مجله هفته/ در حاشيه خبرهاى ايرانى

۱۵ بهمن ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۶ کد : ۱۰۱۹۱ اخبار اصلی
در اين صفحه مى خوانيد: توليد هفت هزار دين ساختگى براى مقابله با نظام اسلامى، دردسرهاى پائولو کوئليو در ايران، به وزیر نفت گفته‌ام مقداری از بنزين را صادر کند و...
مجله هفته/ در حاشيه خبرهاى ايرانى

توليد هفت هزار دين ساختگى براى مقابله با نظام اسلامى

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمين احمدحسين شريفى، در نشستى با موضوع بصيرت گفت: در شرايط کنونى بحث از جنگ سخت و نظامى نيست بلکه بحث جنگ نرم و فرهنگى است که در آن بصيرت حرف اول را مى‌زند.

وى افزود: امروزه 85 درصد خوارک خبرى دنيا توسط چند گروه خبرى بسيار محدود، مانند رويترز، سى ان ان، الجزيره و ... تأمين مى‌شود و جالب اين جاست که ايران هر روز در صدر اخبار اين بنگاه‌هاى خبرى قرار دارد.

معاون پژوهشى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) با بيان اينکه «غربى‌ها تنها شعار آزادى را سر مى‌دهند اما در عمل به آن اعتقادى ندارند» گفت: با وجود اينکه سلطه خبرى دنيا محدود به رسانه‌هاى خود غربى‌هاست، اما با اين حال آنها نمى‌گذارند که يک شبکه ماهواره‌اى انگليسى زبان ايران با نام پرس تى وى، در غرب و آمريکا قابل دريافت باشد يا اينکه براى پخش برنامه‌هاى شبکه‌هاى ماهواره‌اى عرب زبان العالم و سحر که متعلق به جمهورى اسلامى ايران است، در کشورهاى عربى مشکل ايجاد مى‌کنند. دنياى غرب از خطر نرم جمهورى اسلامى ايران در هراس است.

شريفى درادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات رياست جمهورى سال 88 گفت: دشمن از طريق پروژه دين‌سازى به مقابله با نظام اسلامى آمده است، به همين منظور بيش از هفت هزار دين را ساختند که البته تمامى اين هفت هزار دين، دين‌هاى سابق همانند مسيحى، يهودى، زرتشتى، بودايى و ... نيستند، بلکه دين‌هايى جديد و وارداتى هستند.

 حمله جدید دزدان دریایی به نفتکش های ایران

دزدان دریایی منطقه خلیج عدن و دریای سرخ در سی و یکمین حمله خود به ناوگان کشتی های نفتکش ایران پس از دو ساعت تعقیب و گریز ناکام ماندند.

نفتکش 320 هزار تنی "هراز" که حامل حدود دو میلیون بشکه نفت خام صادراتی ایران بود موفق شد به سلامت از مهلکه دزدان دریایی خلیج عدن فرار کند. در حال حاضر این نفتکش و تمام خدمه آن در سلامت کامل به سر می برند.

این اولین حمله دزدان دریایی منطقه خلیج عدن و دریای سرخ به ناوگان نفتکش ایران در سال 2011 میلادی به شمار می رود.

انتقاد مرجع ايرانى از علماى مصر

آيت الله نورى ‌همدانى با انتقاد شديد از علماى الازهر در حمايت از حسنى مبارک گفت: الازهر با استناد به آيه 27 سوره بقره فتوايى داده و تظاهرات را حرام اعلام کرده، بايد بدانند که آيه مربوط به تظاهرات کنندگان نيست بلکه مربوط به افراد فاسق و فاجر است و مصداق آن حسنى مبارک و رژيم او است که با رژيم صهيونيستى و آمريکا همکارى دارد نه مرم مظلوم مصر. اسلام برخورد فيزيکى با اهل سنت را ممنوع کرده است چرا که دشمن سوء استفاده مى‌کند اما ما آماده مناظره با علماى اهل سنت هستيم ولى متاسفانه آنان حاضر به مناظره نيستند.

