مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۸ کد : ۹۷۴۱ اخبار اصلی
صفحه \\"حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى\\" اين هفته در دو بخش تقديم مى شود. در اين صفحه مى خوانيد: يک جمله حماسه ساز، به افغان ها هم تجاوز شده؟، سفير ايران در روسيه نهار مى دهد، عراق در مرز ايران ايستگاه‌هاى هشداردهنده نصب کرده‌ و...
مجله هفته/ حاشيه نگارى بر خبرهاى ايرانى -1

سفیر ایران در روسیه نهار مى دهد

يک خبرگزارى روس تبار به درج دعوت نامه سید محمود رضا سجادی سفیر ایران در روسیه پرداخت. او در اين دعوت نامه خوانندگان وبلاگش را به يک مراسم دوستانه نهار دعوت کرده است. وی که قصد دارد پس از آن بقيه دوستدارانش را به صرف کله پاچه دعوت کند در وبلاگش نوشته است: "ایده ای به ذهن من خطور کرد که قصد داشتم نظر شما را نیز در مورد آن جویا شوم. همان گونه که مطلع هستید در مسکو دو رستوران ایرانی به نام های فارسی و کاملیا می باشند که امکان صرف غذاهای لذیذ ایرانی در آنها وجود دارد اما من قصد دارم در اقامتگاه خود در مسکو تعداد 100 نفر از شما دوستان عزیز را به مراسم دوستانه نهاری که در آن شما بتوانید با طعم و رنگ غذاهای ایرانی بهتر آشنا شوید، دعوت کنم. لطفا نظرات خود را در مورد این پیشنهاد بروی وبلاگ اعلام نمایید."

معلوم است که نظرمان مثبت است آقاى عزيز. فقط بگوييد بدانيم خودمان تنها بياييم يا به قول دوبلورهاى سيما نامزدمان را هم مى توانيم همراه بياوريم؟

لازم به گفتن است بر اساس تقاضای اکثر متقاضیان، تاریخ 15 ژانویه جهت برگزاری این مراسم در اقامتگاه سفیر ایران در مسکو انتخاب شد. خودتان را برسانيد. راستى اسم رمز کاملياست. وقتى زنگ زديد بگوييد براى کامليا خدمت رسيده ام.

عراق در مرز ايران ايستگاه‌هاى هشداردهنده نصب کرده‌

به گزارش شبکه خبرى آتى نيوز، پس از آنکه برخى رسانه هاى عربى بويژه کويتى که سابقه طولانى در هجمه عليه ايران دارند ادعا کردند که نيروگاه‌هاى ايران موجب انتشار تشعشعات اتمى در منطقه خواهد شد، وزير علوم و فناورى عراق هم از احداث ايستگاه‌هايى براى رصد تشعشعات احتمالى هسته اى ايران خبر داد.

اى آقا. فکر کرده ايد اينجا عراق است؟ اينجا همه محصولات بومى و غيربومى مان استاندارد است. حالا بنزين را به کنار. بنزين که نه خوردنى است نه تشعشعات دارد. بالاخره بايد يکجور بسوزد و ماشينمان را راه ببرد. آن هم مال ما نيست احتمالا از ونزوئلايى جايى رسيده. ولى درمورد تشعشعات هسته اى استاندارد ديگر به خودکفايى کامل رسيده ايم. سندش هم موجود است. شما برويد جلوى گرد و غبارهايتان را بگيريد که هرروز مى فرستيد تو حلق اين جنوبى هاى بيچاره و ما بايد جواب بدهيم. به جاى اين ايستگاه هاى هشداردهنده برويد چند تا ايستگاه صلواتى راه بيندازيد و فکر آخرتتان باشيد.

زندگى مرفه خوب نيست

اگرچه آقاى محمود احمدى نژاد در بخشى از صحبت هاى رودررويش با مردم از رفاه و بهبود وضع اقتصادى جامعه دفاع کرد و رسيدن به اين موضوع را جزو اهداف خود برشمرد، اما به سودجويانى که قصد بهره بردارى از اين رفاه و بهبود اقتصادى را دارند هشدار داد که دست از رفاه بدون کنترل بردارند. البته مثل هميشه هشدار ايشان خيلى آهسته و متين و کارشناسانه بود: "بالاخره خيلى زندگى مرفه و باز و بدون هيچ کنترلى دارند اينکه خوب نيست به نفع خودشان هم نيست اين را بايد کمى کنترل کنند و هزينه و مصرفشان را محدود کنند گرچه با اصلاحات اساسى که در اقتصاد انجام خواهد شد همه سود مى برند."

