دو هفته با سرپرست وزارت خارجه

۰۶ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۰ کد : ۹۷۸۹ اخبار اصلی
علی اکبر صالحی به همراه رئیس جمهور در اجلاس سران اکو شرکت کرد. هرچند صندلی کنار رئیس جمهور را اسفندیار رحیم مشایی به خود اختصاص داده بود و صالحی در کنار مشایی نشسته بود. باید دید که آیا صالحی می‌پذیرد که صندلی کنار رئیس جمهور در اختیار مشایی باشد؟
دو هفته با سرپرست وزارت خارجه

ديپلماسى ايرانى: دوشنبه دو هفته پیش خبر برکناری متکی و حکم سرپرستی علی اکبر صالحی به طور ناگهانی در سایت دولت منتشر شد. گویا پیش از انتشار این اخبار با هیچ کس رایزنی نشده بود. نه با متکی، نه با صالحی، نه با مجلس و نه با دیگر مقامات. منوچهر متکی می‌گوید خبر عزلش را در حین مذاکره با مقامات سنگالی از زبان آن‌ها شنیده، حمید رسایی می‌گوید علی اکبر صالحی خبر انتصاب خود به سرپرستى وزارت خارجه را از منابع خبرى و به صورت پيامک دريافت کرده است و اولین واکنش نمایندگان مجلس به این خبر نیز این بود که آن را شایعه دانستند و تکذیب کردند!

با این حال شایعه واقعیت داشت و متکی برکنار شده بود. بسیاری چنين تحلیل کردند که علی اکبر صالحی در شرایطی که متکی با این شیوه از کار برکنار شده است جانشینی متکی را نخواهد پذیرفت ولی وقتی چند روز بعد صالحی در کنار محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور و در غیاب منوچهر متکی در مراسم معارفه و تودیع حاضر شد همگان دانستند صالحی آمده است که بماند.

صالحی در مراسم معارفه‌اش از برنامه‌های خود در سیاست خارجی حرف زد و اولویت کاری خود را توسعه روابط با چین و روسیه و جایگاه خاص قائل شدن برای عربستان و ترکیه عنوان کرد. چیزی که واکنش رحیمی ‌را در پی داشت و صالحی وقتی نوشته رحیمی ‌را گرفت توضیح داد که: اشاره من به عربستان و ترکیه به این معنا نیست که کشورهای سوریه، لبنان، عراق، پاکستان از نظر دور بماند.

او همچنین در این جلسه به اتحادیه اروپا توصیه کرده که «هر چه زودتر تقابل را به تعامل تبدیل کند» و افزوده است که علی‌رغم برخی از «رفتارهای غیر اصولی و غیرمنصفانه اتحادیه اروپا» و این اتحادیه به دلایل فراوان، از جمله انرژی خواستار روابط متین با ایران است. شاید به دلیل همین موضوع نسبتا خوب صالحی با اروپا بود که او نخستین تبریک به خاطر انتصابش به سرپرستی وزارت خارجه را از وزیر امور خارجه آلمان دریافت کرد.

سه روز بعد از معارفه، علی اکبر صالحی در نشست کمیسیون سیاست خارجی مجلس با حاضر شد بلکه بتواند آتش تند مجلس را که از برکناری متکی بسیار گله مند بودند آرام کند. با این حال وقتی که 260 نماینده مجلس به حمایت از متکی نامه‌ای را امضاء کردند مشخص شد که این رایزنی چندان کارساز نبوده است.

با وجود اين، فردای آن روز یعنی چهارشنبه صالحی در اولین سفر خارجی خود در قامت سرپرست وزارت خارجه به منظور شرکت در اجلاس وزیران اکو تهران را به مقصد استانبول ترک کرد. صالحی که اولین سخنران این اجلاس بود در صحبت‌های خود تاکيد کرد که اين سازمان بايد با افزايش همکارى‌ها به يک سازمان مهم و تاثيرگذار منطقه‌اى تبديل شود.

سرپرست وزارت امور خارجه ايران پس از اين نشست، پشت درهاى بسته با احمد داود اوغلو ديدار و گفت‌وگو کرد. برخی از کارشناسان، این دیدار را بسیار با اهمیت تلقی کردند چرا که تحلیل این بود که در این جلسه ترکیه طرح خود برای مبادله سوخت را به ایران ارائه می‌دهد. طرحی که قرار است چارچوب مذاکرات آتی ایران و 1+5 باشد که قرار است در ماه آینده در ترکیه برگزار شود.

علی اکبر صالحی روز پنج شنبه به همراه رئیس جمهور در اجلاس سران اکو شرکت کرد. هرچند صندلی کنار رئیس جمهور را اسفندیار رحیم مشایی به خود اختصاص داده بود و صالحی در کنار مشایی نشسته بود. شامگاه پنج شنبه نیز سرپرست وزارت خارجه در کنفرانس خبری رئیس جمهور شرکت کرد. هرچند در اطراف احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشائی و مجتبی ثمره‌ هاشمی‌ نشسته بودند و حضور صالحی بسیار کم رنگ به نظر می‌رسید.

گویا قسمت این بود که صبح شنبه باز هم مشایی و صالحی در یک جلسه شرکت کنند. آنها سخنرانان نشست تخصصی اعلام دستاوردهای همايش بزرگ ايرانيان خارج از کشور بودند. در حالی که مشایی در این جلسه گفت: «ما در ایران فرار مغزها نداریم» صالحی فرار مغزها را «یک حقیقت» دانست. او همچنین افزود: «اگر بگوییم امکانات و شرایط تحصیلاتی آمریکا را در ایران داریم، قطعأ به گزاف و غلو سخن گفته‌ایم.»

روز یکشنبه اولین انتصاب در دوران سرپرستی صالحی در وزات خارجه صورت گرفت و احمد معصومى‌فر سفير جديد ايران در کره جنوبى شد. او در این روز همچنین اولین دیدار خود با یک مقام خارجی را در ایران انجام داد. او در  دیدار با ویکتور ایوانف یکی از مقام‌های عالیرتبه سیاسی و رییس سازمان فدرال مبارزه با مواد مخدر روسیه، از ایده خود برای توسعه روابط ایران و روسیه سخن گفت و افزود: «همکاری‌های خوبی در زمینه هسته‌ای بین دو کشور وجود دارد که امیدوارم در دیگر عرصه‌ها نیز شاهد روابط مستحکم و خوب باشیم.»

روز دوشنبه اخباری از رایزنی‌های نزدیکان رئیس جمهور با علی اکبر صالحی منتشر شد، هرچند نام رقیب او برای پست وزارت نیز فاش شد. بر اساس اخبار رسانه‌ها یکی از نزدیکان رئیس جمهور در دو نشست جداگانه با علی اکبر صالحی و علیرضا ذاکر اصفهانی، استاندار کنونی اصفهان، شرط و شروطی را برای وزیر آینده امور خارجه مطرح کرده است که مهمترین آن پذیرش نقش مستقل مشاوران ویژه آقای رئیس جمهور همانند آقایان «مشایی» و «بقایی» در امور سیاست خارجی بوده است. پذیرش یا عدم پذیرش این شروط تعیین می‌کند که روزهای سکانداری صالحی در وزارت خارجه چقدر طول خواهد کشید. باید دید که آیا صالحی می‌پذیرد که صندلی کنار رئیس جمهور در اختیار مشایی باشد يا نه؟


نظر شما :