اختلافات کلینتون و اوباما بر سر ایران بالا گرفت

۲۰ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۰:۲۵ کد : ۹۹۴ آمریکا
با بالا گرفتن موضوع ایران در بحث و جدل ها میان نامزدهای اولیه انتخابات سال 2008 آمریکا، برخی از نامزدها تلاش جدیدی برای مرزبندی بین موافقان و مخالفان مواجه نظامی با ایران آغاز کردند. این تلاش به ویژه در هفته گذشته میان دو نامزد اصلی حزب دموکرات مشهود بود.
اختلافات کلینتون و اوباما بر سر ایران بالا گرفت
هیلاری کلینتون، پیشتازترین نامزد حزب دموکرات در پی بالا گرفتن انتقادها علیه خود پیرامون حمایت از جنگ علیه ایران، زیر نامه ای را از سوی مجلس سنای آمریکا خطاب به بوش امضا کرد که بر اساس آن نسبت به اظهارات و اقدامات تحریک کننده در قبال ایران از سوی رئیس جمهور آمریکا ابراز نگرانی شده است.

در این نامه تاکید شده که دولت بوش هیچ اجازه ای از سوی کنگره آمریکا برای حمله به ایران ندارد. این نامه در حالی توسط 30 تن از اعضای سنای آمریکا به امضا رسید که برخی از هم حزبی های سرشناس هیلاری کلینتون در سنای آمریکا از جمله باراک اوباما و جوزف بایدن – که رقیبان وی در انتخابات 2008 محسوب می شوندنامشان را پای این نامه درج نکرده اند.

این موضع گیری در واقع آخرین تلاش نامزدهای دموکرات برای مشخص کردن اختلاف دیدگاه هایشان پیرامون موضوع ایران محسوب می شود. موضوعی که چندی است به یکی از اصلی ترین مباحث میان رقبای انتخابات 2008 آمریکا تبدیل شده است.

باراک اوباما، دموکرات سیاه پوست از ایالت ایلینویز آمریکا و اصلی ترین رقیب هم حزبی هیلاری کلینتون نیز در تلاش است تا پیشنهاد جدیدی را در قالب یک قطعنامه جدید برای بی اثر کردن قطعنامه ای که چندی پیش علیه ایران در سنا به تصویب رسید، مطرح کند. در این قطعنامه که هیلاری کلینتون هم از آن حمایت کرد، به دولت بوش اجازه داده شده بود تا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چند بانک ایرانی را در راستای فشارهای جدید هسته ای واشنگتن علیه تهران، تحریم کند.

به گفته سخنگوی اوباما هیلاری کلینتون قصد دارد تا با امضای نامه جدید خطاب به بوش، موضع اخیر خود را در حمایت از قطعنامه قبلی علیه ایران تعدیل کند، در حالی که اوباما تاکید دارد که این تلاش بیهوده است زیرا کلینتون نمی تواند با چنین اقدامی بوش را از انجام اقدامی خودسرانه علیه ایران بازدارد و باید در این مورد قطعنامه ای جدید در سنای آمریکا به تصویب برسد.

حمایت هیلاری کلینتون از قطعنامه اخیر سنا علیه ایران سیل انتقادهای حزبی را به سوی وی روانه کرد، این در حالی بود که برخی از تحلیلگران اعلام کردند که چنین اقدامی از سوی پیشتازترین نامزد دموکرات ها در رقابت های اولیه انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا به معنای شکاف جدید میان اعضای این حزب بر سر مباحث کلان سیاست خارجی آمریکا است.

همسر رئیس جمهور سابق آمریکا پس از تصویب این قطعنامه جنجالی در سنای آمریکا این گونه از خود دفاع کرد که به کار گیری دیپلماسی به جای جنگ در مورد مسئله ایران مستلزم وجود اهرم هایی است که قادر باشند تهران را وادار به مذاکره کنند و قطعنامه جديد عليه سپاه و برخى از بانک هاى ايرانى مى تواند اين اهرم ها را در اختيار واشنگتن قرار دهد.

اما سایر دموکرات های سنا معتقدند که قطعنامه مذکور تنها بهانه را برای انجام اقدام قهرانه علیه ایران در اختیار بوش قرار می دهد. سناتور اوباما از جمله حامیان چنین نظریه ای است. او حتی معتقد است که به جای اعمال فشار به ایران، باید برای این کشور مشوق هایی در نظر گرفت تا به گفت و گو ترغیب شود.

او اخیرا در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت که اگر رئیس جمهور شود، شخصا با ایران مذاکره کرده و در صورتی که این کشور از غنی سازی دست بکشد، مشوق هایی اقتصادی و روابط صلح آمیز را پیشنهاد خواهد داد.

اوباما در این مصاحبه تاکید کرد که مایل است گفت و گو با ایران بدون هیچ پیش شرطی صورت گیرد و قصد دارد نشان دهد که درصدد تغییر رژیم در ایران نیست. وی همچنین افزود که تغییر در رفتار ایران می تواند با اعطای امتیازاتی نظیر عضویت در سازمان تجارت جهانی حاصل شود. این سناتور سیاه پوست کنگره آمریکا معقتد است که چنین رویکردی در قبال ایران می تواند به حل معضل عراق کمک شایانی کند و زمینه همکاری بیشتر ایران را در این زمینه فراهم آورد.

او به نیویورک تایمز گفت که برای برخی از نزاع های موجود، راه حل های صلح آمیز وجود دارد و می توان طرقی را که تاکنون آزموده نشده اند، به کار گرفت. اوباما افزود: "اگر ما این تلاش را به انجام نرسانیم، در آن صورت در همان مسیر قرار خواهیم گرفت که بوش و چنی در حال پیمودن آن هستند."

اوباما برای این که مرزبندی های خود را در حوزه سیاست خارجی با هیلاری کلینتون برجسته تر کند به موضوع عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق نيز اشاره کرد و گفت که پس از بازگشت بخش عمده این نیروها، نظامیان باقی مانده مجبور نیستند که مانع از حضور ایرانیان در عراق شوند.

او همچنین تاکید کرد که حضور ایران در عراق بیانگر نگرانی این کشور از سیاست های دولت بوش در منطقه از جمله احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای این کشور است.

تلاش باراک اوباما برای مشخص کردن اختلاف دیدگاه هایش با هیلاری کلینتون به نوعی بیانگر نقش پراهمیتی است که احتمالا موضوع ایران در تعیین سرنوشت رقابت های اولیه انتخابات 2008 ایفا مى کند.  

تا پیش از حمایت هیلاری کلینتون از قطعنامه اخیر سنا علیه سپاه پاسداران، قاطبه دموکرات ها از گفت وگوی مستقیم با ایران حمایت می کردند. اما پس از تصویب این قطعنامه و سرزنش هایی که نصیب هیلاری کلینتون شد، رفته رفته نگاه محافل خبری آمریکا به موضوع ایران معطوف شد و حتی باعث گردید که نامزدهای جمهوریخواه نیز سخنان آتشینی در مورد نحوه رفتار خود در قبال ایران ابراز دارند.

هم اکنون مرزبندی های نامزدهای جمهوریخواه در مورد این موضوع چندان روشن نیست و رای دهنده های حامی این حزب شاید باید منتظر رویدادی شبیه به آنچه در حزب رقیب اتفاق افتاد، بنشینند. البته ظاهرا رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و پیشتازترین نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات پیش رو در این مورد پیش قدم شده است و از چنان لحن صریحی در مورد حمله به ایران استفاده کرده است که تاکنون بوش و چنی از آن پرهیز کرده اند.


نظر شما :