امارات متحده عربى انبار اسلحه منطقه

۰۵ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۴ کد : ۹۷۸۱ اخبار اصلی
یکی از مهم‌ترین مولفه‌های امنیت منطقه‌ای وضعیت تسلیحات و توازن یا رقابت‌های تسلیحاتی است. آمریکا در سالهای اخیر با طرح موضوعی به عنوان «خطر ایران» برای کشورهای حوزه خلیج فارس، حجم زیادی از تسلیحات را به این کشورها فروخته است.
 امارات متحده عربى انبار اسلحه منطقه

ديپلماسى ايرانى: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های امنیت منطقه‌ای وضعیت تسلیحات و توازن یا رقابت‌های تسلیحاتی است. آمریکا در سالهای اخیر با طرح موضوعی به عنوان «خطر ایران» برای کشورهای حوزه خلیج فارس، حجم زیادی از تسلیحات را به این کشورها فروخته است. با این حال خریدهای تسلیحاتی امارات متحده عربی بیش از هرموضوع دیگری در این حوزه غیر منطقی به نظر می‌رسد.

يک تحقيق در مورد وضعیت خریدهای نظامی‌منطقه خلیج فارس که اخیرا از سوی موسسه تحقيقات بين المللى صلح استکهلم (SIPRI) منتشر شده نشان می‌دهد که امارات متحده عربى 57 درصد حجم واردات تسليحات متعارف بزرگ را در دوره زمانى 2005 تا 2009 در اختيار داشته است. آمريکا به بزرگترين تامين کننده سلاح‌هاى متعارف جهان براى کشورهاى حوزه خليج فارس بين سال‌هاى 2005 تا 2009 تبديل شده است. اين تحقيق اشاره می‌کند که آمريکا تامين 54 درصد از مجموع واردات سلاح منطقه خليج فارس را برعهده داشته که پس از آن فرانسه با 21 درصد قرار دارد.

بر این اساس اگرچه امارات متحده عربى 57 درصد حجم واردات تسليحات متعارف بزرگ را در دوره زمانى 2005 تا 2009 در اختيار داشته، سهم عربستان سعودى از اين واردات تنها 10 درصد بوده است. عربستان سعودى در دوره زمانى طولانى‌تر سال‌هاى 1990 تا 2009 بزرگترين وارد کننده تسليحات در منطقه خليج فارس بوده است.

کارينا سولميرانو و پيتر وزمان در تحقيقات خود به عنوان هزينه‌هاى نظامى نگهدارى تسليحات در کشورهاى منطقه خليج فارس نوشته‌اند: حجم واردات تسليحاتى امارات متحده عربى در دهه گذشته افزايش قابل توجهى داشته است و اين کشور احتمالا به عنوان بزرگترين وارد کننده تسليحات در سال‌هاى آتى باقى خواهد ماند.

اين تسليحات که به منطقه وارد شده‌اند دست کم توسط 30 کشور تامين شده‌اند بزرگترين تامين کننده تسليحات شامل آمريکا‌، فرانسه‌، روسيه ،‌ انگليس و چين هستند. شرکت‌هاى آمريکايى 60 درصد قراردادها را با امارات متحده عربى منعقد کردند در حالى که فرانسه 35 درصد قراردادها را به خود اختصاص داده و کشورهاى ديگر تامين کننده سلاح به فدراسيون عرب هستند.

پیش از این نیز روزنامه دیلی تگراف در گزارشی در خصوص مسابقه تسلیحاتی در منطقه خلیج فارس خبر داده بود که در حالیکه در گذشته عربستان سعودی بزرگترین خریدار تسلیحات در منطقه بوده است اکنون کشور کوچکی چون امارات به آن ملحق شده است.

این گزارش با استناد به انستیتو بین المللی پژوهش‌های صلح استکهلم نوشته بود: امارات در فاصله سالهای 1999 تا 2003 در رده پانزدهمین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان قرار داشت. با این حال در سال 2008 امارات پس از چین و هند به سومین خریدار بزرگ تسلیحات در دنیا تبدیل شده است. این درحالی است که این کشور در سالهای اخیر و به موازات خریدهای کلان تسلیحاتی، بر آتش ادعاهای خود نسبت به جزایر سه گانه افزوده است.

