علی اکبر صالحی: فرار مغزها يک حقيقت است

۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۲ کد : ۹۷۶۰ اخبار اصلی
سخنان علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه، در اولين نشست تخصصى بررسى ...
علی اکبر صالحی: فرار مغزها يک حقيقت است

ديپلماسى ايرانى: سخنان علی اکبر صالحی، سرپرست وزارت امور خارجه، در اولين نشست تخصصى بررسى دستاوردهاى دومين همايش ايرانيان خارج از کشور از نظر رسانه‌ها حائز اهمیت بود. او ضمن حقیقت دانستن فرار مغز‌ها گفت: هرچند در سالهاى اخير پيشرفت‌هاى علمى در ايران صورت گرفته اما اگر بگوييم امکانات و شرايط تحصيلاتى آمريکا را در ايران داريم، قطعا به گزاف و غلو سخن گفته ايم. او افزود: اگر  اين مساله را به عنوان يک حقيقت بپنداريم، بحث اين خواهد بود که چگونه بايد اين سرمايه را به بهره مندى از اين مغزها تبديل کنيم.

صالحی به راهکارهای مواجه با این پدیه پرداخت و گفت: با توجه به تحولات جهانى با در نظر گرفتن موقعيت‌هاى روز بايد اين فرار مغزها را به گونه‌اى مديريت و نگاه کرد تا باايجاد شرايطى حداکثر بهره مندى را از ايرانيان خارج از کشور انجام دهيم. او خاطرنشان کرد: اگر به آنها به ديده اندوخته‌هاى خود نگاه کنيم شايد يک راه همراهى براى انتقال علم و تکنولوژى براى کشور به وجود بيايد.

صالحى با بيان اينکه ايران کشورى آزاد بوده و مساله مهاجرت يک امر ارادى است که نمى‌توان مقابل آن را گرفت اظهار کرد: مسائل اجتماعى، سياسى و فرهنگى از موجبات مهاجرت انسان است و اساس مهاجرت يک امر سلبى نيست.

صالحى در ادامه افزود:‌ هرچند در سال‌هاى اخير پيشرفت‌هاى علمى در ايران صورت گرفته است اما اگر استادى را در دانشگاه بين المللى از جمله‌ هاروارد داريم، چرا بايد او را به ايران بياوريم؟ اگر بگوييم امکانات و شرايط تحصيلاتى آمريکا را در ايران داريم، قطعا به گزاف و غلو سخن گفته‌ايم .

وى سپس با طرح اين پرسش که چگونه مى‌توانيم از فرار مغزها بهره بردارى لازم را کنيم، گفت: در زمانى که در وزارت علوم بودم در خصوص اساتيد ايرانى خارج از کشور طرحى ارائه و حتى اجرا شد و بر اين اساس اساتيد که در دانشگاه‌هاى خارجى مشغول به تدريس هستند طى ضوابطى ساليانه يک ماه الى دو ماه به کشور آمده و در داخل از آنها استفاده کنيم.

رييس کارگروه کنسولى بر طبقه بندى ايرانيان خارج ازکشور تاکيدکرد و گفت: اگر ايرانيان خارج از کشور رابه صورت اساتيد، ‌دانش آموزان، تجار، هنرمندان و جوانان طبقه بندى کنيم مى‌توانيم شيوه‌هايى را براى آنها اتخاذ کنيم و يا پيشنهاداتى را مقابل آنها بگذاريم تا اتصال آنها به کشور بيشتر شود که در اين صورت ما برنده هستيم.

وى در ادامه به حضور هنرمندان ايرانى در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: هنرمندان ايرانى در خارج ازکشور وجود دارد استعدادهاى بالاى خدادادى دارند اما از ديدگاه ما رها هستند. اگر بتوانيم شيوه‌هايى را بيانديشيم که طبقه هنرمند خارج ازکشور را به صورت مطلوب و عقلانى مديريت کنيم رسما در اين زمينه مى‌توانيم بهره‌هاى بسيارى ببريم.

سرپرست وزارت خارجه به جوانان ايرانى خارج از کشوراشاره کرد و گفت: نبايد به گونه‌اى عمل کنيم که در داخل کشور اين تصور پيش بيايد که جو انانى که به خارج از کشور مى‌روند از احترام بيشترى برخوردارند.

اگر جوانان داخل بايد به خدمت سربازى بروند به اين معنا نيست که جوانان خارج از کشور هم به خدمت بروند اما بهتر است که با طراحى و برنامه‌ريزى شرايطى به وجود بيايد که جوانان ايرانى خارج از کشور حداقل چند ماهى را به ايران آمده و در درون دستگاه دولتى آموزش‌هاى لازم را ببيند تا اين تصور پيش نيايد که آنها از خدمت سربازى معاف هستند.

صالحى خاطرنشان کرد: در سال‌هاى اوليه بعد از انقلاب تصور اين بود که کسانى که به خارج از کشورکردند شايد همه آنها همراه انقلاب نباشند اما در سال‌هاى اخير تصور خوبى از اين قشر در داخل کشور به وجود آمده است.

وى تاکيد کرد: مقابل دگرگونى و تحول را نمى‌توان گرفت اما بايد از اين مسائل چنان پيش افتاد که چالش‌هاى بين‌المللى را مديريت وآنها را به فرصت تبديل کنيم.

ريس کارگروه کنسولى نيز شناسايى و جذب نخبگان ايرانى در خارج از کشور و معرفى آنها به نهادهاى زير بط، ايجاد مجتمع قضايى ويژه ايرانيان خارج از کشور، برگزارى 26 همايش در نقاط مختلف جهان، ايجاد تسهيلات ويژه دانشجويان براى سفر به کشور را از خدمات وزارت خارجه در ارتباط با ايرانيان خارج از کشورعنوان کرد.

صالحى در پايان گفت: وزات خارجه در حد وزارت خود در ارتباط با ايرانيان خارج از کشور همه وظيفه و هم تکليف دارد و اميدوارم در آينده به طرح‌هايى بيانديشيم تا با عملياتى کردن آنها بتوانيم علاقه آنان را نسبت به گذشته بيشتر کنيم.


نظر شما :