مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

۱۷ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۱۳ کد : ۹۸۹۷ اخبار اصلی
در اين صفحه مى خوانيد: عدلیه افغانستان تعداد اعدامی‌هایشان را در ايران مى خواهد، آزمایش هسته‌ای ایران در کره شمالی؟، مصر به اعضاى ايرانى کاروان غزه ويزا نداد، درخواست تمديد حضور منشور کوروش در ايران و...
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

عدلیه افغانستان تعداد اعدامی‌هایشان را در ايران مى خواهد

يکى از مسائلى که در گفتگوهاى اخير مقام هاى ايران و افغانستان مطرح شده، افغانى هاى دربند زندان هاى ايران هستند. وزیر عدلیه افغانستان در اين باره گفته است با وجود کوشش‌های مقام‌های افغانی، ایرانی‌ها هنوز شمار دقیق اعدام‌شده‌ها و دیگر افغان‌هایی را که منتظر اعدام هستند مشخص نکرده‌اند.

آقاى غالب گفته: در مورد اعدامی‌ها و فهرست اعدامی‌ها به صورت مشخص هر قدر کوشش کردیم نتوانستیم چيزى دريافت کنيم. طوری که وزارت عدلیه ایران به ما گزارش داده حدود پنج هزار زندانی افغان در ايران است. 60 درصد آنها را متهمان قاچاق موادمخدر تشکیل می‌دهند، 10 درصد را جرایم عادی، درگيرى و زدوخورد تشکیل می‌دهد و 10 درصد دیگر آن به سرقت مربوط مى شود و باقی‌مانده‌ جرایم مختلف دیگر است.

اوایل سال جاری رسانه‌های افغانی از قول مردم و برخی نمایندگان هرات در پارلمان از اعدام حدود 50 زندانی افغان در یک ماه در ایران خبر داده بودند. پس از آن هیات‌های افغانی که از ایران بازدید داشتند تنها اعدام نزدیک به 10 نفر را در آن زمان تایید کردند و ایران متعهد شد که شمار دقیق زندانیان افغان را به مقام‌های افغان خواهد داد.

اعدام افغان‌ها در ایران پیش از این نیز بارها در رسانه‌های ملی و بین‌المللی مطرح شده بود اما مقام‌های ایرانی انتشار گزارش‌ها را در این مورد نادرست خوانده بودند.

آزمایش هسته‌ای ایران در کره شمالی؟

خبرآنلاین به نقل از فاکس‌نیوز نوشت، گزارشی منتسب به وزارت خارجه کره جنوبی نشان می‌دهد که کره شمالی آزمایش هسته‌ای دیگری را پس از آغاز سال میلادی اجرا خواهد کرد.

اين شبکه امريکايى افزوده است: رسانه‌های کره جنوبی اوايل ماه دسامبر گزارش کرده بودند که کره شمالی در حال حفر تونلی برای تدارک چنین آزمایشی هستند. ضمن اينکه در همین زمان، گزارش‌هایی از داخل ایران نشان ‌می‌دهد که گروهى از دانشمندان هسته‌ای ایرانی به کره شمالی فرستاده شده‌اند و اینکه دو دولت برای انجام یک آزمایش هسته‌ای مشترک در کرۀ شمالی توافق کرده‌اند.

70 درصد ایرانیان خارج از کشور کارت ملی دار شدند

يکى ديگر از خدماتى که به تازگى خدمت ايرانيان مقيم خارج از کشور عرضه شده، اعطاى کارت ملى به ايشان است. مدیرکل ثبت احوال امور خارجه مى گويد: بیشتر ایرانیان مقیم خارج از کشور برای دریافت کارت ملی در داخل کشور از طریق بستگان خود اقدام کرده‌اند و ممکن است درصدی باشند که هنوز موفق نشده باشند اما بیش از 60 تا 70 درصد این افراد از داخل کشور اقدام کرده و کارت ملی دریافت کرده‌اند.

