احمدی نژاد دروغ می‌گوید یا متکی؟

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۷ کد : ۹۷۴۷ اخبار اصلی
احمدی نژاد تاکید کرد که با آقای متکی پیش از سفر او به سنگال درباره برکناری‌اش صحبت کرده بود. متکی در پاسخ به احمدی نژاد: «برکناری‌ام را از زبان مقامات سنگالی شنیدم. این بداخلاقی‌ها را متوقف کنید.»
احمدی نژاد دروغ می‌گوید یا متکی؟

دیپماسی ایرانی: هرچند برکناری متکی چندان شگفتی ایجاد نکرد چرا که اختلافات او با رئیس جمهور چیزی نبود که بر کسی پوشیده باشد و پیش از این بارها خبر برکناری وزیر خارجه را رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر کرده بودند و بعد تکذیب شده بود. با این حال برکناری او در حالی که برای ابلاغ پیام رئیس جمهور به سنگال سفر کرده بود و این که او در هنگام مذاکره با مقامات سنگال از زبان آنها بشنود که از کار برکنار شده و آنها او را «صرفا به عنوان یک دوست» می‌پذیرند و نه وزیر خارجه پرونده‌ای را در فضای سیاسی ایران باز کرد که گویا قرار نیست به این زودی جمع شود.

پس از برکناری متکی، متکی از شرکت در جلسه تودیع خود خودداری کرد و معاون اول رئیس جمهور که برای معارفه سرپرست جدید وزارت خارجه در جلسه شرکت کرده بود برای این که کسی عدم حضور متکی را از سر اعتراض به نحوه برکناری‌اش تفسیر نکند مدعی شد که منوچهر متکی پیش از سفر به سنگال در جریان برکناری خود بوده است. او گفت: «آقاى متکى قبل از ماموريت سنگال مى‌دانست که آقاى صالحى هنگام سفر وى به داکار به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه معرفى خواهد شد.» او تصریح کرده بود که: «با آقاى متکى در يکى از روزهاى گذشته گفت‌وگوى مشروحى صورت گرفت و براى تغيير وى توافق شد.»

پس از این اظهارات منوچهر متکی در مصاحبه‌ای ضمن تکذیب و مضحک خواندن این اظهارات رحیمی‌ با اشاره به دیدار خود با احمدی نژاد در شب سفر به چند کشور و تبادل نظر با وی درباره موضوع این سفرها، تاکید کرد هرگز در جریان تعیین فردی به فاصله 24 ساعت بعد از عزیمت به ماموریت و مضحک‌تر از آن تعیین روز تودیع و معارفه قرار نگرفته است.

با این حال داستان به همین جا ختم نشد و رئیس جمهور نیز به جانبداری از معاون اول خود وارد مناقشه شد. محمود احمدی نژاد روز گذشته (پنج شنبه) در کنفرانس خبری اجلاس سران اکو در ترکیه گفت که منوچهر متکی، وزیر امور خارجه سابق ایران، پیش از سفر به آفریقا در جریان برکناری خود بوده است. او گفت: «بالاخره دفتر کار وزیر امور خارجه یا در هواپیما یا در سفر یا در جاده‌هاست.» او تاکید کرد که با آقای متکی پیش از سفر او به سنگال، صحبت کرده بود و اظهار شگفتی کرد که آقای متکی مطلع بودن از موضوع برکناری خود را تکذیب کرده است. احمدی نژاد گفت: «به نظر من آن نقل قولی که از جانب ایشان {آقای متکی} شده، نقل قول درستی نیست.»

متکی نیز در مقابل سخنان احمدی نژاد ساکت نماند و دفتر او با انتشار بیانیه‌ای ضمن غیراسلامی، خلاف عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین‌آمیز خواندن نحوه برکناری وزیر امور خارجه نوشت: « به‌نظر نمی‌رسید آقایان متوجه علت اصلی سئوال و اعتراض آحاد مختلف جامعه در این مورد نشده باشند. صورت مسأله کاملا روشن است؛

آیا وزیر امور خارجه قبل از سفر به سنگال در جریان زمان حتی تقریبی برکناری خود قرار گرفت؟ خیر.

آیا وزیر امور خارجه از جانشین خود و روز مراسم تودیع (!) آگاه بوده است؟ خیر.

آیا رئیس‌جمهور می‌دانست وزیر امورخارجه در این ماموریت به حداقل دو کشور سفر می‌کند؟ آری.»این بیانیه همچنین تاکید می‌کند که «مقرر بوده ماموریت وزیر امور خارجه صبح روز یک شنبه 21/9/1389 آغاز و با ورود به تهران حوالی ظهر روز چهارشنبه 24/9/1389 پایان پذیرد.»

 

اما مهم‌ترین نکته ای که در روزهای گذشته از قول علی مطهری منتشر شده بود و بیانیه متکی آن را تائید کرده این است که : «وزیر امور خارجه خبر برکناری خود را روز دوشنبه در اثنای ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان می‌شنود!»

منوچهر متکی در این بیانیه ضمن تکذیب مجدد آنچه که در مراسم معارفه‌اش مطرح شده بود مبنی ‌بر آگاهی او از زمان برکناری و مضحک‌‌تر خواندن اطلاع از روز برگزاری مراسم تودیع‌اش، بر رعایت صدق در گفتار به ویژه برای مسئولان تاکید می‌کند و می‌نویسد: «این بداخلاقی‌ها را متوقف کنید زیرا نه زیبنده نظام اسلامی‌ و سیره رهبران بزرگوار آن است و نه با شان، فرهنگ و ادب ملت عزیز ایران همخوانی دارد. ان‌شاءالله چنین خواهد شد.»


( ۱ )

نظر شما :