لطفا فاجعه به پا نکنيد

۱۷ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۰۲۳۳ اخبار اصلی
اين سردرگمى را به وضوح در گفته‌هاى سران امريکايى به خوبى مى‌بينيم. فرانک ويسنر، فرستاده ويژه اوباما به مصر شب گذشته در نشست امنيتى مونيخ در حالى سخن از لزوم تداوم حمايت از مبارک سر داد که همه نسبت به اظهاراتش واکنش نشان داده و آن را نشانه‌ توطئه‌اى مخفى عليه ملت مصر دانستند.
لطفا فاجعه به پا نکنيد

ديپلماسى ايرانى: تحولات مصر به مراحل حساس خود رسيده است. از يک سو عمر سليمان، معاون رئيس جمهورى مصر بيم آن مى‌رود که انقلاب مردمى اين کشور را مصادره کرده و آن را از انقلاب به "تغيير" منحرف کند و از سوى ديگر سر در گمى امريکا در تحولات اخير اين نگرانى را به وجود آورده است که مصر به راهى کشيده شود که هيچ کس نتواند نتيجه‌اى براى آن متصور شود.

بسيارى از تحليلگران و ناظران مسائل مصر بر اين باورند که ايالات متحده با دخالت‌هاى سرگيجه‌آورش بيش از آن که کمک به تحقق خواسته‌هاى مردمى مصر کند (آن طور که خود دائما شعار داده و خود را حامى دموکراسى کشورهاى منطقه دانسته) بيشتر باعث پيچيدگى اوضاع شده و حتى خونريزى‌هاى اخير دولت مصر را نيز به گردن آن مى‌اندازند.

اين سردرگمى را به وضوح در گفته‌هاى سران امريکايى به خوبى مى‌بينيم. فرانک ويسنر، فرستاده ويژه اوباما به مصر شب گذشته در نشست امنيتى مونيخ در حالى سخن از لزوم تداوم حمايت از مبارک سر داد که همه نسبت به اظهاراتش واکنش نشان داده و آن را نشانه‌ توطئه‌اى مخفى عليه ملت مصر دانستند. ويسنر گفت: «لازم است که براى انجام اصلاحات در قانون اساسى حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر در قدرت باقى بماند. اصلاحاتى که از همين الآن آغاز شده است.»

ويسنر تاکيد کرد، حسنى مبارک دوست قديمى امريکاست که بايد به هر قيمتى شده واشنگتن آن را حفظ کند.

ويسنر همچنين گفت: «بقاى مبارک در قدرت امرى حياتى است. اين فرصتى است که هر کس که به جاى مبارک بيايد از آن استفاده خواهد کرد. وى 60 سال از عمرش را براى خدمت به کشورش صرف کرد. از اين رو اين فرصتى طلايى براى اوست که تعيين کند چه راهى را براى ادامه حيات سياسى کشورش در نظر مى‌گيرد.»

اظهارات عجيب ويسنر آن چنان واکنش منفى در ميان افکار عمومى داشت که حتى صداى باراک اوباما را نيز در آورد. فيليپ کراولى، سخنگوى کاخ سفيد در اين باره گفت: «آنچه ويسنر گفته اظهار نظر شخصى‌اش است و هيچ ارتباطى با مواضع رسمى ايالات متحده ندارد. او در اين زمينه هيچ هماهنگى‌اى با کاخ سفيد نداشته است.»

کاخ سفيد همچنين استعفاى جمال مبارک از عضويت در حزب ملى مصر، حزب حاکم در اين کشور را حرکتى ايجابى و مثبت دانست.

در همين رابطه کاخ سفيد روز شنبه تلفنى براى چندمين بار طى يک هفته گذشته با رهبران کشورهاى آلمان، بريتانيا و امارات متحده عربى تماس گرفت و درباره آخرين وضعيت جارى در مصر با آنها به گفت‌وگو نشست.

