بالاخره حکومت بحرين عقب‌نشينى کرد

۲۳ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۳:۱۷ کد : ۱۰۶۷۵ سرخط اخبار
بالاخره حکومت بحرين عقب‌نشينى کرد

 

به گزارش فارس به نقل از روزنامه المصرى اليوم، "محمد رجب " دبير حزب ملى مصر اعلام کرد که اين حزب بعد از کناره‌گيرى مبارک از رياست‌جمهورى تصميم گرفته است که وى را از رياست اين حزب نيز برکنار کند.
اين مقام مسئول حزب تصريح کرد که حزب ملى در آوريل آينده کنفرانسى فوق‌العاده ترتيب خواهد داد تا انتخاب رئيس جديد براى آن انجام شود.
رجب در گفتگو با اين روزنامه مصرى تصريح کرد که همچنين استعفاى "محمد صفوت الشريف " دبير سابق اين حزب و "مفيد شهاب " وزير سابق مشاور در امور پارلمانى و حقوقى و "على الدين هلال " دبير اطلاع رسانى سابق حزب و همچنين "جمال مبارک " دبير سياست‌گذارى‌هاى حزب را نيز پذيرفته است.
اين مقام حزب ملى تصريح کرد که اين افراد از تمام تشکيلات حزب کنار گذاشته مى‌شوند، همچنين حزب تمام افرادى که دست داشتن آنها در فساد در دوره مبارک نيز ثابت شود را اخراج مى‌کند.
وى در همين راستا فهرستى 22 نفره را قرائت کرده که از مناصب اين حزب کنار گذاشته شده‌اند. اين افراد عبارتند از: "أحمد عز "، دبيرکل سابق حزب ملى، "حبيب العادلى "، وزير کشور سابق، "رشيد محمد رشيد "، وزير تجارت و صنعت سابق, "أنس الفقى "، وزير اطلاع رسانى سابق, "يوسف بطرس غالى "، وزير دارايى سابق, "أحمد المغربى "، وزير مسکن سابق و محمد أبو العينين.
اين فهرست همچنين افرادى نظير "محمد إبراهيم سليمان "، وزير اسبق مسکن، "سامح فهمى "، وزير نفت سابق، "أسامة الشيخ "، رئيس سابق اتحاديه راديو و تلويزيون، "أمين أباظة "، وزير کشاورزى سابق, "زهير جرانة "، وزير گردشگرى سابق و "محمد منصور "، وزير حمل و نقل سابق و همچنين تعدادى از بازرگانان و تجار مصرى را نيز شامل مى‌شود.


نافرمانی مدنی ، بحرین را فرا گرفت

از بامداد امروز با آغاز دور جدید حملات سرکوبگرانه رژیم بحرین علیه تظاهرکنندگان، مردم بحرین به دعوت گروه های مخالف پاسخ دادند، به صورتیکه نافرمانی مدنی گسترده این کشور را فرا گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، شمار بسیاری از مردم هم اکنون از بیمارستان "السلمانیه" به سمت میدان الشهداء (اللولوه) در منطقه السیف در مرکز شهر منامه درحال حرکت هستند.

درهمین حال، همه کارگران و کارمندان دولتی کارهای خود را ترک کرده و اعتصاب عمومی اعلام کرده اند.
دانشجویان و دانش آموزان بحرینی هم با ترک کلاسهای خود به صف تظاهرکنندگان پیوسته اند.

مخالفان از مردم خواسته اند تا مدارس، دانشگاهها و محل کار خود را ترک کرده و همه فروشگاهها و نهادها و شرکت ها را در اعتراض به سرکوبگری رژیم بحرین تعطیل کنند.

همزمان با این نافرمانی مدنی، تظاهرات گسترده مردمی از میدان شهداء به سمت بندر اقتصادی منامه آغاز شده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای سرکوبگر رژیم بحرین از میدان اللؤلؤه تا حد زیادی فاصله گرفته اند اما درگیری ها به شدت ادامه دارد.

درپی حمله صبح امروز نیروهای امنیتی و مزدوران رژیم بحرین به تحصن‌کنندگان دربندر اقتصادی منامه، هزاران نفر از مردم برای یاری رساندن به تحصن‌کنندگان به سمت این بندر حرکت کردند. همزمان دهها هزار نفر با تجمع در میدان "اللؤلؤه " در مرکز شهر منامه اقدامات سرکوبگرانه رژیم حاکم علیه تظاهرکنندگان را محکوم کردند.