امارات اکنون در حال مذاکره با فرانسه برای تعویض 63 جنگنده میراژ باجنگنده‌های داسول را فائل می‌باشد. امارات هم چنین با خرید دو هواپیمایی جاسوسی از شرکت ساب سوئد و 25 هواپیمای آموزشی از سویس موافقت کرده است. امارات هم چنین از ایالات متحده آمريکا در خواست خرید موشک‌های ضد موشک به ارزش 7 میلیارد دلار شده است.

در دسامبر 2008 امارات متحده عربی اولین سری سیستم رهگیری موشک پاتریوت 3 را به آمریکا سفارش داد. براساس مفاد این قرارداد این سیستم بخشی از سیستم‌های موشکی میان‌برد برای ایجاد «سپر دفاعی چند لایه‌ای» از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

در سال 2005 سازمان سیا در گزارشی، ارزش هزینه‌های نظامی‌امارات را معادل 1/3 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی این کشور (6/184 میلیارد دلار) برآورد کرد که به گفته برخی کارشناسان، این رقم برای کشوری با چنین مساحت کوچکی، قابل توجه است.

جنگنده‌های امارات شامل 80 فروند F-16E/F که مدرنترین و گرانترین اف-16های صادراتی جهان بوده به اضافه 50 فروند از انواع مختلف Mirage-5 و نیز تقریبا 65 فروند Mirage-2000 هستند.

نیروی هوایی امارات با بودجه 4/3 میلیاردی و 5/6 میلیاردی به ترتیب میراژ2000 و اف 16 بلاک 60 را به خدمت گرفته است و همواره سعی در اختیار گرفتن برترین تکنولوژی‌ها را دارد.نیروی هوایی برای تربیت خلبانان مورد نیاز ابتدا 12‌هاوک     mk61 و سپس 30 عدد آلفاجت را دریافت کرد.

اف 16‌های این کشور با بارگذاری سلاح‌های هوا به زمین و موشک‌های کروز و با اسکورت میراژها با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته و رسیدن به برد 1150 کیلومتر توانایی رسیدن به تهران و بازگشت را دارند.

چندی پیش امريکا اعلام کرد که در نظر دارد پنج ميليارد دلار سلاح و تجهيزات نظامى به امارات عربى متحده بفروشد، که شامل شصت فروند بالگرد تهاجمى آپاچى ساخت شرکت بوئينگ خواهد بود. چيپ پيتس، رئيس سازمان دفاع از حقوق شهروندى امريکا امريکا با عرضه چنين تسليحات تهاجمى به کشورهاى منطقه، احتمال بروز درگيرى و جنگ را در اين منطقه افزايش مى دهد. وى تأکيد کرد، امريکا به کشور کوچکى مانند امارات که فقط هشت ميليون نفر جمعيت دارد، تقريباً همان تعداد جنگنده‌هاى تهاجمى داده است که به عربستان سعودى داده بود.

طرفداران سياست فروش مقادير زيادى تسليحات به امارات عربى متحده مى گويند، مسئله مهم براى امريکا حفظ امنيت در منطقه نفت خيز خاورميانه و خليج فارس است زيرا بخش عمده اى از نفت امريکا و جهان از اين منطقه تأمين مى شود، و بايد دسترسى امريکا به نفت خام در اين منطقه کماکان به طور بى وقفه برقرار باشد. امريکا همچنين درنظر دارد متحدانش را در اين منطقه از جمله عربستان سعودى، امارات، و اسرائيل، از لحاظ نظامى تقويت کند. با این حال برخی معتقدند فروش این حجم از تجهیزات به کشوری کوچک چون امارات به خصوص این که این کشور بر سر موضوع جزایر سه گانه با ایران اختلاف دارد می‌تواند خطری برای امنیت منطقه به شمار آید.


نظر شما :