مدیریت بخش فیلمبرداری در شبکه تلویزیونی دولتی قطر را برعهده داشت.
الجزیره نقش مهمی در انعکاس اعتراضات مردمی در لیبی دارد و بارها از سوی دولت قذافی مورد انتقاد و حمله قرار گرفته است.

بالاخره حکومت بحرين عقب‌نشينى کرد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه المصرى اليوم، "محمد رجب " دبير حزب ملى مصر اعلام کرد که اين حزب بعد از کناره‌گيرى مبارک از رياست‌جمهورى تصميم گرفته است که وى را از رياست اين حزب نيز برکنار کند.
اين مقام مسئول حزب تصريح کرد که حزب ملى در آوريل آينده کنفرانسى فوق‌العاده ترتيب خواهد داد تا انتخاب رئيس جديد براى آن انجام شود.
رجب در گفتگو با اين روزنامه مصرى تصريح کرد که همچنين استعفاى "محمد صفوت الشريف " دبير سابق اين حزب و "مفيد شهاب " وزير سابق مشاور در امور پارلمانى و حقوقى و "على الدين هلال " دبير اطلاع رسانى سابق حزب و همچنين "جمال مبارک " دبير سياست‌گذارى‌هاى حزب را نيز پذيرفته است.
اين مقام حزب ملى تصريح کرد که اين افراد از تمام تشکيلات حزب کنار گذاشته مى‌شوند، همچنين حزب تمام افرادى که دست داشتن آنها در فساد در دوره مبارک نيز ثابت شود را اخراج مى‌کند.
وى در همين راستا فهرستى 22 نفره را قرائت کرده که از مناصب اين حزب کنار گذاشته شده‌اند. اين افراد عبارتند از: "أحمد عز "، دبيرکل سابق حزب ملى، "حبيب العادلى "، وزير کشور سابق، "رشيد محمد رشيد "، وزير تجارت و صنعت سابق, "أنس الفقى "، وزير اطلاع رسانى سابق, "يوسف بطرس غالى "، وزير دارايى سابق, "أحمد المغربى "، وزير مسکن سابق و محمد أبو العينين.
اين فهرست همچنين افرادى نظير "محمد إبراهيم سليمان "، وزير اسبق مسکن، "سامح فهمى "، وزير نفت سابق، "أسامة الشيخ "، رئيس سابق اتحاديه راديو و تلويزيون، "أمين أباظة "، وزير کشاورزى سابق, "زهير جرانة "، وزير گردشگرى سابق و "محمد منصور "، وزير حمل و نقل سابق و همچنين تعدادى از بازرگانان و تجار مصرى را نيز شامل مى‌شود.

هزاران سرباز عربستانى در قالب نيروهاى سپر شبه‌جزيره عربى وارد بحرين شدند تا به مسئولان اين کشور در حفظ امنيت کمک کنند.

به گزارش ايسنا، براساس اخبار منتشره عادل معاوده، رئيس کميته‌ امور خارجه و امنيت ملى در پارلمان بحرين اظهار کرد: ‌نيروهاى عربستانى و نيروهاى ديگر کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج (فارس) در حمايت از نيروهاى امنيتى بحرين وارد اين کشور شده‌اند.

وى به راديو سوا گفت: نبيل الحمر، مشاور دفتر پادشاهى بحرين نيز اين مساله را تاييد کرد.

اين در حالى است که مخالفان بحرين اعلام کرده‌اند:‌ اعزام نيروهايى از کشورهاى عضو شوراى همکارى خليج (فارس) به بحرين به منزله‌ اعلام جنگ و اشغال بحرين است.

دراين راستا فراکسيون شيعه‌ الوفاق در پارلمان بحرين از ملک حمد بن عيسى آل خليفه خواست وضعيت فوق العاده در اين کشور را پايان دهد.

عبد على محمد، عضو اين فراکسيون تصريح کرد:‌ اکثر ساکنان روستاهاى بحرين شديدا نگران حمله‌ اراذل و اوباش هستند که مسئولان بحرين آنها را به خدمت گرفته‌اند و آنها را تشويق به حملات تشنج آميز مى‌کنند.

 برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی

منابع خبری دقایقی پیش از ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی تا ساعتی دیگر خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه خبری الجزیره دقایقی پیش به نقل از شورای ملی انتقالی در لیبی (انقلابیون) اعلام کرد: آمریکا، انگلیس و فرانسه وعده داده اند تا ساعاتی دیگر منطقه پرواز ممنوع را بر فراز لیبی ایجاد کنند.

بر این اساس، این مسئله در گفتگو با شورای انتقالی لیبی اعلام شده و جزئیات بیشتری از آن در دست نیست.

حزب الله: سخنان حریری بچه گانه است

نمايندگان حزب الله با محکوم کردن شعارهاى حاميان گروه 14 مارس عليه سلاح مقاومت‌، از سخنان سعد الحريرى انتقاد کردند.

به گزارش ايسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اى الشرق الاوسط، نمايندگان حزب الله در پارلمان لبنان با محکوم کردن شعارهاى طرفداران گروه 14 مارس در ششمين سالگرد تاسيس اين گروه از سخنان سعد الحريرى، نخست وزير سابق اين کشور انتقاد کرده و آن را "بچگانه" خواندند.

منابع وابسته به حزب الله در گفت‌وگو با الشرق الاوسط با بيان اينکه الحريرى در سخنرانى‌اش اصلا موفق نبود، اظهار کردند:‌ سخنان وى در حد و اندازه‌ى سخنان يک نخست وزير نبود. الحريرى با اين سخنان کرامت طرفداران را رعايت نکرد و همه آنچه که رفيق الحريرى، نخست وزير اسبق اين کشور بنا نهاد، ويران ساخت.

اين منابع در مورد شعارهاى طرفداران گروه‌ 14 مارس عليه سلاح مقاومت تصريح کردند:‌ اين شعارها تنها به منافع اسرائيل خدمت مى‌کند و هدف از آن ايجاد فتنه در ميان فرزندان لبنان است.

نواف الموسوى، نماينده حزب الله در پارلمان لبنان درباره شعارهاى طرفداران 14 مارس اظهار کرد:‌ گروه 14 مارس در حمله خود عليه حزب الله به دنبال تحقق شعارهاى خود نيست چرا که به خوبى مى‌داند، ناتوانتر از آن است که آنها را محقق سازد.

الموسوى تصريح کرد:‌ شکاف ميان لبنانى‌ها شکاف دو جانبه، طائفى و يا مذهبى آن طور که برخى‌ها مى‌خواهند نشان دهند،‌ نيست‌ بلکه يک شکاف سياسى است. جنگ کنونى لبنان، جنگ ميان کسانى است که خواهان استقلال لبنان هستند و کسانى که مى‌خواهند جفرى فلتمن،‌ معاون وزير امور خارجه آمريکا در امور خاورميانه قدرت را در لبنان در دست بگيرد.

الموسوى افزود:‌ اين جنگ ميان کسانى است که خواهان يک لبنان قدرتمند و بازدارنده در برابر تجاوز دشمن صهيونيستى هستند و آنهايى که مى‌خواهند توافقنامه 17 مه ديگرى با اين رژيم امضا کنند. جنگ ميان کسانى است که مى خواهند ثروت‌هاى لبنان از آن شهروندان اين کشور باشد و آنهايى که مى خواهند حکومت را به يک مزرعه و شرکت خصوصى تبديل کنند.

محمد فنيش، وزير توسعه ادارى حزب‌الله در دولت منحل شده سعد الحريرى نيز اظهار کرد:‌ اينکه برخى‌ها با نظام‌هاى در حال سقوط و نابودى و رهبران اين نظام‌ها که در جنگ ژوئيه 2006 عليه مقاومت اقدام کردند، هم‌پيمان باشند و ادعا کنند که انقلاب‌هاى جهان عرب از آنها الهام ‌گرفته خنده‌دار است.