منابع خبری پیش از این از حمله نیروهای امنیتی رژیم بحرین به تحصن‌کنندگان نزدیک بندر منامه و تیراندازی به آنها خبر دادند.

بیمارستان "السلمانیه " شهر منامه نیز امروز با اعلام پذیرش تعدادی از مجروحان، از مردم خواسته است برای اهدای خون به این بیمارستان مراجعه کنند.

پارلمان عراق به دنبال استيضاح طالبانى

در پى اظهارات طالبانى مبنى بر اينکه "کرکوک قدس کردستان" است، تعدادى از نمايندگان پارلمان عراق به جمع‌آورى امضا جهت استيضاح وى اقدام کردند.

به گزارش ايسنا، وحده الجميلى، نماينده پارلمان عراق و عضو ائتلاف العراقيه در گفتگو با خبرگزارى اصوات العراق اعلام کرد که تعدادى از نمايندگان پارلمان اقدام به جمع آورى امضاى نمايندگان کرده‌اند تا جلال طالبانى رئيس جمهور اين کشور را به دليل آنکه استان کرکوک را قدس کردستان عراق ناميده بود، استيضاح کنند.

الجميلى با بيان اينکه نمايندگان مى‌خواهند طالبانى را به دليل اظهارات غير مسئولانه‌ استيضاح کنند اظهار کرد، اظهارات طالبانى مبنى بر اينکه عرب‌ها کرکوک را اشغال کرده‌اند و اينکه اين استان قدس منطقه کردستان عراق است اصلا قابل قبول نيست. وى با اين اظهارات مى‌خواست خشم مردم منطقه کردستان عراق را فرونشاند اما همه مردم عراق را خشمگين کرد.

عضو پارلمان عراق افزود: تنها چيزى که کرد‌ها را با هم متحد مى‌کند سخن گفتن در مورد کرکوک است، به همين خاطر طالبانى به اين مساله پرداخت.

طالبانى در مراسم بزرگداشت سالگرد قيام مردم سليمانيه عليه نظام سابق بعث عراق در جمع هزاران تن از طرفداران خود استان کرکوک را قدس کردستان عراق ناميده بود و از کردهاى اين استان خواسته بود که با ترکمن‌ها يک ائتلاف استراتژيک تشکيل دهند تا اين شهر را از دست آنچه که تروريست و اشغالگران جديد خواند، آزاد سازند.

از سوى ديگر کميته شفاف سازى پارلمان عراق اعلام کرد که 20 هزار تن از کارمندان دولت داراى مدرک تحصيلى تقلبى هستند.

يک منبع مسئول کميته شفاف سازى اعلام کرد که اين کميته اقدامات شديدى عليه دارندگان مدرک تقلبى اعمال خواهد کرد و از تمامى وزارتخانه‌ها و هيات‌ها خواسته که مدارک تحصيلى تمامى کارمندان خود را در اختيار اين کميته قرار دهند و مدارک نمايندگان پارلمان، وزيران و مسئولان بلندپايه نيز مورد بررسى قرار خواهند گرفت.

از سوى ديگر يکى از مسئولان دفتر نورى المالکى، نخست وزير عراق و فرمانده کل نيروهاى مسلح اين کشور اعلام کرد که اين دفتر حکم بازداشت علاء الطائيى، مدير روابط عمومى وزارت کشور را به اتهام جعلى بودن مدرک تحصيلى‌اش و مسائل مشکوک ديگرى، صادر کرده است.

مجموع بدهی خارجی ایران اعلام شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جدیدترین گزارش خود، کل بدهی‌های خارجی ایران را 20 میلیارد و 736 میلیون دلار اعلام کرد که نسبت به پایان سال 88 با کاهش همراه بوده است.

به گزارش مهر، براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین بانکی در سه ماهه نخست امسال بیش از 1021 تومان اعلام شده است در حالی که  مجموع بدهی‌های خارجی ایران در پایان سال 88 معادل 21.5 میلیارد دلار بوده است.
 
همچنین در همین مدت تراز حساب جاری 6.1 میلیارد دلار، تراز بازرگانی 9 میلیارد دلار، صادرات کالا 25.2 میلیارد دلار و واردات 16.2 میلیارد دلار گزارش است.
 
در گزارش بانک مرکزی، درآمدهای دولت در سه ماهه نخست امسال بیش از 5844 میلیارد تومان اعلام شده است.

همچنین کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای در این مدت 741 میلیارد تومان بوده است.

جايزه 60 ميليون دلارى براى سر قذافى!

