ایران در منطقه غریب نیست

۰۵ دی ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۷ کد : ۹۷۷۹ اخبار اصلی
ایران تحریم‌ها را آزادانه دور می‌زند. از تابستان جاری تاکنون تحریم‌های اعمال شده علیه ایران شدت و سرعت بیشتری یافته اند. با این همه ایران که سابقه سی و دو سال تحمل تحریم‌ها را دارد باز هم راه و منش خود را برای دور زدن تحریم‌ها در پیش گرفته است.
ایران در منطقه غریب نیست

ديپلماسى ايرانى: ایران تحریم‌ها را آزادانه دور می‌زند. از تابستان جاری تاکنون تحریم‌های اعمال شده علیه ایران شدت و سرعت بیشتری یافته اند. با این همه ایران که سابقه سی و دو سال تحمل تحریم‌ها را دارد باز هم راه و منش خود را برای دور زدن تحریم‌ها در پیش گرفته است. شینهوا در گزارشی مفصل در این باره می‌نویسد: در حالی که ایالات متحده‌، شورای امنیت و اتحادیه اروپا هر روز بر حجم تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر ایران می‌افزایند، دولتمردان این کشور برای مهار کردن اثر تحریم‌ها به همکاری‌های گسترده و از جنسی دیگر با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس روی آورده اند.

دایره تحریم‌های ایران از سوی غرب تقریبا هر نوع تجارتی را شامل می‌شود. از تحریم خرید و فروش تجهیزات هسته ای و عدوات نظامی‌تا تحریم هر نوع نقل و انتقال مالی. از ممنوعیت بیمه کردن کالای کشتی‌های ایرانی تا بریدن جریمه نقدی برای هر کمپانی که کوچک ترین معامله ای با ایران داشته باشد. تمام این کارها انجام می‌شود تا ایران بر سر میز مذاکرات با غرب حاضر شود. از اواسط سال 2010 میلادی ایران پروژه جدیدی را در منطقه کلید زد برای همکاری همه جانبه با کشورهای همسایه و منطقه. این پروژه همکاری در تمام حوزه‌ها را شامل می‌شد‌، از انرژی تا اقتصاد‌، از تجارت تا سیاست. مبنا بر این بود که تاثیرات تحریم‌ها تا حدالامکان صفر شود.

در میان کشورهای منطقه ترکیه اصلی ترین شریک استراتژیک ایران محسوب می‌شود. این کشور مرز گسترده ای با ایران دارد و همزمان اشتراک‌های ایدئولوژیک میان دو کشور هم کم نیستند. ایران برای افزايش همکاری‌ها با کشورهایی نظیر ترکیه چراغ سبز نشان داد و همزمان این همسایه شمالی هم چندان بی میل نبود. سرانجام همین همکاری‌ها کار دست ترکیه داد و در نهایت توافقنامه تبادل سوخت میان تهران و استانبول به امضا رسید. قرار بود این توافقنامه پایانی بر تمام حرف و حدیث‌ها در خصوص برنامه هسته ای ایران باشد. بر اساس این توافقنامه، تهران اورانیوم غنی سازی شده خود را در اختیار آنکارا قرار می‌دهد. البته این اورانیوم با درصد پایین غنی سازی شده است و در مقابل آنکارا اورانیوم غنی سازی شده با درصد مورد نیاز برای راکتورهای پزشکی ایران را در اختیار این کشور قرار می‌دهد. ایران از همان ابتدا تاکید داشت که ترکیه و برزیل باید در مذاکرات هسته ای دوشادوش ایران و غرب بایستند.

سرمایه گذاری ایران بر ترکیه به عنوان کشور دوست و همسایه جواب هم داد و در نهایت ترکیه در شورای امنیت به نفع ایران رای داد. در نشست ناتو در لیسبون هم ترکیه موافقت خود را با استقرار چتر دفاعی اروپا در خاک این کشور اعلام کرد اما همزمان اصرار ورزید که نباید نامی‌از ایران برده شود. همزمان ایران در جهان اسلام هم به دنبال متحدان تازه نفس برای خود است. هر چند اعراب چندان از قدرت گرفتن ایران دلخوشی ندارند اما حقیقت این است که آنها نیز در این بلوا ترجیح می‌دهند حداقل در ظاهر کنار تهران بایستند.

شینهوا در ادامه به عراق اشاره می‌کند و هم راستا با ادعاهای غرب در این باره می‌نویسد: عراق تبدیل به بازاری برای تقابل سیاست‌های غرب با ایران شده است. هم غرب و هم ایران می‌خواهند حرف خود را در این کشور به کرسی بنشانند!

عراق در همین برهه زمانی و از سال 2003 تا کنون رابطه تجاری و سیاسی بسیار مثبتی با ایران برقرار کرده است. در سی امین روز از ماه مارس هم بود که این همکاری‌ها به اوج خود رسید و قرار شد تهران و بغداد شهری صنعتی را در مرز مشترک با هم بسازند. ایرانی‌ها عراق را مرکز سرمایه گذاری استراتژیک برای خود می‌دانند. این سایت ادعا می‌کند که عراق می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران باشد.

ایران برای به دست اوردن حمایت بیشتر لبنان و سوریه هم در ماه اگوست رسما تاکید کرد که اسرائیل در صورت حمله به هرکدام از این کشورها با مقاومت و اعتراض جدی ایران هم روبه رو خواهد شد. در همین برهه زمانی هم بود که وزیر دفاع ایران به صراحت اعلام کرد که می‌تواند در تجهیز ارتش لبنان به دولت مرکزی این کشور کمک کند. در چهاردهمین روز از ماه اکتبر هم بود که لبنان و عراق 16 توافقنامه همکاری مشترک امضا کردند. سفر احمدی نژاد به لبنان هم نقطه عطف دیگری بود. در نوامبر هم تهران میزان سعد حریری بود که ده‌ها توافقنامه همکاری مشترم دستاورد این رفت و امدها بود. حریری در همین سفر به صراحت از تلاش ایران برای دستیابی به انرزی صلح امیز هسته ای حمایت کرده و تاکید کرد که کشورش در هیچ برنامه تنبیهی تعریفی برای ایران قرار نخواهد گرفت.

در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس هم قطر تبدیل به شریک اقتصادی برای ایران شده است. میزان همکاری‌های دو کشور در حوزه گاز هم هر روز بیشتر از دیروز می‌شود.

در میان کشورهای شمالی ایران هم کم نیستند آنهایی که چندان به تحریم‌های ایران توسط غرب گوش فرا نمی‌دهند. ایران و ارمنستان برای انتقال نفت قرارداد چند میلیارد دلاری با هم امضا کرده اند. همین قاعده برای ترکمنستان هم مصداق دارد.

رابطه با روسیه هم در زمره مسائلی است که در دستور کار دولت ایران قرار دارد. روسیه در این چند ماه شاید به ظاهر کنار غرب در تحریم‌ها و شورای امنیت ایستاده است اما عملا در کمک به تهران برای تجهیز نیروگاه بوشهر کوتاهی نکرده است. در این فضا سخن گفتن از انزوای ایران حداقل در منطقه به بیراهه رفتن بیشتر می‌ماند.


نظر شما :