فنيش افزود:‌ امروز ما در لبنان در برابر مرحله جنجالى جديدى قرار داريم چرا که برخى‌ها نمى‌خواهند باور کنند که اين تغييرات در لبنان به وجود آمده است. آنها در مرحله‌ى نامتوازن به سر مى‌برند چرا که عادت کرده‌اند حاکم و سلطان باشند اما اکنون خارج از حکومت و قدرت هستند.‌ ما از آنها خواستيم که در دولت مشارکت کنند و طرفدار دولت مشارکتى بوديم چرا که بر اين باوريم که لبنان تنها با همکارى و مشارکت همه گروه‌ها و در چارچوب معادله‌ى جديد اين کشور اداره شود.

اين وزير حزب الله اظهار کرد:‌ کسى که مى‌خواهد مخالف باشد بايد دليل ارائه کند و سياست‌هاى اشتباه دولت را نشان دهد تا اين فرصت را داشته باشد که در صورت فراهم شدن شرايط بار ديگر به قدرت برسد اما تکيه کردن به تعصب‌ها نتيجه‌اى در بر نخواهد داشت، به کسى خدمت نمى‌کند، به منافع کشور که ايجاب مى‌کند همه به قواعد بازى دموکراسى احترام بگذاريم سودى نخواهد رساند و چيزى از واقعيت‌ها را تغيير نمى‌دهد.

على فياض، نماينده حزب الله در پارلمان لبنان نيز تصريح کرد:‌ برخى‌ها در لبنان همچنان مى‌خواهند که اين کشور در بى‌ثباتى به سر ببرد و از طريق دادگاه ويژه ترور رفيق الحريرى در دست کشورهاى خارجى باشد.

وى با بيان اينکه هرچه زمان مى‌گذرد، سياسى بودن دادگاه ويژه و فعاليت آن بر اساس سياست‌گذارى‌هاى کشورهاى خارجى و شرايط داخلى و منطقه‌اى نمايانتر مى‌شود، اظهار کرد:‌ تلاش اين گروه با شکست مواجه خواهد شد. اين تلاش‌ها همانند همه تلاش‌هاى قبلى کسانى که مى‌خواستند کشور را در مسير ديگرى قرار دهند، به شکست مى‌انجامد.

از سوى ديگر، هانى قبيسى، عضو فراکسيون توسعه و آزادى که نبيه برى، رئيس پارلمان لبنان رياست آن را برعهده دارد، اظهار کرد:‌ باعث تاسف است که اين روزها بعضى‌ها سخنان عجيبى مى‌زنند و تلاش مى‌کنند لبنان را به گذشته و دوره شکست‌ها و ناکامى‌ها برگردانند.

اين عضو پارلمان لبنان افزود:‌ اپوزيسيون بايد براى اصلاحات داخلى‌، توسعه فعاليت‌هاى داخلى و سازمان‌ها و ريشه‌کن کردن فساد تلاش کند اما وجود اپوزسيونى که مخالف مقاومت باشد‌ ان هم در دوره‌اى که نظام‌هاى مزدور در حال سرنگونى و سقوط هستند، نياز به بحث و بررسى دارد.

وليد سکريه، ديگر نماينده حزب الله در پارلمان لبنان نيز پيش‌بينى کرد که اين کشور طى سال‌هاى 2011 و 2012 شاهد افزايش رويارويى‌ها باشد به حدى که تبديل به يک طوفان شود.

چاوز: مخالفان مى‌خواهند ونزوئلا را مثل لیبی ناآرام کنند


رييس جمهور ونزوئلا مخالفان سياسى اش را به تلاش براى ايجاد اختلاف در ارتش به عنوان بخشى از يک طرح گسترده تر با هدف ايجاد ناآرامى هاى شبيه کشور ليبى در ونزوئلا پس از انتخابات رياست جمهورى سال آينده متهم کرد.

به گزارش ايسنا، هوگو چاوز رييس جمهور ونزوئلا تصريح کرد که اين مناقشه به واشنگتن بهانه مى‌دهد تا رهبرى يک حمله نظامى به ونزوئلا را بر عهده بگيرد.

چاوز با اشاره به مخالفانش در ونزوئلا گفت: آنها مى خواهند در نيروهاى مسلح اختلاف ايجاد کنند، امپراطورى يانکى ها، سازمان سيا و وزارت خارجه آمريکا عامل اين اقدام هستند.

رييس جمهور ونزوئلا افزود: امپراطورى آمريکا طرحى دارد که در ليبى عمل کرده است.