به گفته مهرداد صدری، در بحث کارت شناسایی ملی نیز آن دسته از ایرانیانی که در خارج از کشور هستند و هنوز موفق نشده‌اند درخواست کارت ملی بدهند، این امکان برقرار شده که وقتی مدارک را از طریق نمایندگی‌های ما در خارج از کشور ارائه دهند، درخواست‌هایشان توسط اداره ثبت احوال امور خارجه رهگیری شود و آنها می‌توانند با وارد کردن شماره ملی خود در سایت از وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

به گفته اين مقام مسئول، درخصوص شناسنامه‌ها و کارت‌های شناسایی مکشوفه متقاضیان با مراجعه به سایت ثبت احوال و وارد کردن شماره ملی می‌توانند از وضعیت شناسنامه و کارت شناسایی خود مطلع شوند.

مصر به اعضاى ايرانى کاروان غزه ويزا نداد

مصر همچنان از ورود ايرانيان به غزه جلوگيرى مى کند. سليم غفورى از اعضاى ايرانى کاروان آسياى يک (حامل کمک هاى انسان دوستانه براى مردم غزه) از ممانعت قاهره براى ورود اعضاى ايرانى اين کاروان به خاک مصر و عزيمت آنها به غزه انتقاد کرده و آن را پاسخ مثبت مصر به بازى رژيم صهيونيستى دانسته است. 

غفورى و 10 عضو ايرانى کاروان مزبور که از دو هفته پيش در انتظار دريافت ويزا در سوريه اقامت داشتند، موفق به عزيمت همراه با کاروان نشدند. غفورى در اين باره گفت: ندادن ويزا به اعضاى ايرانى کاروان آسيا خواسته رژيم صهيونيستى و نه قاهره است و مصر نيز به اين درخواست و بازى اسراييلى پاسخ مثبت داد و آن را قبول کرد. مصر دليل خاصى براى اعطا نکردن ويزا به اعضاى ايرانى کاروان آسيا ارائه نکرد.

اعضاى ايرانى کاروان آسيايى يک، 20 نفر بودند که اين رقم به 15 نفر کاهش يافت و مصر با ورود همه آنها مخالفت کرد و آنها هم در چند مرحله به ايران بازگشتند.

اين کاروان شامل هزار تن کمک هاى پزشکى، امدادى، غذايى و اسباب بازى کودکان از مردم و 135 موسسه انسان دوستانه از 15 کشور از جمله ايران، هند، پاکستان، اندونزى، مالزى، ترکيه و کشورهاى ديگرى از آسيا بود که مصر اجازه ورود کمک هاى ايرانى را به اين کشور نداد.

قطع ارتباط با انگليس در گرو تصويب مجلس

بحث قطع ارتباط با دولت انگليس که ذيل بحث برخورد با سران فتنه پيگيرى مى شود، منوط به تصويب طرح در صحن مجلس است. اين را علاءالدين بروجردى رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى گفته است.

بروجردى با تاکيد بر اينکه قطع ارتباط با انگليس در کميسيون امنيت ملى راى آورده است، افزود: طبيعتا در آينده وقتى اين مصوبه به صحن مجلس بيايد نمايندگان متناسب با آن تصميم خود را اتخاذ خواهند کرد.

وى علاوه بر قطع رابطه، تنبيه ديگرى را نيز براى انگليس درنظر گرفته و گفته است: جدا از بحث قطع رابطه ايران با انگليس واقعيت اين است که اگر انگليس در سياست هاى خصمانه خود عليه نظام جمهورى اسلامى ايران تغييرى ايجاد نکند نفرت ملت ما از اين کشور فراگيرتر خواهد شد. شيطنت هاى انگليس چيزى نيست که نمايندگان ملت بزرگ ايران از آن بگذرند.

