ایران، عراق دوم می‌شود؟

۱۳ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۳ کد : ۹۸۱۵ اخبار اصلی
امريکا و همراهانش با شعار خلع سلاح عراق از تسلیحات کشتار ...
ایران، عراق دوم می‌شود؟

ديپلماسى ايرانى: سناتورهای آمریکایی معاهده استارت را کلید زدند. توافقنامه‌ای میان روسیه و آمریکا برای کاهش تسلیحات هسته‌ای در اختیار. با مهر مثبتی که سناتورها بر پیشانی این توافقنامه روسی – امریکایی کوبیدند ظاهرا قرار است فصلی نو در معادلات هسته‌ای آغاز شود. قرار است کشورهایی که امریکا آنها را ناسازگار می‌خواند از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع شوند.

سایت اوپد نیوز در این خصوص می‌نویسد: پس از تصویب این توافقنامه بود که یک سوال بر تمامی ‌پرونده‌های هسته‌ای موجود در سطح بین المللی سایه انداخت. ایران و پرونده هسته‌ای این کشور اما در راس قرار دارد. مدت‌هاست که همگان این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است یا صرفا به در آغوش کشیدن انرژی هسته‌ای صلح آمیز کفایت می‌کند؟ در ایالات متحده همگان از کارمندان سیا تا مقام‌های پنتاگون، از وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون تا رابرت گیتس در قامت وزیر دفاع، از جورج بوش جمهوری خواه تا باراک اوباما دموکرات همه و همه اعتقاد راسخ دارند که تهران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. با این همه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران اصرار دارد که برنامه هسته‌ای این کشور صلح آمیز است. اخیرا علی اکبر صالحی که سرپرستی وزارت امور خارجه را عهده دار شده در گفتگویی رسانه‌ای ادعا کرده بود که ایران به توانایی تولید کیک زرد دست یافته است. برای تمام بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای کیک زرد مصداق کامل دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. کیک زرد یعنی تنها چند قدم مانده تا اسلحه هسته‌ای. ایران هسته‌ای تنها دغدغه ایالات متحده نیست. رهبران کشورهای عربی هم گویا نمی‌توانند ایران را در جامه کشوری هسته‌ای ببینند. افشاگری‌های ویکی لیکس در ماه نوامبر نشان داد که اعراب در پشت پرده از اوباما خواستند که فکری برای ایران هسته‌ای بکند. برای ایرانی که می‌رود تا بیش از این در منطقه حرف برای گفتن داشته باشد. همزمان اسرائیلی‌ها هم بر طبل حمله به ایران می‌کوبند. تندروها در تل آویو اعتقاد دارند که تاسیسات هسته‌ای ایران باید هدف حمله قرار گیرند.

این سایت در ادامه ادعاهای خود می‌نویسد: اکنون محمود احمدی نژاد اگر می‌خواهد از دست حمله اسرائیل با حمایت اعراب رها شود یک راه بیشتر ندارد و آن هم صدور محوز برای حضور بازرسان آژانس در ایران است. هیلاری کلینتون بر اساس افشاگری‌های ویکی لیکس در خصوص ایران می‌گوید: «جای اندک تعجبی ندارد که ایران منبع نگرانی و دغدغه در منطقه باشد.»

خانم کلینتون این جملات را بر زبان می‌راند تا با زبان بی‌زبانی تاکید کند که تهران نه تنها امریکا و اروپا بلکه همسایگان خود را هم نگران کرده است. با این همه یک دغدغه واضح وجود دارد و آن هم این است که امریکا و همراهانش با شعار خلع سلاح عراق از تسلیحات کشتار جمعی به این کشور حمله کردند اما حتی یک مورد هم در این هفت سال در عراق کشف نشده است. چگونه می‌توان با اطمینان به ایران حمله کرد؟

این سئوال را به زبان دیگری هم می‌توان مطرح کرد: از کجا بدانیم که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است یا انرژی صلح آمیز؟ برای این مساله راه حل آسانی وجود دارد. ناظران آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تاييد کنند که سوخت مورد نظر برای راکتورها تا شش درصد مورد غنی سازی قرار می‌گیرد. برای تولید سلاح این رقم باید به بیش از نود درصد برسد. ایرانی‌ها تا سال 2008 میلادی توان غنی سازی اورانیوم با هیچ درصدی را نداشتند و تنها زمانی موفق به این آزمایش شدند که روس‌ها تکنولوژی سانتریفیوژهای سنگین را به تهران منتقل کردند. این انتقال در حال حاضر متوقف شده اما سانتریفیوژها در ایران هستند.

این سایت در ادامه می‌نویسد: تاسیسات هسته‌ای ایران هجده سال تمام از دیده‌ها پنهان بوده و البته که محمود احمدی نژاد هم همان راهی را می‌رود که معمر قذافی پیش از سال 2003 میلادی رفته بود. زمانی که لیبی از سایه بیرون آمد، دیگر بازرسان از ورود به تاسیسات هسته‌ای منع نشدند و البته آقای قذافی هم تاسیسات هسته‌ای خود را تقدیم غرب کرد.

این سایت در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید: ایران در حال حاضر با کمک کره شمالی تکنولوژی موشکی خود را افزایش می‌دهد. با نیل به این که ایران در همسایگی خود پاکستانی را دارد که تاسیسات هسته‌ای در مشت آن است، برخی ادعا می‌کنند که تهران هم به دنبال همین تاسیسات است تا به اسرائیل حمله کند! یا آنها را در ختیار تندروها قرار دهد. تحلیل سبک‌تر و منطقی‌تر این است که ایران برای محافظت از خود در برابر تهدیدهای اسرائیل است که به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است. با این همه برخی ادعا می‌کنند که دستیابی ایران به تاسیسات هسته‌ای می‌تواند رقابت تسلیحاتی را در منطقه به راه بیندازد.

نویسنده در نهایت می‌نویسد: ایران در حال حاضر همچنان مدعی برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای است. بنابراین تهران باید درها را برای بازرسی‌های بیشتر باز کند. در غیر این صورت هر احتمالی به وقت خود باقی است که یکی از این احتمال‌ها هم حمله به تهران است حتی اگر پس از حمله عیان شود که این کشور تسلیحات هسته‌ای در اختیار نداشته است! 


نظر شما :