چاوز اين اظهارات را در نطق تلويزيونى و راديويى هفتگى خود اعلام کرد.

اين در حالى است که رهبران مخالفان در ونزوئلا هرگونه تلاش براى سرنگونى دولت چاوز را از طريق تحريک ارتش و انجام کودتا رد کردند.

آلفردو راموس يک قانونگذار مخالف اين اتهام ها از سوى هوگو چاوز را بى پايه و اساس توصيف کرد و گفت که وى پيش از اين نيز اين اتهام هاى مشابه را شنيده است.

راموس در مصاحبه‌اى تلويزيونى گفت: چاوز احساس مى کند که احتمال شکستش در سال 2012 وجود دارد به همين دليل تلاش مى کند اتهام هاى بى پايه و اساس عليه مخالفان مطرح کند. مقامات آمريکا نيز بارها اتهام تلاش براى کودتا در ونزوئلا را رد کرده اند.

رييس جمهور ونزوئلا از رهبران آمريکا و اروپا به دليل تلاش براى حمله نظامى به ليبى انتقاد کرد.

چاوز گفت: اکنون در جهان قذافى بزرگترين هيولا معرفى شده است.

چاوز، واشنگتن و هم پيمانانش را به تلاش براى به کنترل در آوردن نفت ليبى متهم کرد.

اتحاديه عرب نيز از شوراى امنيت سازمان ملل خواسته است تا يک منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان ليبى ايجاد کند، اما به طور دقيق مشخص نيست که آيا امريکا و هم پيمانان اروپايى اش قرار است بر فراز آسمان ليبى منطقه پرواز ممنوع ايجاد کنند.

رييس جمهور ونزوئلا در ادامه هشدار داد که اگر ناتو و نيروهاى آمريکايى به ليبى حمله کنند، بهاى نفت به سرعت به 200 دلار در هر بشکه خواهد رسيد.

ناتو تاکنون هرگونه دخالت نظامى مستقيم در ليبى را رد کرده است.

تظاهرات روزنامه‌نگاران در ترکيه

صدها نفر از روزنامه‌نگاران ترکيه، روز يک‌شنبه در اعتراض به بازداشت شمارى از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران اين کشور در استانبول تظاهرات کردند.

به گزارش ايرنا، معترضين که در ميدان گالاتاسراى استانبول تجمع کرده بودند با سردادن شعارهايى عليه دولت به سوى ميدان مرکزى تکسيم اين شهر راهپيمايى کردند.

اين تظاهرات با گردهمايى 25 نهاد مطبوعاتى ترکيه تحت عنوان ائتلاف آزادى براى روزنامه‌نگاران برگزار شد. تظاهرکنندگان دولت ترکيه را به اعمال فشار نسبت به خبرنگاران و روزنامه‌نگاران منتقد دولت متهم و محکوم کردند. معترضين مدعى شدند که حدود 60 خبرنگار ترک در زندان به‌سر مى‌برد و هم اکنون حدود چهار هزار روزنامه‌نگار تحت پيگرد قانونى قرار دارند.

نيروهاى امنيتى ترکيه هفته گذشته شمارى از روزنامه‌نگاران اين کشور را به اتهام همکارى با باند کودتاگر ارگنه کن و تلاش براى سرنگونى دولت اين کشور بازداشت کردند. افزايش شمار روزنامه‌نگاران تحت پيگرد قانونى در ترکيه موجب بروز تنش بين ترکيه و غرب شده است.

پارلمان اروپا هفته گذشته در تصويب قطعنامه‌اى از کندى اصلاحات در ترکيه در چارچوب تلاش اين کشور براى پيوستن به اتحاديه اروپا انتقاد و نيز از نبود آزادى مطبوعات در ترکيه و بازداشت روزنامه‌نگاران در اين کشور ابراز نگرانى کرد.

وضعيت فوق العاده در الجزاير رسما لغو شد

پارلمان الجزاير با اکثريت آراء دستور رئيس جمهور اين کشور در زمينه‌ى لغو وضعيت فوق العاده را در غياب دو حزب مخالف اين کشور تصويب کرد.


نظر شما :