اين مرجع تقليد در ديدار جمعى از فرماندهان نيروى انتظامى و دانشجويان بسيجى دانشگاه‌هاى استان فارس با اشاره به حوادث اخير خاورميانه افزود: به برکت انقلاب اسلامى در تونس بعد از 50 سال صداى اذان شنيده شد و بعد از 25 سال نماز جمعه برپا شد.

او درباره رياست جمهورى مبارک نيز گفت: مصر کشورى مهم و داراى سابقه فرهنگى است اما متاسفانه فردى برآن حکومت مى‌کند که با رژيم صهيونيستى و آمريکا همکارى دارد. رژيم حسنى مبارک هيچ گونه پشتوانه‌ مردمى ندارد و تنها اوباما و آمريکا از او حمايت مى‌کند.

هلند سفیر ایران را احضار کرد

خبرگزارى آلمان از لاهه گزارش داد: يورى رزنتال وزير امور خارجه‌ هلند گفت که سفير ايران در هلند براى ارائه‌ توضيحاتى درباره‌ اعدام زهرا بهرامى در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده است.

دولت هلند از تهران خواست درباره‌ اعدام يک زن ايرانى ـ هلندى به اتهام قاچاق مواد مخدر توضيح بدهد.

بنا بر گزارش پايگاه اطلاع‌رسانى دادستانى تهران، زهرا بهرامى فرزند على به اتهام فروش و نگهدارى مواد مخدر، سحرگاه روز شنبه به دار مجازات آويخته شد.

اروپايى ها قدردان زحمات جمهورى اسلامى باشند

سفير جمهورى اسلامى ايران در هلند بعد از احضارش توسط وزارت خارجه هلند، در گفتگو با ايرنا با تاکيد بر اينکه موضوع پرونده زهرا بهرامى يک مساله حاکميتى و داخلى ايران است، به مقامات لاهه توصيه کرد که اين مسئله را به روابط دو جانبه تسرى ندهند. 

کاظم غريب آبادى افزود: ما انتظار داريم که مقامات اين کشور به قوانين داخلى ما احترام گذاشته و از دخالت در امور حاکميتى ايران پرهيز کند. جمهورى اسلامى ايران تابعيت مضاعف را به رسميت نمى شناسد و بنابراين خانم بهرامى يک شهروند ايرانى محسوب مى شد و اگر ما حاضر به شنيدن صحبت هاى طرف هلندى نيز شديم، تنها برمبناى حسن نيت بود و نه مبناى حقوقي.

وى با بيان اينکه ايران تاکنون سه تا چهار هزار نفر شهيد در راه مبارزه با مواد مخدر داده است، گفت: به همين سبب ايران قوانين سختى در مبارزه با مواد مخدر وضع کرده است که بخش زيادى از اين قدامات براى مبارزه با قاچاق مواد مخدر به ديگر کشورها از جمله اروپا است و کشورهاى اروپايى بايد قدردان اين زحمات ايران باشند.

سفير ايران دادگاه خانم بهرامى را عادلانه توصيف کرد و ادامه داد: وى به اختيار خود وکيل انتخاب کرده و از حق ديدار با خانواده و تماس تلفنى با آنان نيز برخوردار بود و تشريفات قضايى و حقوقى نيز به صورت کامل درباره وى اجرا شده است.

وى خواستار آن شد که بحث حقوقى درباره فردى که در کار قاچاق مواد مخدر دخالت داشته، سياسى نشود و اروپايى ها قدردان اين هزينه هاى جمهورى اسلامى براى مقابله با رسيدن مواد مخدر به دست شهروندان آنان باشند.

هشدار ايران به هلند

با احضار سفير هلند در تهران به وزارت امور خارجه، مراتب اعتراض کشورمان درباره اظهارات مداخله‌جويانه وزير امور خارجه هلند به وى ابلاغ شد.

مديرکل امور ايرانيان وزارت امور خارجه در اين ديدار با اشاره به استقلال قوه قضاييه تاکيد کرد که تمامى شهروندان جمهورى اسلامى ايران در برابر قانون يکسان بوده و اجازه داده نخواهد شد تا قاچاقچيان مواد مخدر در زير چتر حمايتى کشورهاى خارجى به اقدامات خلاف قانون و ناشايست در کشور دست بزنند.

