امريکا هم تحريم‌ها عليه ايران را دور زد

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۴ کد : ۹۷۵۰ اخبار اصلی
وزارت خزانه‌داری امریکا از معامله ده‌ها شرکت امریکایی با شرکت‌های ایرانی و سودانی که در فهرست سیاه این کشور برای داد و ستد قرار داشتند، دفاع کرد.
امريکا هم تحريم‌ها عليه ايران را دور زد

دیپلماسی ایرانی: وزارت خزانه‌داری امریکا از معامله ده‌ها شرکت امریکایی با شرکت‌های ایرانی و سودانی که در فهرست سیاه این کشور برای داد و ستد قرار داشتند، دفاع کرد.

به گزارش روزنامه تایمز لندن، پس از آن که روزنامه نیویورک‌تایمز افشا کرد، ده‌ها شرکت امریکایی با ده‌ها شرکت ایرانی که از سوی دولت امریکا تحریم شده و در فهرست سیاه خزانه داری کشور قرار گرفته‌اند، معاملات کلان داشته‌اند، خزانه‌داری امریکا با صدور بیانیه‌ای از این همکاری‌ها دفاع کرد.

بنا به این گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا هزاران شرکت را از مجازات و عواقب همکاری با ایران که به ادعای دولت امریکا به دلیل اعمال تحریم‌های جامعه جهانی علیه این کشور تحریم شده‌اند، مستثنی کرده است.

وزارت خزانه‌داری امریکا در توجیه این کار اعلام کرده است که پس از آن که برای ما ثابت شد، غالب این داد و ستدها برای کمک‌های انسان‌دوستانه در زمینه‌های کشاورزی و تولیدات پزشکی بوده، بر اساس مفاد قانون جاری در کشور اجازه تداوم همکاری‌ها را داده‌ایم.

این وزارت‌خانه همچنین تاکید کرده است که بیشتر کالاهای صادراتی از امریکا به ایران مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی بوده که هدف از آن جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به مردم ایران در صورت عدم صدور این تجهیزات است.

به نوشته روزنامه تایمز لندن ایران نزدیک به 10 سال است که مورد تحریم سنگین ایالات متحده امریکا قرار دارد ولی واشنگتن بندی را در لایحه تحریمی قید کرده که بر اساس آن به شرکت‌ها اجازه داده می‌شود که در راستای کمک‌های انسان‌دوستانه هر گونه صادارتی به ایران داشته باشند که از جمله آنها صدور سیگار، آدامس، ادویه، پسته و تولیدات ورزشی مجاز اعلام شده است. ایران از وسایل ورزشی صادر شده برای آموزش ورزشکاران ایرانی برای اعزام به المپیک استفاده کرده است.

وزارت خزانه‌داری امریکا همچنین تاکید کرده است که در راستای اهداف سیاست خارجی امریکا تداوم همکاری‌های شرکت‌های امریکایی با شرکت‌های ایرانی اگر در چارچوب همکاری‌های انسان‌دوستانه باشد حتی اگر این شرکت‌ها در فهرست سیاه قید شده باشند، مانعی ندارد.

در ابتدای ماه دسامبر ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه امریکا در گزارش خود به کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا مدعی شده بود که ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی‌ بر سر برنامه هسته‌ای‌اش 56 میلیارد دلار ضرر دیده است.

ایران از سال 2006 تا کنون به دلیل پافشاری بر تداوم برنامه هسته‌ای‌اش متحمل چهار قطعنامه تحریمی شده است.


نظر شما :