اوباما در اين تماس‌ها تاکيد کرد، قدرت بايد به صورت مسالمت‌آميز انتقال يابد و حکومت نيز بايد خواسته‌هاى ملت مصر را اجابت کرده و گفت‌وگو‌ با مخالفان را ادامه دهد.

وى در ديدار با استفان هارپر، نخست‌وزير کانادا که در واشنگتن به سر مى‌برد، گفت: «ملت مصر خود آينده خود را تعيين مى‌کند. من با حسنى مبارک شخصا دو بار تماس گرفتم و به او يادآور شدم که ايالات متحده آينده مصر را ترسيم نمى‌کند.»

رئيس جمهورى امريکا همچنين گفت: «معتقدم که حسنى مبارک على رغم اين که به کشورش اهميت بسيارى مى‌دهد و چهره‌اى ملى محسوب مى‌شود اما لازم است که صداى معترضان را نيز بشنود و قدرت را به صورت کاملا مسالمت‌آميز و روان منتقل کند. کشور ديگر نمى‌تواند به دوران ماليخوليايى خود باز گردد. تظاهر به اصلاح به جاى اصلاح حقيقى ديگر تاثير ندارد.»

هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا نيز در نشست مونيخ گفت: «ايالات متحده از اصلاحات منظم و مسلسل تا زمان برگزارى انتخابات دموکراتيک در کشور که بتواند بحران موجود را حل و فصل کند، حمايت مى‌کند.»

وى درباره تلاش‌هاى عمر سليمان، معاون رئيس جمهورى با مخالفان نيز گفت: «گفت‌وگوهاى او تا کنون شکننده و نتايجى در بر نداشته است اما بايد به او فرصت داد تا بتواند به کار خود استحکام بخشد.»

تحليلگران اظهارات هيلارى کلينتون را در حقيقت چراغ سبزى به عمر سليمان براى به دست گيرى کامل قدرت مى‌دانند کما اين که به اين نکته نيز اذعان مى‌کنند که امريکا به مبارک براى کناره‌گيرى از قدرت و سرعت بخشيدن به موتور اصلاحات نيز به شدت فشار مى‌آورد.

در همين رابطه جو بايدن، معاون رئيس جمهورى ايالات متحده با مبارک تماس تلفنى گرفته و در حالى که به شيوه برخورد او با معترضان به شدت انتقاد کرده، به مبارک يادآور شده است که بايد به هر نحوى شده برنامه‌اى ملموس و جدول زمانى روشن براى اصلاحات وعده داده شده تعريف و تصميم‌هاى فورى در اين راستا گرفته شود تا براى مردم و اپوزسيون کاملا روشن شود که دولت به دنبال اصلاحات است و خود را به آن ملزم مى‌داند.

در همين رابطه محمد البرادعى، حمايت امريکا از حسنى مبارک و نظام حاکم در مصر را نااميد کننده دانست و گفت: «حمايت امريکا چه از حسنى مبارک چه از عمر سليمان فاجعه‌اى بزرگ است.»

وى در گفت‌وگو با رويترز در اين باره گفت: «اگر بنا باشد ايالات متحده از دولت انتقالى با تاييد عمر سليمان يا مبارک حمايت کند بايد بگويم اين فاجعه‌اى بزرگ براى ايالات متحده خواهد بود. اگر آنچه شنيده‌ام درست باشد نتايج آن همانند باران گلوله‌اى بر سر مردمى که در خيابان‌ها تظاهرات مى‌کنند، خواهد بود.» 

از سوى ديگر عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب نيز به ميان مردم آمد و ضمن اين که با استقبال خوب مردم مواجه شد، گفت که حاضر است براى رياست دولت موقت نامزد شود.

کاخ سفيد همچنين اعلام کرد، باراک اوباما، رئيس جمهورى ايالات متحده از عربستان، اردن و ترکيه خواسته است که مبارک را قانع کنند که عمليات انتقال قدرت را انجام دهد.


نظر شما :