نبايد از افکار عمومى عرب غافل شويم

۰۸ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۶ کد : ۹۸۱۴ اخبار اصلی
دکتر محمد فرازمند سفیر سابق ایران در بحرین، سومین سخنران نشست «بررسی ابعاد و نتایج ویکی لیکس» در سایت دیپلماسی ایرانی بود که به موضوع «اسناد ویکی لیکس و روابط ایران و اعراب» پرداخت.
نبايد از افکار عمومى عرب غافل شويم

ديپلماسى ايرانى: محمد فرازمند با اشاره به اينکه اسناد ویکی لیکس از 1966 تا 2010 را در بر می گیرد گفت: برخلاف باوری که شکل گرفته است تعداد کمی از اسناد منتشر شده در ویکی لیکس دارای طبقه بندی محرمانه هستند و بقیه از منظر سازمانی طبقه بندی شده اند و برای عموم قابل دسترس نیستند. از بین سفارت های امریکا هم سفارت امريکا در انکارا بیشترین اسناد را به خود اختصاص داده و بعد از آن سفارت بغداد است.

وى با بيان اينکه در کل اسناد ویکی لیکس عراق مهم ترین کشور در اسناد وزارت خارجه امریکا به شمار مى رود، اضافه کرد: کشورهای خاورمیانه حجم بالایی از اسناد ويکى ليکس را در بر گرفته اند. مسلم است که از مبدا ایران سندی وجود ندارد اما از کشورهای همسایه اسناد زیادی در رابطه با ایران منتشر شده است.

اين کارشناس حوزه اعراب در ادامه گفت: هر چه پیشتر می رویم در صحت اسناد نمی توان شک کرد اما در مورد صحت اطلاعات اسناد مباحثی وجود دارد. در زمینه اسنادی که دیپلمات ها رد و بدل می کنند اسناد متفاوتی وجود دارند یکی گزارش دیپلمات ها از مذاکرات انجام داده توسط خودشان و یکی دیگر دستورالعمل هایی که از سوی وزارت خارجه فرستاده می شود. اسنادی هم هستند که در آنها دیپلمات یا به تحلیل وقایع می پردازد یا جمع آوری اطلاعات می کند که اینها اسناد مهمی هستند.

وى به مواردى از ديدگاه هاى کشورهاى عربى درمورد ايران که در اسناد بازتاب داده شده اشاره کرد و افزود: اسناد نشان داده است که خیلی بیشتر از آنکه حدس زده می شد کشورهای عربی همسایه ما به سمت حمله نظامی به ايران علاقه نشان داده اند. بحرین، امارات، اردن و مصر و عربستان کشورهایی بودند که خواستار حمله نظامی به ایران شده بودند. من ندیدم که این کشورها صحت این اسناد را تکذیب کنند. حتى ترکی الفیصل در حاشیه اجلاس منامه گفت که امریکایی ها باید مراقبت بیشتری از مدارک خود کنند و اين نشان مى دهد که اسناد را قبول دارند.

فرازمند همچنين تاکيد کرد که اگر نباید در دام برجسته سازى اطلاعات توسطه رسانه ها بیفتیم. تعداد زیادی سند راجع به رابطه ایران با اعراب وجود دارد یا اسنادی در رابطه با اسرائیل وجود دارد که به دلیل برجسته نشدن توسط رسانه ها مورد توجه قرار نگرفته است.

وى در نگاهى انتقادى به نحوه برخورد ايران با کشورهاى عربى بعد از رو شدن اسناد ويکى ليکس گفت: پنج کشور عربی در اضهارات خود خواستار حمله نظامی به ایران شدند اما ایران با زیر سوال بردن صحت اسناد با اين امر برخورد کرد و گفته شد که ایران در جهت کاهش شرمساری اعراب عمل کرده است. اما سوالی که پيش مى آيد اين است که آیا ایران در دیدارهای خصوصی هم چنین واکنشی در مقابل عرب ها داشته يا خواهد داشت؟

فرازمند در ادامه، افشای اسناد عربى و ضد ايرانى ویکی لیکس را حاکی از موفقیت ديپلماسى امریکا برای همسو کردن کشورهای عربی عليه ايران دانست و گفت: ما باید به دنبال سیاست هایی مناسب با این وضعیت برویم. درس هایی که می توان گرفت اول این است که تبعات حمله به ایران و ترس اعراب از این امر یک سیاست بازدارنده در استراتژی امنيت ملی ما نیست دوم اینکه سیاست مماشات درباره اعراب جواب نداده است. اسناد نشان می دهد که اعراب به سمت افزایش خصومت با ایران رفته اند. مااز افکار عمومی عربی نباید غافل شويم. اگر بتوانیم افکار عمومی عرب را به درستی هدایت کنیم این امر عامل بازدارنده بهتری است.


نظر شما :