پادشاه مغرب نسخه اصلاحات پیچید

۲۰ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۰۶۵۱ اخبار اصلی
محمد ششم براى گسترش دموکراسى در مغرب اصلاحات گسترده‌ قانون اساسى اعلام کرد.

پادشاه مراکش براى گسترش دموکراسى در اين کشور اصلاحات گسترده‌ى قانون اساسى اعلام کرد.

به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتى المحيط، محمد ششم، پادشاه مراکش طى سخنانى که از تلويزيون رسمى اين کشور پخش شد، اعلام کرد: براى گسترش دموکراسى در مراکش تصميم گرفتيم که قانون اساسى را به‌طور کامل بازنگرى کنيم.

محمد ششم افزود: کميته‌اى جهت اصلاح قانون اساسى تشکيل داده و رياست آن را به عبداللطيف المنونى، استاد حقوق واگذار کرده‌ام و انتظار دارم که اين کميته نتيجه‌ى بررسى‌هاى خود را در ماه ژوييه اعلام کند.

پادشاه مراکش با اشاره به اصلاحات قانون اساسى اظهار کرد: اين اصلاحات بر هفت نکته‌ى اساسى متمرکز خواهد شد که شامل تعدد‌گرايى هويت يکپارچه مراکشى، تحکيم نقش دولت حقوق و سازمان‌ها، گسترش آزادى‌هاى فردى و گروهى، تحکيم مساله‌ى حقوق بشر، ضمانت مستقل‌بودن دادگاه‌ها، تاکيد بر اصل جدايى قوه مقننه و قوه مجريه و برگزارى انتخابات سالم و آزاد براى تشکيل پارلمان دموکراسى به عنوان يک موسسه‌ى قانون‌گذارى و نظارتى است.

محمد ششم همچنين خواستار مشورت با احزاب، اتحاديه‌ها، سازمان‌هاى جوانان، جمعيت‌هاى جامعه‌ى مدنى و فعالان فرهنگى و علمى کارآمد جهت بازنگرى قانون اساسى شد.

پادشاه مراکش بر ضرورت افزايش اختيارات نخست‌وزير تاکيد کرد و افزود: نخست‌وزير بايد به عنوان مسوول قوه مجريه اختيارات گسترده‌اى داشته باشد و مسووليت کامل دولت و ادارات کشور و هم‌چنين رهبرى و اجراى برنامه‌هاى دولتى را برعهده بگيرد.


نظر شما :