زيبايى از نگاه احمدى نژاد

احمدى نژاد در همان گفتگوى رودرورو با مردم با تاکيد بر اينکه "واقعا شدنى است. برخى فکر مى کنند که نشدنى است و مرتب آن (طرح تحول اقتصادى) را متوقف کردند در حالى که اين کار شدنى است و مردم مى توانند کارهاى بزرگى کنند" چند خواهش ناچيز از مردم داشت. او گفت: اولين خواهش من از مردم اين است که ما بايد با هم باشيم، ما يک خانواده و ملتيم؛ زيبايى زندگى و سعادت در اين است که همه همديگر را دوست داشته باشيم و با هم با رحمت برخورد کنيم تا رحمت خداوند نيز نازل شود. اگر ملتى با هم رحيم باشند و يکديگر را دوست داشته باشند و مراعات هم را بکنند خداوند هم مراعات مى کند و باران و برف ونعمت و برکت خواهد آمد. خيلى بد است کسى فقط به فکر خودش باشد ؛ کجا مى خواهد برود ؛ چه کار مى خواهد بکند ؛ بدتر از آن کسى که به فکر خودش است آن کسى است که مى خواهد از خلأها و تحولات سوء استفاده کند؛کجا مى خواهيد برويد؟ ما که از يک ساعت آينده خبر نداريم.

و سپس با کلامى شاعرانه و سرشار از تلميح گفت: ‌زيبايى زندگى به انباشتن نيست به درست استفاده کردن است. زيباترين زندگى را کسانى کردند که براى ديگران زندگى کردند.

تکذيب روى تکذيب

منوچهر متکی که خيلى سخت است از او به عنوان وزیر سابق امور خارجه کشورمان ياد کنيم، در ادعايى جالب توجه و باورنکردنى اظهارات معاون اول ريیس جمهور مبنی بر هماهنگی شخص ريیس جمهور با وی برای برکناری و اطلاع داشتن او از این موضوع قبل از سفر به سنگال را تکذیب کرد. تکذيب که کارى ندارد. صبح تا شب اين همه تکذيب مى کنند و کارى هم به شخص کذاب ندارند. البته اغلب مواقع تکذيب ها هم تکذيب مى شود و اين تکذيب هاى جديد يعنى اينکه تکذيب قبلى بى اثر شده و اصل قضيه درست بوده. ولى مشکل اينجاست که آخرسر معلوم نمى شود کدام تکذيب راست بوده و کدام تکذيب کذب. حالا اگر آن اولى کذب نباشد و دومى باشد چه؟

به هر حال منوچهر متکی ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده مبنی بر آگاهی قبلی وی در تعیین سرپرست وزارت امور خارجه، این نحوه برخورد در برکناری یک وزیر را در حین انجام ماموریت غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین آمیز خواند و بر ضرورت رعایت صداقت در گفتار به ویژه از سوی مسئولان تاکید کرد. حالا کيست که نداند همين آقا تا يک روز قبلش جزو مسئولان بوده.

يک جمله حماسه ساز

محمدحسن ابوترابى فرد نايب رييس مجلس شوراى اسلامى از آن چهره هاى حماسه سازى است که خيلى از جمله هاى حماسى استفاده مى کند. او در يک جمله فوق العاده توصيفى و زيبا درباره دولت هاى نهم و دهم حق مطلب را به خوبى ادا کرده و گفته است: "شجاعت دولت هاى نهم و دهم، اقتصاد لاک پشتى ايران را شتابى مضاعف بخشيد." خيلى ساده از اين جمله نگذريد. يک بار ديگر بخوانيد. شجاعت دولت هاى نهم و دهم يک طرف، اقتصاد لاک پشتى يک طرف و شتاب مضاعف طرف ديگر. يک جمله و هزار معنا. فقط از کسى مثل ابوترابى با آن روحيه خاضعانه برمى آيد که اين چنين درباره دولت سخن بگويد. خيلى مهم نيست که ايشان نماينده و نايب رييس مجلس هستند و نبايد زياد از حد ذوب در دولت شوند. مهم لاک پشتى است که قرار است پر دامنش را بگيرد دست و مثل خرگوش بدود.

برخورد نادرست با افغان ها؟

روزنامه افغانى "سرنوشت" روز دوشنبه گزارشى تکان دهنده از برخوردهای نادرست با افغان ها در ایران در صفحه اول خود منتشر کرد. این روزنامه به نقل از دفتر کمیسیون حقوق بشر در هرات خبر داده است که به اطفال افغان در ایران تجاوز جنسی مى شود. در این گزارش که از سوی کمسیون مستقل حقوق بشر منتشر شده، همچنين آمده است که افغان هایى که بدون اسناد و مدارک به ایران می روند، با انواع مختلف شکنجه ها روبرو می شوند.

بايد از عزيزان افغان که سال ها در ايران اند و ديگر نمى توان نام ميهمان بر آنها گذاشت، پرسيد که آيا شما چيزى ديده ايد؟ خداى نکرده بى مهرى اى ديده ايد؟ چيزى احساس کرده ايد؟ حقيقتش کمى بى لطفى است که چنين گزارشى را در صفحه يک درج کنند و تصويرى تا اين اندازه خشن و بى رحمانه از ايرانى ها بدهند. ما خودمان يک همکار افغانى داريم که نگذاشته ايم آب توى دلش تکان بخورد. خودش حاضر است بدون هيچ فشار و تحميلى مصاحبه کند و حرف ما را تاييد کند.


نظر شما :