آرمان دفاع از حقوق بشر یا ابزار فشار؟

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۹ کد : ۹۷۴۵ اخبار اصلی
مقامات ایرانی که پیش از این نیز بارها استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه خود را محکوم کرده بودند، این بار هم این تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را اقدامی سیاسی و مبتنی بر ادعاهای واهی دانسته اند.
آرمان دفاع از حقوق بشر یا ابزار فشار؟

دیپلماسی ایرانی: مجمع عمومی سازمان ملل اواسط هفته گذشته، قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را با با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب رساند و به این وسیله با اشاره به مواردی نظیر شکنجه، مجازات‌های بی رحمانه، صدور حکم اعدام برای افراد زیر 18 سال و نابرابری‌های فراگیر جنسیتی، نگرانی عمیق خود را از نقض مداوم حقوق بشر در ایران ابراز کرد.

مقامات ایرانی که پیش از این نیز بارها استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه خود را محکوم کرده بودند، این بار هم این تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را اقدامی سیاسی و مبتنی بر ادعاهای واهی دانسته اند.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در کنفرانس خبری در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اکو در این رابطه گفت: جديد سازمان ملل ضد ايران که با حمايت امريکا و برخى از همپيمانانش تصويب شد در حالی که آن‌ها خود ناقض حقوق بشرند. اقدام دشمنان ايران در سازمان ملل به لطيفه‌اى بى‌مزه شبيه است. برخى از کشورهاى غربى و دوستان آمريکا، در روزهاى اخير مبادرت به اقداماتى کردند که شرم آور است. احمدى نژاد با اشاره به زندان‌هاى مخفى در کشورهاى غربى و شکنجه دانشجويان و مخالفان دولت در اين کشورها گفت: آنها در اشکال گوناگون مردم را ضرب و جرح مى‌کنند و دم از حقوق بشر مى‌زنند ولى خود انسان‌ها را آزار مى‌دهند. احمدى نژاد با تاکيد به اينکه من بارها گفته‌ام و اکنون نيز به صراحت مى‌گويم که سرمايه‌داران نمى‌توانند مشکلات دنيا را حل کنند، ادامه داد: اگر واقعا آنها صادق هستند و ادعا مى‌کنند، مشکلات فلسطين، عراق و افغانستان را مرتفع مى‌کردند.

یک ماه پیش، زمانی که قرار بود پیش نویس این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی به رای گذاشته شود، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر اسلامی و مشاور رئیس قوه قضاییه به نیویورک سفر کرد و در جلسه بررسی پیش نویس این قطعنامه از عملکرد ایران دفاع و نقطه نظرات ایران درباره حقوق بشر را تشریح کرد. اما با وجود تلاش‌های او برای به تصویب نرسیدن پیش نویس این قطعنامه در کمیته سوم مجمع عمومی، اعضای سازمان این کمیته با ۸۰ رأی موافق در برابر ۴۴ رأی مخالف و ۵۷ رأی ممتنع، آن را به تصویب رساندند.

در آن زمان محمد جواد لاریجانی نسبت به اقدام کمیته سوم انتقاد کرد و امریکا را عامل اصلی حمایت از این قطعنامه دانست. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه وقت نیز پس از تصویب پیش نویس قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران، از این اقدام سازمان ملل انتقاد کرد و طرح مسئله حقوق بشر را ترفندی سیاسی دانست.

با بالا گرفتن اختلافات سیاسی ایران با کشورهای غربی، به خصوص امریکا، تمرکز این کشورها بر مسائل حقوق بشری در ایران بالا رفته و سعی دارند تا از این مسئله به صورت ابزاری برای وارد آوردن فشار بیشتر بر ایران استفاده کنند.


نظر شما :