تهدید به قطع رابطه با فرانسه

به گزارش فارس، حمید بقایی معاون محمود احمدى نژاد و رئيس سازمان ميراث فرهنگى گفت: طبق توافق نامه‌ای که سال‌ها پیش بین ایران و فرانسه به امضا رسید مقرر شده بود که نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران در موزه لوور به نمایش گذاشته شود و در مقابل نیز موزه لوور اشیای ایرانی را که در اختیار دارد در ایران به نمایش بگذارد. ایران دو نمایشگاه تاکنون در موزه لوور برپا کرده است که متعلق به دوران "صفوی" و "10 هزار سال تمدن ایران" بوده است اما تاکنون مسئولان موزه لوور اقدامی برای برپایی نمایشگاه در ایران انجام نداده‌اند به همین دلیل موزه ملی ایران و بخش بین‌الملل سازمان میراث فرهنگی این موضوع را در دست پیگیری قرار داده است.

وى تصریح کرد: اگر موزه لوور به تعهداتش در زمینه برپایی نمایشگاه آثار تاریخی ایران عمل نکند ناچار هستیم ارتباطات فرهنگی ایران را با کشور فرانسه قطع کنیم.

بقایی ضرب‌الأجل دوماهه‌ای را برای موزه لوور تعیین کرد و گفت: مسئولان موزه لوور تا قبل از پایان سال 1389 باید زمان و نحوه دقیق برپایی نمایشگاه آثار ایرانی موزه لوور در ایران را مشخص کنند که اگر به این ترتیب عمل نکنند ارتباطات فرهنگی‌مان با فرانسه را قطع می‌کنیم.

طرح قطع رابطه با انگلیس تقديم هیات رئیسه مجلس شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه طرح قطع رابطه با دولت انگلیس به هیات رئیسه مجلس خبر داد و گفت: در صورت تصویب نهایی این طرح دولت ملزم به قطع رابطه با دولت انگلیس است.

حجت الاسلام سبحانی نیا در گفتگو با مهر، با بیان اینکه کار بررسی طرح قطع رابطه با دولت انگلیس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهایی و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد، گفت: تصمیم کمیسیون امنیت ملی با وجود ملاحظات برخی دستگاه ها درباره این طرح، قطع رابطه کامل با دولت انگلیس است و این طرح به همین شکل درکمیسیون امنیت ملی به تصویب رسید و به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد. حال اگر دستگاه های اجرایی نظر مخالفی و یا ایده دیگری داشته باشند با حضور در صحن مجلس، هنگام بررسی طرح مذکور می توانند نقطه نظرات خود را برای نمایندگان بیان کنند.

به وزیر نفت گفته‌ام مقداری از بنزين را صادر کند

محمود احمدی‌نژاد روز شنبه در مراسم افتتاح آزادراه تهران – پردیس با بیان اینکه امسال باید ۲۰ درصد از درآمد نفت در این صندوق قرار بگیرد، گفت: این تصمیم از تصمیمات بزرگ و تاریخی است. اولین بار است که امسال حدود ۲۰ درصد درآمد نفت بلوکه شده است و این اولین دولتی است که منهای ۲۰ درصد درآمد نفت کشور را اداره می‌کند. این امر فشارهای سنگینی را به بودجه دولت می‌آورد، اما ما پذیرفتیم و در سال دوم این به ۲۳ درصد در سال سوم به ۲۶ درصد و تا پایان برنامه هر سال سه درصد اضافه می‌شود و تا پایان برنامه ۳۵ درصد درآمد نفت در این صندوق قرار می‌گیرد و این یک تصمیم تاریخی و درست است. امسال چیزی حدود ۱۳ الی ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌شود و سال آینده حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: می‌توانیم ظرف ۱۰ الی ۱۵ سال خود را به بالای قله برسانیم و چه کسی گفته که فقط چند کشور باید بالای آن قله باشند. ما می‌توانیم قله را خود بسازیم و آن بالا بنشینیم. آنها باید موجودیت ایران و ملت‌ها را بپذیرند و چاره‌ای ندارند و اگر این اتفاق نیفتد و نپذیرند فرهنگ ملت ایران آنها را ساقط می‌کند به نحوی که نتوانند ادامه حیات بدهند.

