مجله هفته/ دريچه/ شيب اخراج آقاى سفير مسطح شد

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۳ کد : ۹۷۳۷ اخبار اصلی
\\\"دريچه\\\" هفته گذشته را اختصاص داده بوديم به ماجراجويى هاى سايمون گس سفير بريتانيا در تهران. اين هفته قصد داشتيم به مساله اى ديگر بپردازيم ولى سير تطور و تحول نظرات درباره اخراج او از ايران که بيشتر سير سقوطى را طى کرد، ما را بر آن داشت تا اين تحولات را به مرور بنشينيم.
مجله هفته/ دريچه/ شيب اخراج آقاى سفير مسطح شد

اخراج کنيد اين سفير خبيث را

استارت ماجراى اخراج سفير را مهدى کوچک زاده نماینده تهران در مجلس شوراى اسلامى زد. او از وزارت خارجه خواست بدون فوت وقت و برای رعایت عزت و شأن ملت ایران، سفیر دولت انگلیس را هرچه سريع تر از ایران اخراج کند.

کوچک زاده که مى خواست اتحاد و وفاقى دوباره ميان طيف هاى متکثر و متنوع نمايندگان مجلس ايجاد کند، گفت: به دنبال جنایتکاری‌های دولت خبیث انگلیس در جریان فتنه 88 دولت خبیث انگلستان اقداماتی انجام داد، 10 ماه قبل طرحی {تميز} تحت عنوان "تجدیدنظر در رابطه با دولت {خبیث} انگلیس" توسط نمایندگان {عزيز} مجلس امضا شد و مراحل خود را طی کرد و در صحن علنی مطرح و معلوم نیست با کدام توجیه قانونی {خبيث} مجدداً به کمیسیون ارجاع شد.

کوچک زاده اضافه کرد: برخی از دوستان {...} با این خیال باطل که خباثت دولت انگلیس ذاتی نیست و می‌شود سفیر بی‌حیا {و خبيث} این کشور را ادب کرد، به نصیحت کردن سفیر {خبيث} انگلیس پرداختند که برخلاف همه کنوانسیون‌ها و پروتکل‌های بین‌المللی دخالت در امور داخلی کشور ما انجام داده و مطالبی گفته که همه در جریان هستند.

کلام نافذ و ادبيات پرمهر کوچک زاده خيلى زود به دل ها نشست چرا که کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى در همان روز قطع کامل روابط ديپلماتيک با دولت انگلستان را تصويب کرد و با اين حساب قرار شد آقاى سايمون گس که به نيت ثروت مادرى و طلاها و مهريه و اينها پيدايش شده بود، برگردد خانه پدرى و سماق بمکد.

اميدواريم انگليس جبران کند

يکى دو روز بعد لحن هاى اعتراضى کمى فروکش کرد و سطح مطالبات برخى نمايندگان پايين آمد. حسين سبحانى نيا از اعضاى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با اشاره به مصوبه اخير اين کميسيون در مورد قطع رابطه با انگليس گفت: اميدواريم اين مصوبه در عمل تاثير داشته باشد و اين کشور در فکر جبران مداخلات گذشته‌ خود در ايران باشد.

وى با بيان اينکه اکنون انگليس فرصت دارد تا اشتباهات گذشته‌اش را جبران کند، اضافه کرد: علاوه بر اين اقدامات، ذهنيت ملت ايران نسبت به انگليس آن است که هر توطئه و دسيسه‌اى در کشور انجام مى‌شود دست انگليس در آن به خوبى مشاهده مى‌شود؛ اين مسائل باعث شد که نمايندگان طرحى را به صحن علنى مبنى بر قطع رابطه با انگليس ارائه دهند که پس از بررسى آن در کميسيون امنيت ملى و بحث‌هاى مفصل با دستگاه‌هاى ذى‌ربط يعنى وزارتخانه‌هاى اطلاعات و امور خارجه، نمايندگان به اين نتيجه رسيدند که قطع رابطه با انگليس بهتر از آن است که اين کشور مدام عليه کشور ما دسيسه کند.

با اين وصف فهميديم انگليس و شخص سايمون گس هنوز فرصت دارند و اگر توبه کنند و قول بدهند سر به راه شود مى توانند در تهران بمانند و از هواى مطبوع آن لذت ببرند.

سبحانى نيا اين را هم افزوده بود که: مطمئنا استراتژى نهايى براى نوع رابطه با کشور انگليس در صحن علنى مشخص مى‌شود مبنى بر اينکه رابطه با اين کشور قطع شود يا استراتژى ديگرى براى کاهش رابطه با اين کشور يا پيشنهاد جايگزين ديگرى مطرح شود که البته در هر صورت بايد صبر کرد تا مشخص شود سرانجام اين طرح چه خواهد شد و چه تاثيراتى را در پى دارد.

کميته دانشجويى قطع رابطه با ‌انگليس‌ تشکيل شد

وقتى دانشجويان انقلابى حامى طرح اخراج سفير انگليس صحبت هاى نرم و نصايح برادرانه آقاى سبحانى نيا را خواندند، تصميم گرفتند بار ديگر خودشان دست به اقدام بزنند و با تشکيل کميته قطع رابطه با دولت انگليس، هم از روش هاى آرام و براندازانه نرم استفاده کرده باشند و هم کلک سفير را بکنند.