فارس: يکى از مقامات‌ سابق ليبى براى تحويل زنده يا مرده معمر القذافى ديکتاتور ليبى 60 ميليون دلار جايزه تعيين کرده است.
به گزارش روزنامه الجزايرى النهار الجديد، "عبدالمنعم الهونى " سفير سابق ليبى در اتحاديه عرب اعلام کرد که براى جلوگيرى از ادامه خونريزى‌ها در ليبى به هر کسى که زنده يا مرده معمر القذافى را تحويل دهد، 60ميليون دلار جايزه خواهد داد.
وى که بعد از آغاز انقلاب ليبى، با اعلام استعفاى خود به عنوان نماينده دولت انتقالى ليبى به رهبرى مخالفان قذافى در اين اتحاديه منصوب شده است، گفت: 60 ميليون دلار زياد است اما از تلاش براى ممانعت از خونريزى و کشتار شهروندان در اين کشور بيشتر نيست.
الهونى ديروز نيز در گفت‌وگو با الشرق الاوسط تلاش براى پيدا کردن راهکارى براى نجات ملت ليبى از چنگال قذافى را مهم‌ترين مسئله امروز دانست و گفت که وى همچنان به کشتار مردم و از بين بردن ثروت‌هاى ملى کشور ادامه مى‌دهد.

چين: با هرگونه دخالت خارجى در خاورميانه مخالفيم


معاون وزير خارجه چين در سفر به منطقه گفت که بايد اجازه داد کشورهاى خاورميانه خود مشکلاتشان را بدون دخالت‌هاى خارجى حل و فصل کنند.

به گزارش ايسنا، در حالى که چين از قطعنامه سازمان ملل در اعمال ممنوعيت براى انتقال سلاح به ليبى و ديگر تحريم ها عليه اين کشور حمايت کرده است، تاکنون نسبت به ايده ايجاد يک منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبى واکنش سردى داشته است.

به گزارش خبرگزازى رويترز، کشورهاى عربى از سازمان ملل خواسته اند تا يک منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان ليبى ايجاد شود.

در همين حال چين حل و فصل مناقشه در ليبى را از طريق مذاکره خواستار شد.

پکن همچنين خواستار احترام به استقلال و تماميت ارضى ليبى شد و اعلام کرد که به ديدگاه ديگر کشورهاى عربى در مورد اين موضوع گوش فرا مى دهد.

ژاى جون، معاون وزير خارجه چين طى سفرش به منطقه گفت: ثبات در خاورميانه براى امنيت و صلح جهان امرى مفيد و سرنوشت ساز است. بايد اجازه داد کشورهاى خاورميانه خود مشکلاتشان را حل و فصل کنند؛ نبايد اجازه داد دخالت‌هاى خارجى صورت بگيرد.

معاون وزير خارجه چين خاطرنشان کرد: چين تمايل دارد با جامعه جهانى براى حفظ صلح و امنيت در خاورميانه همکارى کند و ايفاى نقش سازنده‌اش را براى پايان دادن به ناآرامى‌ها در منطقه ادامه دهد.

معاون وزير خارجه چين از 6تا 12 مارس(15 تا 21 اسفند) به کشورهاى الجزاير، تونس، مصر و عربستان سفر کرد و با مقامات اين کشورها ديدار و گفتگو کرد.