احمدى نژاد با بیان اینکه فکر کردند ما را تحریم کنند شاهکار می‌کنند و ما دچار مشکل می‌شویم، گفت: یکی از دوستان به آنها گفته بود چطور شما ایران را تحریم کردید ولی بحران اقتصادی در اروپا ایجاد شده است؟

وى در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فشارهای کشورهای غربی برای تحریم ایران در زمینه بنزین و شکست آنها در این زمینه اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ان‌شاءالله ۱۲ میلیون لیتر در روز اضافه می‌شود. هدفمند کردن یارانه‌ها نیز که صورت گرفته در این مورد صرفه‌جویی شده و اکنون چندین میلیارد لیتر بنزین در انبارها ذخیره داریم و به وزیر نفت گفته‌ام مقداری از آن را صادر کند که آنهایی که ما را تحریم کرده‌اند ببینند ما شده‌ایم صادرکننده بنزین.

دردسرهاى پائولو کوئليو در ايران

بعد از اينکه پائولو کوئليو نويسنده مشهور برزيلى که در ايران خوانندگان بسيارى دارد اعلام کرد، اجازه انتشار کتاب هايش در ايران داده نمى شود، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى در پاسخى به موقع و شفاف گفت: انتشار آثار پائولو کوئليو به آثار اين نويسنده ربطى ندارد بلکه مجوز ناشر آثار وى در ايران که يک فرارى ضدانقلاب است، لغو شده است.

وزير ارشاد همچنين گفت که اگر حق انتشار يا کپى رايت آثار کوئليو در اختيار همان ناشر – کاروان – بوده است، از اين به بعد ناشران ديگر مى توانند آثار اين نويسنده را منتشر کنند!

سيدمحمد حسينى اضافه کرد: هم‌اکنون آثار اين نويسنده در کتابفروشى‌هاى ايران در دسترس عموم قرار دارد و افراد مى‌توانند تهيه کنند و هيچ مشکلى وجود ندارد. فردى به نام آرش حجازى که جزو معاندين و ضدانقلاب‌هاست، ناشر آثار اين نويسنده بوده و به طور طبيعى، فعاليت انتشاراتى که داشته، متوقف شده است. آرش حجازى سعى کرده يک فضاسازى ايجاد کند و به گونه‌اى خواسته است که بر روابط ما با برزيل - که در سطح خوبى قرار دارد - تأثير بد بگذارد که عملا موفق نشده و اين توضيحات از سوى سفارت ايران در برزيل ارائه شده است.

وى در پاسخ به اينکه انحصار امتياز انتشار آثار پائولو کوئليو در ايران در اختيار انتشارات کاروان بوده است و حالا تکليف انتشار اين آثار به زبان فارسى چه مى‌شود، گفت: اين مسأله در انحصار کسى نيست و به هر حال، اين ناشر فردى ضدانقلاب و فرارى است و اشکال از آن فرد است. ضمن اينکه ديگران مى‌توانند آثار اين نويسنده را در ايران منتشر کنند.

150 میلیارد تومان بودجه پیشنهادی برای سال آینده

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ارائه برنامه پیشنهادی این سازمان برای سال 90 خبر داد و گفت: ما 150 میلیارد تومان را به عنوان بودجه پیشنهادی سازمان برای سال آینده ارائه کرده‌ایم.

محمدباقر خرمشاد به خبرگزارى مهر گفت: متاسفانه بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمتر از آن است که باید باشد و به همین خاطر ما درخواست کرده‌ایم برای سال آینده حداقل سه برابر بودجه‌مان را افزایش دهند. دوستان تصمیم‌گیر بیایند بر اساس برنامه‌های ما بودجه بدهند، معتقدم اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد بودجه پیشنهادی ما را خواهند داد.

وى با اشاره به برنامه ای که برای افزایش تعداد رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور تدوین شده است، گفت: بودجه امسال ما کمی بیش از 50 میلیارد تومان است و ما برای سال آینده 150 میلیارد تومان پیشنهاد کرده‌ایم و امیدواریم این میزان محقق شود.