اين کميته دانشجويى در بيانيه خود آورد: به نظر مي‏رسد قطع رابطه در حوزه‌هاى اقتصادى و سياسى با انگلستان به دو شکل کوتاه‏مدت و بلندمدت تعريف شود و براى اقدام يک‏باره طرح هاى کوتاه مدت، تسريع در عمل و براى اقدام طرح‏هاى بلندمدت، تهيه‏ نقشه و برنامه کارشناسى شده در مصوبه حاضر لحاظ شود.

اين بيانيه صراحتا خواستار اخراج سفير بريتانيا شد و نوشت: در حوزه‏ سياست، اخراج سفير بي‏ادب انگليس حداقل کارى است که بايد در کوتاه‏ترين زمان ممکن به انجام برسد.

اين دانشجويان در مورد تصاحب باغ قلهک و کاهش مساحت و انتقال سفارت بريتانيا به مکانى دور از مرکز شهر تهران هم خواهان تعريف برنامه‌اى بلندمدت و ضرب‏الاجلى شدند. البته اين نکته را از قلم نينداختند که اين مناسبات نبايد خللى در مذاکرات جمهورى اسلامى ايران با کشورهاى عضو 1+5 ايجاد کند.

همچنين اضافه کردند: در حوزه‌هاى اقتصادى که حجم واردات به ايران بسيار بالا و نزديک به يک مليارد دلار تخمين زده مى شود، صرفا واردات و غالبا واردات اجناس مصرفى و غيرضرورى است که بعضى از اين کالاها شامل کالاهاى صهيونيستى مى‌باشد که قانون تحريم آن‏ها نيز در کميسيون امنيت ملى مجلس مطرح است لذا در مورد معاملات غير‏ضرورى، فسخ يک باره و در مورد معاملات ضرورى، تعريف برنامه بلندمدت جهت بى‌نيازى از آنها و تعيين جايگزين آنها منطقى و معقول به نظر مي‏رسد.

بار ديگر کشاکش در مجلس

مخالفت ها با حضور سفير بريتانيا در تهران بعد از آن شروع شد که ايشان در روز جهانى حقوق بشر، به دفاع قاطع از يکى از زندانيان سياسى در ايران پرداخت و جمهورى اسلامى را متهم به نقض مکرر حقوق بشر کرد و موضع گيرى هاى خود را نيز جزو وظايف ديپلماتيک خويش عنوان کرد.

به همين دليل در اواسط هفته بار دیگر صحن علنی مجلس به صحنه اعتراض برخى نمایندگان تبديل شد و ريیس مجلس نيز خواستار پاسخ جدی به رفتارهای انگلیس شد. بازهم مهدی کوچک‌زاده در صف اول معترضان قرار داشت. او نسبت به آرام شدن فضاى ضدانگليسى مجلس و در دستور کار قرار نگرفتن طرح قطع رابطه ایران با انگلیس تذکر داد و گفت: طرح قطع رابطه جمهوری اسلامی ایران با دولت خبیث انگلستان بیش از 10 ماه است که به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شده است ولی طبق ماده 145 آیین‌نامه داخلی فرایند رفت و برگشت طرح به کمیسیون نباید بیش از یک ماه طول می‌کشید.

وى افزود: طرح قطع رابطه ایران با انگلیس به تصویب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسید و امروز (سه‌شنبه) باید در دستور کار مجلس قرار می‌گرفت ولی این‌طور نشده؛ دلیل این تعلل را توضیح دهید یا لااقل طرح در جلسه بعدی به‌عنوان نخستین دستور کار مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از اين نطق، علی لاریجانی با قابل ‌قبول دانستن پیگیری نماینده تهران گفت: پیگیری‌های شما با توجه به مواضع دولت انگلیس نسبت به ایران در ادوار مختلف به‌ویژه یکسال اخیر کاملا به حق است. این رفتارها نیازمند پاسخی جدی از سوی دولت و مجلس است.

انگليس وارد مى شود

بعد از اوج و فرودهاى پياپى بحث هاى مربوط به اخراج سايمون گس، يک نماینده وزارت خارجه انگلستان به خبرگزارى ترند آذربايجان گفت: اختلاف نظر بین لندن و تهران را می توان از راه گفتگو حل و فصل کرد.

اين نماينده که نامى از او ذکر نشده بود، اعلام کرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس ایران تاکنون بارها حکومت را به تجدیدنظر در روابط با انگلستان فرا خوانده است. تنها از راه گفتگوی باز و صادقانه می توانيم مسائلی را که با آنها مواجه می شویم، حل کنيم. تا زمان نوشتن اين گزارش، واکنشى نسبت به موضع گيرى نماينده وزارت خارجه انگليس صورت نگرفته است. اما شواهد نشان مى دهد که مجلس قصد دارد با طرح هايى چون احضار سفير بريتانيا به وزارت خارجه يا تذکر به ايشان و نيز کاستن از سطح روابط به اين قائله خاتمه دهد و به سايمون گس بفهماند که جاى موضع گيرى هايى نظير آنچه کار دستش داد، در ايران نيست و بهتر است به اشکال ديگرى از ديپلماسى و ابعادى ديگر از حقوق بشر بپردازد.


نظر شما :