سوريه، باراک اوباما را بازى مى‌دهد

۲۲ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۸ کد : ۹۹۱۷ اخبار اصلی
رابطه ميان ايالات متحده و سوريه، تبديل به تيتر تمامى ...
سوريه، باراک اوباما را بازى مى‌دهد

دیپلماسی ایرانی: رابطه ميان ايالات متحده و سوريه، تبديل به تيتر تمامى اخبار و رسانه‌هاى بين‌المللى شده است. تعيين سفير موقت از سوى باراک اوباما براى حضور در سفارتخانه کشورش در دمشق تا پنج ماه آتى، تمام تحليل‌گران را به هياهو انداخته است. بسيارى از خود اين پرسش را مى‌کنند که آيا برقرارى رابطه حسنه با سوريه، دستاورد بزرگ باراک اوباما در نخستين دور از حضور چهار‌ساله‌اش در کاخ سفيد خواهد بود؟ واى نت نيوز در تازه ترين نگاه خود به اين پرسش‌ها مى‌نويسد: در حالى که رابطه ميان فلسطين و اسرائيل به اغماى کامل فرورفته است، به نظر مى‌رسد که دولت باراک اوباما خود را براى ازسرگيرى رابطه با سوريه مهيا مى‌کند. اين تئورى هيچ چيز تازه اى نيست: اگر دولت در دمشق بتواند با اسرائيل وارد مصالحه شود، ارتباط خود با گروه‌هايى مانند حماس و حزب‌الله را قطع کند، از ايران فاصله گرفته و به غرب نزديک شود، تمامى ابزار براى تحت فشار قرار دادن ايران بر سر پرونده هسته‌ايش را در اختيار خواهد داشت. تمامى اين مسائل در کنار هم مى‌تواند به انزواى ايران منتهى شود.

باراک اوباما از دو سال پيش‌تاکنون سوداى بهبود رابطه با دمشق را در سر دارد. با اين‌همه شعار تغيير وى در خصوص سوريه عملى نشد مگر تا زمانى که در واپسين روزهاى منتهى به سال 2011 ميلادى، اوباما با استفاده از حق قانونى خود سفرايى را براى سوريه و ترکيه منصوب کرد. اين سفرا مى‌توانند تا پنج ماه ديگر بدون نياز به اخذ مجوز از سنا، به فعاليت خود در دمشق و استانبول ادامه دهند. اکنون تمامى رسانه‌هاى بين‌المللى ادعا مى‌کنند که کانالى از ارتباط‌هاى ديپلماتيک ميان دمشق و کاخ سفيد باز شده است. 

واى نت نيوز در ادامه مى‌نويسد: باراک اوباما گمان مى‌کند که با اين حرکت خط مشى جديدى براى خاورميانه تعيين کرده‌است. اين در حالى‌ست که تحليل‌گران ادعا مى‌کنند دمشق با سکوت در برابر اين استرات‍ژى نه از خود هيجان نشان مى‌دهد و نه با بى‌ميلى دست رد به سينه اوباما مى زند. بشار اسد با ذکاوتى که در چنته دارد در حقيقت با تمامى مهره‌هاى در اختيار بازى کرده و از هر کدام استفاده خاص خود را مى‌کند.

در حال حاضر بشار اسد در بهترين فرصت تاريخى عمر حرفه‌اى خود قرار گرفته است. در نظر بگيريد که قرار است نتيجه دادگاه ترور رفيق حريرى نخست وزيرى فقيد لبنان هفته آتى اعلام شود و پيش‌بينى مى‌شود که نام برخى چهره‌هاى حزب‌الله لبنان در اين حکم قيد شود. برخى ادعا مى‌کنند که در حکم اين دادگاه تاکيد مى‌شود که برخى چهره‌هاى حاضر در سوريه هم در صدور دستور ترور رفيق حريرى دست داشته‌اند.