ماجراى اقدامات خانه ایران در پاریس

سایت مشرق در گزارشی نوشت: اسناد و جزئیات زیادی از اقدامات خلاف مصالح ملی «خانه ایران در پاریس» موجود است که تاکنون مشرق از انتشار آنها امتناع کرده اما در صورت اصرار سازمان میراث فرهنگی بر انکار، ناگزیر از انتشار اسناد خواهیم بود.

اين سايت مى نويسد: متاسفانه سایت وابسته به سازمان میراث فرهنگی در جوابی توهین آمیز به اخبار دلسوزانه درباره برخی اقدامات ضدانقلابی و ریخت و پاش بیت المال به پای برخی عناصر خاص، آن اخبار را به کل کذبیات خوانده و همه موارد آن را رد کردند. مشرق تقاضا می‌کند به جای تهمت و لفاظی‌های کودکانه برای توجیه برخی اقدامات نادرست، چاره‌ای برای خطری که از جانب دفاتر و مراکزی مانند «خانه ایران در پاریس» که با اقدامات خود وجهه نظام را تهدید می‌کنند، بیندیشند.

گويا سند نخست مربوط می‌شود به عکس یکی از کارمندان خانه ایران در پاریس با بنی صدر. ظاهرا این کارمند و برخی افراد دیگر به این عکس و برخی عکس‌های مشابه دیگر با افراد ضدانقلاب افتخار کرده و به عنوان سند افتخار خود به دیگران نیز نشان می‌دهند.

مشرق نوشته این آمادگی را دارد اسناد خود را از جمله نسخه اصلی این عکس را برای خود آقای بقایی ارسال کند تا در جریان عملکرد زیرمجموعه خود باشد و به هر طریق به دنبال انکار واقعیات نباشد و البته مشرق در صورت نیاز، اسنادی دیگری نیز منتشر خواهد کرد که تاکنون به جهت ملاحظات اخلاقی از انتشار آن امتناع کرده است.

طلا مى دهيم نفت مى گيريم

سرانجام مذاکرات ايران و هند درباره مناقشه پديد آمده نفتى فيمابين به آنجا رسيد که طرف هندى پيشنهاد بدهد بهاى نفت ايران را به جاى پول با طلا بپردازد.

فارس به نقل از يک مقام آگاه، خبر داد: در مذاکرات شرکت ملى نفت با طرف هندى در خصوص نحوه پرداخت بهاى نفت ايران در قالب مبادلات اتحاديه پاياپاى آسيايى (ACU)، طرف هندى سه پيشنهاد را براى بررسى به طرف ايرانى ارائه کرده است که بر اساس يکى از آنها هند ابراز تمايل کرده است بهاى نفت ايران را به جاى پول با طلا بپردازد.

در عين حال يک مقام ارشد وزارت دارايى هند نيز به تازگى گفته است ايران دو تا سه راهکار براى دريافت پول نفت صادراتى به هند در نظر گرفته و پس از بررسى نهايى اين پيشنهادات به هند ارائه خواهد شد.

به گفته وى مقام هاى ايران به هند اطمينان داده اند که کانال و مسيرى کاملا پاک و شفاف را براى انجام مبادلات مالى و ارزى به زودى پيشنهاد خواهند داد تا چالش مربوط به پرداخت پول نفت ايران تا يک ماه آينده حل و فصل شود. اين مقام هندى گفته است هر مکانيسمى که دلار آمريکا در آن نباشد از سوى دولت هند مورد قبول است ولى ما به کانال پاک و شفافى نياز داريم تا اين مبادلات انجام شود.

ماموریت ویژه برای رایزنان اقتصادی در خارج کشور

وزیر صنایع و معادن با اشاره به وجود بیش از 35 پایگاه صنعتی در سایر کشورها گفت: انتظار داریم رایزنان اقتصادی ظرفیت های سرمایه گذاری کشور را در خارج از مرزها معرفی و پشتیبانی لازم را برای صنایع داخلی فراهم کنند.

علی اکبر محرابیان در جمع رایزنان اقتصادی ايران در خارج از کشور خطاب به رایزنان اقتصادی گفت: شما به عنوان سفیران اقتصادی کشور می‌توانید با استفاده از فرصت‌ها روابط بین ایران و سایر کشورها را به یک رابطه عمیق در حوزه اقتصاد تبدیل کنید.


نظر شما :