جستارهاى ژاپنى در قلمرو ايران شناسى

۰۴ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۴ کد : ۹۷۵۵ کتابخانه
اين کتاب مجموعه اى از ترجمه ها و گردآورى هاى هاشم رجب زاده درباره ايران پژوهى ژاپنى هاست.
جستارهاى ژاپنى در قلمرو ايران شناسى

ديپلماسى ايرانى: اين کتاب در زمينه ايران شناسى تازگى دارد. زيرا از حدود يک قرن پيش که موضوع شرق شناسى و مطالعات مربوط به ايران در کشورمان مطرح است همه نگاه ها، نقدها و کارها ناظر است به آنچه دانشمندان نوشته و چاپ کرده اند و کمتر پيش آمده است که نوشته ها و پژوهش هاى دانشمندان ژاپنى در ايران شناسانده شود تا بدانيم آنها درباره ما چگونه انديشيده اند.

دکتر هاشم رجب زاده 34 سال پيش در سفارت ايران در ژاپن مسئوليت داشت و چون بازنشسته شد در آنجا ماند و بعه دعوت دانشگاه اوزاکا به تدريس زبان و ادبيات فارسى پرداخت. او نزديک به 30 سال است که در نشريات مختلف پژوهشى و دانشگاهى مقاله هايى را از دانشمندان ژاپنى به فارسى درآورده و به چاپ رسانده است. به جز آن چند سفرنامه رجال و سياحان و سفيران ژاپنى را هم به فارسى برگردانده است.

اين کتاب مجموعه اى از ترجمه ها و گردآورى هاى هاشم رجب زاده است که به سفارش ايرج افشار – ايران شناس و مدير بنياد موقوفات دکتر محمود افشاريزدى – در پنج بخش فراهم آمده است:

بخش اول: تاريخ و تمدن و فرهنگ ايران شامل 14 جستار در ايران باستان، پنج جستار در ايران پس از اسلام، شش جستار در تاريخ فارس و چهار جستار درباره زبان و ادب فارسي. بخش دوم: ايران گردى و ايران شناسى ژاپونيان شامل سه جستار در بزرگان ادب فارسى و 9 جستار در سفرنامه ها و خاطرات. بخش سوم: ديدگاه ها (هفت جستار) بخش چهارم: چهره ها (هشت جستار) و بخش پنجم: بنيادها و منابع ايران شناسى (شش جستار)

نويسندگان پژوهش ها و گفتارها همه از برجستگان و موسسان رشته ايران شناسى در ژاپن هستند. از ميان آنها مى توان به گى کيو ايتو از ناموران ايران شناسى در رشته زبان و تاريخ ايران باستان، ئه ايچى ايموتو و فوکايى اشاره کرد.

اميکو اوکادا که در بخش زبان و ادب فارسى با او آشنا مى شويم، بانويى است که در ايران هم تحصيل کرد و در زمان استادى دانشگاه توکيو افتخار تدريس فارسى به پرنس ميکازا وليعهد وقت ژاپن را يافت. در بخش سفرنامه ها از همين پرنس مقالاتى مى بينيم که حاوى خاطراتش از سفر ايران است.

"جستارهاى ژاپنى در قلمرو ايران شناسى" پژوهش و نگارش هاشم رجب زاده در 854 صفحه (مصور) سال 1386 به کوشش بنياد موقوفات دکتر محمود افشار منتشر شده است.


( ۱ )

نظر شما :