سفر کلينتون به خاورميانه براى اعمال فشار به ايران و ترکيه است

۱۹ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۲ کد : ۹۹۳۸ اخبار اصلی
سفر مقام‌هاى امريکايى به خصوص وزير امور خارجه امريکا به منطقه عمدتا براى ايجاد فضاى مساعدى براى اجراى طرح‌ها و برنامه‌هايشان است. انگيزه‌هاى سفر کلينتون به خاورميانه در گفت‌وگو با صباح زنگنه، کارشناس مسائل خاورميانه
سفر کلينتون به خاورميانه براى اعمال فشار به ايران و ترکيه است

ديپلماسى ايرانى: هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا به خاورميانه سفر کرده و قرار است از سه کشور امارات، قطر و عمان ديدار کند. وى قبل از انجام اين سفر با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودى که دوران نقاهت را در نيويورک مى‌گذارند و با سعد حريرى نخست‌وزيرى لبنان که او نيز به امريکا سفر کرده، ديدار کرد. در هميم زمينه با صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورميانه گفتگو کرديم که در ادامه مى آيد:

خانم هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه امريکا قبل از اينکه به منطقه بيايد با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و سعد حريرى، نخست‌وزير لبنان ديداره کرده است. ارزيابى شما از اين ديدارها و سفر خانم کلينتون به منطقه چيست؟

سفر مقام‌هاى امريکايى به خصوص وزير امور خارجه امريکا به منطقه عمدتا براى ايجاد فضاى مساعدى براى اجراى طرح‌ها و برنامه‌هايشان است و با توجه به اينکه عمدتا در حال حاضر بحث لبنان مطرح است و از سويى ارتباطاتى که در داخل اين کشور بين احزاب مختلف لبنانى وجود دارد و طرحى که در اين زمينه ارائه شده، مورد توجه امريکايى‌ها قرار گرفته است. طبيعتا آنها تلاش خواهند کرد که به اين طرح رسيدگى کنند و فضاى مناسبى براى آن از ديد خودشان بسازند. قطعا بحث‌هاى ديگرى در خاورميانه هم مورد توجه خواهد بود. گرچه برخى از جناح‌ها در منطقه خاورميانه با توافقات انجام شده بين ملک عبدالله و حريرى  خوشبين نيستند اما چنانچه اين توافقات هم‌گام باشد با وجود اعمال فشار امريکا، احتمال وجود يا بروز تنش در منطقه افزايش پيدا خواهد کرد.

خانم کلينتون در حالى به منطقه مى‌آيد که در اسرائيل شاهد تغييراتى در ارکان قدرت هستيم که از جمله آن تغيير رئيس موساد بوده است. از سويى کشورهاى عربى نيز تسليحات جديدى را از ايالات متحده خريدارى کرده‌اند. از آن طرف در واشنگتن، امريکايى‌ها براى اعمال تحريم‌هاى جديد عليه ايران در حال رايزنى هستند. آيا فکر مى‌کنيد سفر کلينتون با اين موضوعات مرتبط باشد؟

علائم و شواهدى که از صحنه لبنان به دست مى‌آيد و همچنين تغيير و تحولاتى که در رژيم صهيونيستى و تندتر شدن لحن مقامات صهيونيستى وجود دارد، نشان مى‌دهد که امريکا هم به دنبال ايجاد تنش در منطقه خاورميانه است. حال اين اعمال فشار يا بيشتر از ناحيه لبنان آغاز خواهد شد يا از طريق فلسطينى‌ها. به خصوص اينکه از هم‌اکنون شاهد حمله‌هاى مکرر رژيم صهيونيستى به فلسطينى‌ها هستيم. اين زنجيره با اعمال فشار بيشتر به جمهورى اسلامى ايران از طريق تحريم‌ها مى‌تواند تکميل شود. لذا سفر خانم کلينتون به طور کل براى ايجاد تنش در کل منطقه خاورميانه قابل ارزيابى است و طبعا اين گونه اهداف براى ايجاد تنش اهدافى است که با منافع منطقه سازگار نيست.

به زودى مذاکرات ايران با 1+5 در ترکيه آغاز خواهد شد. آيا ممکن است سفر کلينتون به خاورميانه اين مذاکرات را تحت الشعاع قرار دهد؟

يکى از اهداف اين سفر اعمال فشار بيشتر بر کشورهاى منطقه است. ترکيه به دنبال نقش‌آفرينى در موضوعات فلسطين و لبنان و ديگر موضوعات منطقه است. همچنين در موضوع پرونده هسته‌اى ايران نيز به دنبال نقش‌آفرينى است. بنابر اين با اعمال فشار از هر نقطه از اين نقاط منطقه‌اى، به معناى اعمال فشار بر ترکيه هم خواهد بود و در حقيقت تلاشى براى تحت تاثير قرار دادن هر نوع مذاکراتى در اين جهت ارزيابى مى‌شود.

ديدار کلينتون با ملک عبدالله در حالى صورت گرفته است که بعضى خبرها حاکى از سفر مقامات عربستانى به ايران بوده است. حتى برخى خبرها که رسانه‌هاى ايران انتشار داده بودند، صحبت از سفر ملک عبدالله به ايران است. ديدار خانم کلينتون چه تاثيرى بر روابط ايران و عربستان خواهد گذاشت؟

تلاش امريکايى‌ها اين است که عربستان نتواند در تصميم‌گيرى استقلالى از خود نشان دهد و به همين دليل آن را تحت فشار مى‌گذارند. بايد به اين نکته توجه کرد که آيا عربستان بر سر شايعات جانشينى ملک عبدالله و مسائلى از اين قبيل و مريضى ايشان و مريضى جانشين ايشان، مى‌تواند به اتخاذ مواضع مستقل اقدام کند يا خير.   


نظر شما :