گيتس: ايران در پشت پرده ناآرامى‌هاى منطقه نيست

وزير دفاع آمريکا روز گذشته پس از ديدار با وليعهد بحرين در سخنانى اعتراف کرد که هيچ شواهدى وجود ندارد که نشان دهد ايران در پشت ناآرامى‌هاى بحرين و ديگر کشورهاى منطقه قرار دارد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "رابرت گيتس " وزير دفاع آمريکا روز گذشته پس از گفت‌وگو با وليعهد بحرين تصريح کرد که اميدوار است که دولت اين کشور بتواند هرچه سريعتر اصلاحاتى را در دولت اعمال کند.
وى ضمن اعتراف به عدم دخالت ايران در ناآرامى‌هاى بحرين و ديگر کشورهاى منطقه گفت: هيچ نشانى مبنى بر آنکه نشان دهد ايران در پشت پرده ناآرامى‌هاى بحرين يا هر کشور ديگر منطقه بوده است، وجود ندارد اما تهران مى‌تواند در ميان تنش‌هاى به وجود آمده، در سياست‌هاى بحرين داخل شود و مداخله کند.
وزير دفاع آمريکا به خبرنگاران در منامه اعلام کرد: ما اعلام مى‌کنيم که ما هيچ گونه شواهدى در دست نداريم که نشان دهد ايران هر نوع از انقلاب‌ها يا تظاهرات سراسر منطقه را آغاز کرده است.
بحرين که اکثريت جمعيت آن را شيعيان تشکيل مى‌دهند به مدت چندين هفته است که شاهد اعتراضات گسترده مردمى بوده است و معترضين خواستار تغييرات اساسى و اصلاحات در دولت اين کشور هستند.
آمريکا از شروع ناآرامى‌هاى منطقه، اعزام ديپلمات‌هاى عاليرتيه خود به کشورهاى درگير در تنش‌ها را آغاز کرد و تمامى تلاش خود را براى در دست گرفتن اوضاع در اين کشورها به کار گرفته است تا مبادا منافع خود را که در کشورهاى منطقه به شدت در خطر است، از دست بدهد. رابرت گيتس نيز در همين راستا عصر روز جمعه گذشته وارد بحرين شد تا با مقامات اين کشور در خصوص اوضاع بحرين گفت‌وگو کند و اوضاع را در کنترل خود گيرد اما با اين حال آمريکا در تلاش است تا القا کند که ايران قصد مداخله در مسائل خاورميانه را دارد.
گيتس، اصلاحات اعمال شده در دولت بحرين را ناچيز دانست و تأکيد کرد که بايد اصلاحات اساسى و گسترده‌اى در اين کشور اعمال شود.
آمريکا در بحرين چندين پايگاه نظامى دارد و بيم آن دارد که مبادا بواسطه تحولات اخير در خاورميانه که به کشور بحرين نيز گسترش يافته است اين‌ پايگاه‌ها در اين منطقه نيز به خطر بيفتند، از اين رو بر آن است تا به هر طريق ممکن از منافع خود محافظت کند.

بيانيه نشست اتحاديه عرب درباره لیبی

اتحاديه عرب از شوراى امنيت خواست مجوز ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز ليبى را صادر کند.
به گزارش ايسنا، به نقل از سايت شبکه الجزيره، وزيران خارجه اتحاديه عرب در نشست فوق‌العاده خود در قاهره که بدون حضور نماينده ليبى برگزار شد، از شوراى امنيت خواستند به مسئوليت‌هاى خود در قبال اوضاع ليبى عمل کند و تصميم‌هاى تضمين کننده‌اى را براى ايجاد منطقه پرواز ممنوع در خصوص پرواز هواپيماهاى نظامى ليبى به طور فورى اتخاذ کند.
وزيران خارجه کشورهاى عربى هم چنين خواستار ايجاد مناطق امن در اماکنى که در معرض بمباران قرار دارند، شدند؛ نظير اقدامات پيشگيرانه که اجازه امداد رسانى و حمايت بيشتر از مردم ليبى و افراد خارجى مقيم ليبى را بدهد و در عين حال حاکميت و امنيت منطقه‌اى کشورهاى همجوار ليبى حفظ شود.
شوراى اتحاديه عرب جنايت‌ها و کشتارهاى مسئولان ليبى را محکوم و اعلام کرد که دولت ليبى مشروعيت خود را از دست داده است.
وزيران خارجه کشورهاى عربى همچنين بر همکارى و ارتباط با شوراى ملى انتقالى که از سوى انقلابيون ليبى تاسيس شده، تاکيد کرده و بر حمايت فورى و مداوم از ملت ليبى و ارائه حمايت‌هاى لازم به آنها در برابر جنايت‌هاى خطرناک مسئولان ليبى تاکيد کردند.
در بيانيه‌ پايانى وزيران امور خارجه عنوان شده است که کشورهاى عضو اين اتحاديه، سازمان‌هاى جامعه مدنى عربى و بين‌المللى بايد به فورا براى ملت ليبى کمک فورى ارسال کنند.
وزيران خارجه عرب هم چنين تصميم گرفتند که با سازمان ملل، اتحاديه آفريقا، سازمان کنفرانس اسلامى و اتحاديه اروپا هماهنگى لازم را در قبال ليبى داشته باشند.
شوراى اتحاديه عرب بار ديگر بر تعهد خود نسبت به حفظ تماميت ارضى ليبى، صلح داخلى، تضمين امنيت شهروندان ليبى، وحدت ملى، استقلال و حاکميت اين کشور تاکيد و مخالفت خود را با هر گونه دخالت خارجى در ليبى اعلام کرد.
اين شورا عنوان داشت که عدم اتخاذ تدابير لازم براى پايان دادن به بحران کنونى ليبى موجب دخالت خارجى در امور داخلى ليبى مى‌شود.
شوراى وزيران خارجه عرب هم چنين نسبت به مساله امام موسى صدر و همراهانش پرداخته و بر لزوم تلاش براى آزاد سازى آنها و تامين امنيت آنها و اطلاع از سرنوشت آنها تاکيد کرد.
در حالى که وزيران امور خارجه عضو اتحاديه عرب در قاهره نشست داشتند هزاران ليبيايى، يمنى و اقليت‌هاى عربى ديگر مقابل مقر اتحاديه عرب تحصن کرده و خواستار اصلاحات در ليبى و يمن شدند.
تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهايى از عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب خواستند در خصوص ملت ليبى تصميم جدى بگيرد.
تظاهرکنندگان از موضع‌گيرى کنونى کشورهاى عربى در قبال بحران‌هاى يمن و ليبى انتقاد کردند. آنها پلاکارهايى در دست داشتند که بر روى آنها نوشته شده بود "اعراب بهتر از قبل مى‌توانند به يارى برادرانشان در ليبى و يمن بپردازند."
در نشست وزيران خارجه 11 کشور عربى از جمله اردن، امارات، الجزاير، عربستان، سودان، عمان، فلسطين، قطر، کويت، مصر و يمن، حضور داشتند اما بقيه کشورهاى عضو در اتحاديه در سطح پايين‌ترى حضور داشتند.
در اين نشست بنا بر تصميم اتحاديه عرب در دوم مارس جارى مبنى بر به حالت تعليق در آوردن مشارکت ليبى در نشست‌هاى اين شورا نماينده ليبى حضور نداشت.

