طرح‌هاى نبيل العربى براى بازسازى ديپلماسى مصر

۱۹ اسفند ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۰۶۴۳ اخبار اصلی
: دکتر نبيل العربى از چهره‌هاى بسيار قابل احترام در داخل و خارج مصر محسوب مى‌شود که از خبرگى ديپلماتيک و حقوقى بسيارى برخوردار است که البته تجربه اين خبرگى را از طريق مناصب متعددى که در وزارت امور خارجه يا سازمان ملل داشته، به دست آورده است.

ديپلماسى ايرانى: دکتر نبيل العربى از چهره‌هاى بسيار قابل احترام در داخل و خارج مصر محسوب مى‌شود که از خبرگى ديپلماتيک و حقوقى بسيارى برخوردار است که البته تجربه اين خبرگى را از طريق مناصب متعددى که در وزارت امور خارجه يا سازمان ملل داشته، به دست آورده است. همين مسئله باعث شد تا جوانان 25 ژانويه نام او را با قدرت بر زبان بياورند و او را براى پست‌هاى متعدد مطرح کنند.

حالا که به پاسخ جوانان 25 فوريه پاسخ داده شده و نبيل العربى براى رياست اداره ديپلماتيک مصر انتخاب شده، وظيفه سنگين و سختى براى احياى جايگاه سياسى مصر چه در بعد منطقه‌اى و چه در بعد بين‌المللى بر عهده دارد. چرا که وزارت امور خارجه‌اى که تحويل گرفته در گذشته در سياستى مغاير با آنچه او اعتقاد دارد، اداره مى‌شد. مى‌توان گفت که او ويرانه‌اى را از احمد ابوالغيط تحويل گرفته است. در دوره قبلى که وزارت امور خارجه مصر زير نظر منويات و سياست‌هاى حسنى مبارک، رئيس جمهورى سابق اين کشور اداره مى‌شد، دستگاه سياست خارجى مصر به خصوص در سال‌هاى اخير به هيچ وجه فعال نبود و از اين که بسيارى از مشکلات عربى را بررسى کرده و به کمک افراد متخصص در امور ديپلماتيک با بررسى علمى تحولات تصميمى ويژه و صحيح اتخاذ کند، عاجز بود.

العربى خود در انتقادهاى متعدد خود نسبت به دستگاه ديپلماسى سابق مصر مى‌گفت که واکنش وزارت امور خارجه نسبت به بسيارى از حوادث و تصميم‌ها بر اساس اصول فردى و بدون مطالعه مطلوب حوادث اتخاذ مى‌شده و بسيارى از مواضع را ارتجاعى و مخالف با قواعد سياسى و قوانين بين‌المللى مى‌دانست.

العربى زمان محدودى را براى احياى سياست خارجى جديد مصر در نظر گرفته، به خصوص پس از انقلاب 25 ژانويه که جايگاه بين‌المللى مصر ارتقا يافت. وى تلاش دارد در کوتاه‌ترين زمان ممکن کوتاهى‌هاى دولت قبلى را جبران کرده، نقش بين‌المللى مصر را ارتقا داده و نقشى فعال در حوادث بين‌المللى براى آن ترسيم کند.

خود در اين باره گفته، اولين کارى که خواهد کرد، اين است که در تمامى سياست‌هاى خارجى گذشته مصر تجديد نظر مى‌کند با اين هدف که تمامى معاهداتى که مصر با کشورهاى ديگر امضا کرده را بر اساس احترام متقابل بنا کند و همگى آنها را مسالمت‌آميز با واقعيت‌ها تطبيق دهد به گونه‌اى که در حقوق کسى اجحاف نشود.

العربى به اين حقيقت استناد مى‌کند که نتايج انقلاب مصر باعث شد تا کشور مصر از داخل بازسازى شود از اين رو بايد مصرى بنا شود که به قوانين بين‌المللى احترام مى‌گذارد و معاهدات بين‌المللى مختلف را به رسميت مى‌شناسد، اين دو عامل بايد در سياست خارجى مصر انعکاس مستقيم يابد و باعث شود تا مصر به جايگاه حقيقى منطقه‌اى‌اش باز ‌گردد.

به اعتقاد العربى انقلاب سفيد بزرگ مصر که آن را جوانان 25 ژانويه رقم زدند و در نهايت در آن همه اطياف مصر شرکت کردند، لحظه‌اى تاريخى در مصر است و باعث شد تا شعله‌اى روشن شود تا چراغ راه همه ملت‌هاى جهان شود. انقلاب مصر درس‌هاى متعدد و مهمى به دنبال داشت که توجه به آن بسيار لازم است و تحليلگران بايد براى سال‌هاى طولانى درباره آن تحقيق و پژوهش کنند.

وزير امور خارجه جديد مصر خواستار تشکيل شوراى دائمى امنيت ملى شده تا بر تمامى تصميم‌هايى که مرتبط با سياست خارجى کشور هستند، نظارت کند و مى‌گويد اين نظارت فقط مختص به وزارت امور خارجه نخواهد بود بلکه ديگر مسائلى را که به نوعى به سياست خارجى و مسائل بين‌المللى مرتبط است را نيز شامل مى‌شود. او مى‌گويد بيشتر کشورهاى مترقى و پيشرفته دنياى معاصر سال‌ها است که مجلس امنيت ملى را تاسيس کرده‌اند و مصر از بسيارى از آنها عقب افتاده و بايد مصر هر چه سريع‌تر براى تاسيس چنين شورايى اقدام کند.

العربى مى‌گويد مصر اکنون در قرن بيست و يکم به سر مى‌برد از اين رو لازم است که به بسيارى از قوانين بين‌المللى احترام بگذارد و خود را نسبت به بسيارى از کميته‌هاى وابسته به مجامع بين‌المللى مثل دادگاه بين‌المللى لاهه متعهد بداند. مصر از سال 1957 قانونى الزام‌آور را درباره کانال سوئز بر اساس توافق‌نامه قسطنطنيه در سال 1888 ايجاد کرد و کليات دادگاه بين‌المللى جنايى ICC را نيز پذيرفت از اين رو بايد به عضويت تمامى مجامع حقوق بشر از جمله پروتکل ژنو نيز در آيد. در گذشته عضويت مصر در معاهده حقوق بشر ژنو با وتوى حسنى مبارک، رئيس جمهورى سابق مصر رد شده بود.

منبع: محيط


نظر شما :