واى نت نيوز در ادامه مى‌نويسد: علاوه بر اين ماه گذشته ميلادى بود که سرويس‌هاى جاسوسى ايالات متحده اعلام کردند که مجتمعى را در سوريه يافته‌اند مملو از تجهيزات موشکي. امريکايى‌ها ادعا مى‌کنند که اين تجهيزات ساخت کره‌شمالى هستند. اين در حالى است که دو سال از تخريب سايت هسته‌اى الخيبر مى‌گذرد و سوريه هنوز از حضور بازرسان آژانس در مکان اين سايت ممانعت به عمل مى‌آورد. اسرائيلى‌ها به بهانه فعاليت هسته‌اى دمشق در اين ساختمان نيمه‌کاره بود که به اين مرکز حمله کردند.

اين سايت در ادامه مى‌نويسد: الگوى کارى دمشق کاملا عيان است. بشار اسد باز هم به هيچ پيشنهاد همکارى نه نمى‌گويد و البته تصميم جدى هم براى پايان دادن به فعاليت‌هاى هسته‌اى خود ندارد. باراک اوباما در حقيقت در مسير تشويق و نه تنبيه دمشق‌نشين‌ها قرار گرفته است. خاندان اسد نه تنها براى احساسات ضدامريکايى خود مورد سرزنش قرار نمى‌گيرند بلکه کاخ سفيد از آنها نازکشى هم مى‌کند. 

در شرايطى که باراک اوباما تن به خواسته بشار اسد داده باشد، باز هم بايد تاکيد کنيم که احتمال برقرارى صلح ميان اسرائيل و فلسطين بسيار دور از ذهن است. منتقدان حزب‌الله لبنان سالهاست که تلاش مى‌کنند شاخه نظامى اين گروه را از دايره خارج کنند اما از پس رهبر اين حزب برنمى‌آيند. اين روزها خبرهاى رسيده از بيروت حاکى از تجهيز نظامى کامل حزب‌الله لبنان است. از سوى ديگر در عراق هم اوضاع چندان مساعد نيست. شبه نظاميان به ادعاى آمريکا همچنان از مرز سوريه وارد عراق مى‌شوند. بنابراين چگونه مى‌توان از بشار اسد خواست که به تجهير نظامى حزب‌الله لبنان پايان دهد؟ حماس را فراموش کند و البته از مرزهاى مشترک با عراق هم محافظت کند.

واى نت در ادامه مى‌نويسد: بشار اسد همواره نسبت به پروسه آغاز گفتگو براى صلح مشتاق بوده است اما همواره اين پروسه بود که براى وى جذابيت داشت و نه هدف. سوريه همچنان از شبه نظاميان در منطقه حمايت مى‌کند و اين مساله با تلاش‌هاى دمشق براى نيل به صلح منافات کامل دارد. از منظر بشار اسد، حماس همچنان گروهى محبوب است و البته مردمى و حق به جانب. در لبنان هم اين روزها حزب‌الله تنها اهرم در اختيار سوريه است و بر هيچ‌کس پوشيده نيست که سورى‌ها همواره خواهان اعمال نفوذ بر لبنان بوده‌اند. تهران نيز متحد استرات‍ژيک دمشق است. اين اتحاد سالهاست که به نفع خاندان اسد در سوريه تمام شده‌است. اين در حالى است که واشنگتن به دنبال رابطه اى است که در آن اين سه اهرم دوست ايران نباشند و جاى آنها تنها و تنها کاخ سفيد باشد. اين نگاه کاخ سفيد نشان مى‌دهد که باراک اوباما و همراهانش دو سال است که به مناقشه و معادله در خاورميانه به اشتباه نگاه مى‌کنند. بسيارى از تحليل گران ادعا مى‌کنند که مشکل نهفته در خاورميانه در ارتباط گيرى است و نه در تصميم گيرى‌ها و استرات‍ژى‌ها. واشنگتن هنوز بازيگران اصلى مانند حماس، سوريه، ايران و حزب‌الله لبنان را نمى‌شناسد. باراک اوباما در حالى وارد کاخ سفيد شد که شعار وى، تعامل با دشمنان و مخالفان بود. قرار بود شعار تغيير وى همه‌گير شود. بسيارى از تحليل‌گران با اين استنباط که باراک حسين اوباما نخستين رئيس‌جمهورى سيه‌چرده ايالات متحده است گمان مى‌کردند که وى مى‌تواند نخستين راه يافته به کاخ سفيد باشد که نگاهى منصفانه به ماجراها در خاورميانه دارد!  


نظر شما :