انتقاد شديد اردوغان از اتحاديه اروپا

نخست وزير ترکيه ضمن انتقاد از گزارش اتحاديه اروپا در خصوص اين کشور گفت که اين گزارش از سوى افراد ناآشنا به مسائل ترکيه نوشته شده است.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران(ايسنا)، رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه گفت: اين گزارش کاملا نادرست و نسنجيده است.

به گزارش خبرگزارى آلمان، اردوغان در يک کنفرانس خبرى گفت:‌ فکر نمى‌کنم که نويسندگان اين گزارش هم افرادى معقول و آشنا به مسائل ترکيه بوده باشند.

وى افزود که اين گزارش به سفارش مخالفان دولت ترکيه که خبرى از اين کشور ندارند، نوشته شده است.

پارلمان اروپا در گزارشى که منتشر کرد از نبود اصلاحات در ترکيه و محدوديت رسانه‌ها در اين کشور انتقاد کرد.

در اين گزارش آمده است که ترکيه از يک دموکراسى کثرت گرا بى بهره است.

مذاکرات عضويت ترکيه در اتحاديه‌ى اروپا که از شش سال گذشته شروع شده تاکنون با کندى حرکت کرده است.

برخى کشورهاى عضو اتحاديه‌ى اروپا به شدت مخالف پذيرش و عضويت يک کشور اسلامى در اتحاديه‌ى اروپا هستند.

در حالى که هر روز عرصه بر رژيم آل خليفه تنگ‌تر مى‌شود ولى عهد اين کشور در موضع‌گيرى ديرهنگام گفت که به همه‌پرسى که به توافقى درباره گفت‌وگوى ملى منتهى شود اعتراضى ندارد.

به گزارش فارس،‌ خبرگزارى رويترز خبر داد که ولى‌عهد بحرين اعلام کرده است که هيچگونه اعتراضى به همه پرسى درباره هرگونه توافقى که به گفت‌وگوى ملى منتهى شود، ندارد.

اين در حالى است که با توجه به شرايط پيش آمده و کشتارها و حملات روزهاى گذشته، معترضان معتقدند که هيچ گونه مذاکره اى با رژيم حاکم در کار نخواهد بود و شعار "سرنگونى رژيم " در روزهاى آينده شعار اصلى مردم خواهد بود.

از سوى ديگر گروه‌هاى معارض بحرينى اعتقاد دارند که رژيم بحرين ثابت کرد که براى گفتگو تلاش نمى کند و طرح گفتگو چيزى فراتر از وقت کشى از سوى مقامات نيست و پاسخ به منشور گفتگو که مخالفان به دولت ارايه کرده اند امروز با تيراندازى به سوى شهروندان و تحصن کنندگان داده شد.

مبارک از رياست حزب ملى مصر کنار گذاشته شد

حسنى مبارک بعد از سقوط از قدرت در مصر از رياست حزب سابق حاکم در اين کشور نيز کنار گذاشته شد.


نظر شما :