درخواست تمديد حضور منشور کوروش در ايران

اقدام هاى اوليه و پيگيرى‌ها براى درخواست‌ تمديد مدت حضور منشور کوروش در ايران انجام شده و اين کار بايد مراحل ادارى خود را طى کند.

آزاده اردکانى رييس موزه‌ ملى ايران به ايسنا گفت: هنوز دستورى براى اين کار نگرفته‌ام ولى تقاضا‌ها و صحبت‌هاى اوليه را براى تمديد زمان حضور منشور کوروش در ايران انجام داده‌ام. اگر بخواهيم مدت حضور منشور کوروش در ايران را تمديد کنيم، بايد اين هفته نامه‌نگارى‌ها و صحبت‌ها با موزه‌ بريتانيا انجام شود.

وى درباره‌ اينکه چرا صدا‌وسيما و مديريت شهرى، تبليغى درباره‌ منشور کوروش انجام نداده اند گفت: در نامه‌نگارى‌هايى که موزه‌ ملى ايران با شهردارى داشت، از آنها خواستيم فضاهايى را براى تبليغ منشور با نصب بنر در اختيار موزه‌ ملى قرار دهند. ما حتى حاضر به پرداخت هزينه‌ بوديم ولى متأسفانه مديريت شهرى براى تبليغ منشور کوروش جايى نداشت و هربار که موزه‌ ملى نامه‌هاى خود را پيگيرى مى‌کرد، مى‌گفتند بايگانى شده است و ما را به جايى ديگر ارجاع دادند. جاى تأسف دارد که مديريت شهرى براى تبليغ اجناس خارجى، قهوه و حتى قابلمه در سطح شهر جا داشت ولى جايى براى تبليغ منشور کوروش نداشت. در صدا‌وسيما نيز فقط شبکه‌ تهران در اين زمينه با موزه‌ ملى همکارى کرد و هيچ‌کدام از شبکه‌هاى سراسرى داخلى براى تبليغ حضور منشور کوروش در ايران همکارى نکردند.

راه های جانشين برای واردات سوخت به افغانستان

گمرک هاى حیرتان، آقینه، کراچی و تورغندی از جمله مراکزى هستند که قرار است تاجرهاى افغان تانکرهای سوخت خود را نه از خاک ایران بلکه از طریق این مجارى وارد افغانستان کنند.

اين تصميم بعد از آن گرفته شد که حدود دو هزار تانکر نفت تاجرهاى افغان از سوی مقام هاى ایرانی در مرز دو کشور متوقف شد و مجوز ورود به خاک افغانستان را نگرفت. خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید بنادر شمالی و جنوبی افغانستان را به عنوان راه های جانشين برای وارد کردن سوخت درنظر گرفته اند.

به گفته الکوزی هم اکنون مقادیر زیادى سوخت که از کشور روسیه خریداری شده است از طریق مجارى عنوان شده وارد افغانستان خواهد شد. وى همچنين گفته است برای رفع مشکلات ترانزیتی تاجرهاى افغان از این پس سوخت مورد نیاز را از کشورهای آسیایی میانه خریداری خواهند کرد.

پاکستان دستگیری ریگی را نه تکذیب کرد نه تایید

بعد از اينکه مصطفى محمد نجار از سفر ترکيه بازگشت، اعلام کرد که وزير کشور پاکستان خبرى درباره دستگيرى عبدالرئوف ريگى تروريست شرق کشور به او نداده، سفیر ایران در پاکستان نيز با بیان اینکه مقام هاى پاکستانى تاکنون دستگیری عبدالرئوف ریگی را تایید یا تکذیب نکرده اند، گفت: رایزنی ها در سطوح مختلف بین دو کشور ادامه دارد. ماشاءالله شاکری در پاسخ به این سئوال خبرگزارى مهر که آیا دولت پاکستان بازداشت عبدالرئوف ریگی از عناصر گروهک تروریستی شرق کشور را تایید کرده است؟ گفت: تاکنون تایید نکرده اند.


نظر شما :